• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Bonaparte

Inga av dagens husdjur lever i sina naturliga miljöer, det gäller inte bara katter. Men de har också anpassat sig till det, det är många katter som inte VILL vara ute.

Jag har gått ut med mina katter i sele, men de vill verkligen inte vara utomhus. Balkongen går bra, men annars stannar de helst inne. Vilket jag är väldigt glad över, för jag älskar mina katter och skulle aldrig släppa ut dom utan att hålla dom under uppsikt. Vad som helst kan ju hända, jag skulle aldrig kunna koppla av.

Jag förstår inte varför folk skaffar sig katt om de ändå ska ha dom utomhus?? Man skaffar ju dom som sällskap, eller hur??

• Bodi

jag skulle aldrig kunna släppa ut mina katter nu eftersom dom är innekatter. Min ena katt skulle bli ihjäl slagen av en bonde om vi inte tog honom, han var 4 veckor och han förstår inte att han är katt. Han vet inte vad som är farligt eller inte eftersom hans mamma inte lärt honom det därför kan jag aldrig ha honom ute.
    Min andra katt börjar gråta när hon kommer ut hon springer in med en gång. Hon trivs helt enkelt inte ute.
    Men tredje katt blev påkörd av tåget när han var ute och hade skoj! Så hela hans bäcken krossades och han höll på att dö men han gjorde inte det.
    Min fösta katt blev uppäten av en hund, eller ja sönder sliten av någon som hade sin hund lös.
    Så jag tror nog mina katter mår bäst av att vara inne, eller vara i sin rasgård...
    Och jag anser mig inte vara egoitisk.

• milimina

min badis gråter också, utanför sovrumsdörren om kvällen... dessutom kan han säga mamma (maaau-ma) han är inte dum

• Bodi

Ja faktiskt, låter helt knäppt men hon gör ett skrikande gnällande ljud och hon skakar hela hon.... utdragna mjauningar :)

• AE77

Har nu läst igenom hela tråden och får intrycket av att ni tror att utekatter ALDRIG får vara inne!! Vår katt går in och ut precis som han vill, och trivs utmärkt med det!!! Jag förstår att man väljer att ha katter inomhus om man bor i stan eller där det är väldigt trafikerat, men vår katt skulle bli tokig om han aldrig fick gå ut!!

• Knytets

Det här ämnet brinner jag för så in i bängen.
    Har alltid tyckt att man ska hålla sina katter inne om man älskar dom tillräckligt mycket.
    Man släpper inte ut sina barn vind för våg, och bör inte heller så göra med sina små missar.
    Visst även jag får tillfälliga förvirringar då min katt sitter o stirrar ut eller sitter o jamar vid dörren för att (som jag tror)"hon vill ut". Men sen återfår jag min intelligens och inser att hon har det 100-tals ggr bättre inomhus än utomhus. Visst hon skulle kunna springa längre, men hon skulle också behöva springa fortare och stundtals för livet för att komma undan andra katter och bilar.
    Hemma kan hon leka med sin kattkompis, springa upp och ner för husses och mattes möbler samt alla deras kattställningar. Och sen bli bortskämda med lite gourmemat.
    Och ibland e det ju bara för roligt att bli jagad av matte runt i lägenheten. Skillnaden är att här är hon trygg och fri från elaka människor.

Hon föddes utomhus och levde utomhus sina första 12 veckor tills hon kom till mig. Sedan dess har hon varit innekatt.
    Har en kompis som påstår att "hon mådde så dåligt av att hennes katt bara satt o skrek vid dörren när hon var inne så att hon var tvungen att släppa ut katten" jävla skitsnack säger jag! Mina katter är mina barn, min hemskaste dröm är att mina katter skulle smita och sen sitta med ovissheten: kommer dom tillbaka eller inte?
    Och som det gäller med barnuppfostran(enligt min mening) barnen kan inte alltid få som dom vill, och vet inte alltid vad som är bäst för dom. Det är oftast föräldrarna som vet det!.

Och om jag ska vara ärlig så är enligt min åsikt kattägare som släpper ut sina katter(förutom då det gäller på landet o kastrerad kisse) väldigt lata människor som inte kan ta hand om det liv dom ska ansvara för.

• lilla mej

Jag vet inte hur man kan saga att alla katter mar bast av att vara inne, for da kan inget farligt handa. Ska man stanga inne sina ungar med da? Min katt springer in och ut som hon vill och skulle bli helt deprimerad om hon blev instangd hela tiden. Och farliga saker kan handa innomhus med... Visst bor man mitt istan sa ar det ju lite svart att ha katt. Olyckor hander men skulle aldrig stanga inne min kisse som alskar att vara ute for att det finns risker, det finns risker med det mesta i livet fast skulle du tanka sa sa skulle du nog TEX aldrig satta dig i en bil igen heller....

• Knytets

glömde en sak som också irriterar mig oerhört med utekatter.

Bor i ett hyffsat litet område(mycket bilvägar runt omkring) där det är 5 utekatter som samsas(ibland hör man bråk fortfarande) varav 2 av dom ägs av mina grannar.
    Den ena av dessa katter ligger alltid och sover på våra utemöbler så våra madrasser blir alldeles svarta av allt hår. Men till saken
    Både där jag bor nu och hemma hos mina föräldrar har jag haft problem med att ha min katt ute i koppel på tomten pga att grannarnas utekatter kommer in på tomten och det blir bråk. Kan aldrig ha katten ute i koppel utan uppsikt ens några sekunder, för rätt som det är är det en annan katt där som tycker att MIN katt är på deras område.

Vilket gör att om jag ska sitta ute på baksidan med min katt i koppel så måste jag sitta brevid hela tiden och hålla koll. Jag kan inte göra någonting annat.

Riktigt jävla själviska är människor som har utekatter, int nog mer att dom förstör ens utemöbler, dom pissar på saker man har ute på baksidan, och jag har mer än 1 gång varit nära att köra på en katt, eftersom dom bara springer ut rätt som det är framför bilen. SKIT LÄSKIGT!! Och som djurvän skulle jag må riktigt jä**a dåligt om jag körde på en katt, och det e riktigt själviskt att folk att släppa ut katter på det sättet!!
    *brinner av ilska*
    Nä som sagt: slöa,lata,egoistiska, ansvarslösa idioter skaffar utekatter
    Vi andra uppfostrar innekatter.

Min svärmor körde på motorvägen för ett år sedan och ser hur bilen några 100m framför henne kör på någonting, bromsar till, men sen kör vidare. Svärmor bromsar, stannar framför och ser att dom körde på en katt. Men katten levde fortfarande! fast den var väldigt skadad. Hon plockar upp katten och lägger den i sin jacka och kör sedan till veterinären med den. Hon får nästa gång hon kommer till veterinären(några dagar/en vecka senare) en fin blombukett som ägaren till katten lämnat i receptionen till henne med ett kort där dom tackar för hjälpen och att katten överlevt, men hade brutit ena eller båda bakbenen(kom inte ihåg)

HELT SJUKT!! Detta utsätter ni era katter för ni som har utekatter!
    Tänk om min svärmor inte stannat?, om hon inte sett det, varit där? Då hade katten legat där och väntat tills nästa bil kört på den. HEMSKT!!
    Hur kan man skita i att något så hemskt kan hända sin älskade katt?
    Då förtjänar man inte att ha en katt!

• lilla mej

Man ar inte en dalig agare eller oansvarig eller struntar i vad som hander sitt djur om man later de vara ute, man bara ser till sitt eget djurs basta, det finns sakert katter som mar fin fint innomhus, men ni maste ju oxa veta att det finns katter som inte gor det...

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!