• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • JoNiCa

lilla mej : Hmm, okej du verkar lika nonchalant som min granne. Att det är okej att bajsa i barnens sandlåda (inte trädgård!!) hmm, ja kanske blir tvungen att flytta då för att slippa denna oansvarige granne, och jag struntar i om det finns 18 bajstrådar med förd en delen....

• Zabw

Jag bor på landet å kan ha mina katter ute men min åsikt är att bor man alldeles för litet å mitt i centrum kanske man bör fundera om man ska ha katt över huvud taget.. tycker synd om dom stackars innekatterna som bor för trångt....

• Trynträ

lilla mej: Du säger att man ska flytta till en lägenhet utan trädgård. Fine. Men hur många villor finns det som inte har trädgård? Jag bara undrar. Själv tycker jag att de som envisas och ha katt ute kan flytta ut på landet där katten inte stör nån annan.

• lilla mej

NJa jag e inte nonchalant, har 2 frammande katte som kommer in i mitt hus och ater och sover och har det bra.... allt jag behover gora ar att schasa ivag dom eller kassta lite vatten... inga storre problem for mig... retar inte upp mig for smasaker. Enkel losning ar att lagga ett lock pa sandladan nar den inte anvands, det gor min syster for sina barn. Det mesta gar att losa utan att bli aldeles hysterisk.

• lilla mej

Jag bor mer eller mindre pa landet.... men det finns inte manga som inte har bil eller tradgard i dagens lagen vart man an bor..

• JoNiCa

lilla mej, hmm vem är hysterisk *tittar mig omkring* tja, inte slänger jag vatten på katterna i alla fall. Som jag skrev innan, vi bor på en stor gård med en allmän sandlåda för barnen (en stor låda) tycker bara det är trist och ansvarslöst av vissa som har katt att bara låta dem springa runt och bajsa här och var. Men, du har bara hängt upp dig på det där med bajset va? Stör det dig så mycket att jag tycker det är äckligt!! Du tycker inte att man som ägare har något ansvar eller??

• Zabw

Knytets:

Förstår dina synpunkter men det kanske e lite skillnad ändå å släppa ut en katt (om den inte e elak förståss) än en giftig orm/spindel eller farlig krokodil?

Nej jag tycker man ska fundera både en, två och tre gånger innan man skaffar djur överhuvudtaget. Bor man på landet brukar det oftast vara katter i var å varannan kåk, å då kan man ju ha sina egna katter ute också.

När vi skaffade katter hyrde vi en del av ett hus å vi bodde fyra stycken på den gården. Jag frågade helt enkelt dom om det var ok att vi skaffade katt, och dom tyckte bara det var roligt. Såna gånger e det ju inga problem. Plus att jag vet att jag aldrig kommer att flytta till nåt centrum där jag ska bo i lägenhet då vi nu köpt hus å alla här har katter..

Såna gånger kan man väl inte behöva stänga in sina katter?

Sen e det ju olika på katter vad jag kan förstå, vissa sorter e mer för att vara inne, medan typ bondkatter å sånt är medfödda till att vilja vara ute typ. Eller e jag ute å cyklar? Så man kan ju höra sig för vilken sort som passar en...

• Annis76

Knytets- Oj! Du har nog inte läst mitt inlägg så noga. Jag har full förståelse för dem som har sina katter inomhus. Så länge katten trivs med det. Och visst förstår jag att det finns många kattraser som inte passar så bra med vårt klimat. har man en sådan katt och den trivs med att vara inne är det ju inget problem.

Att katter fångar möss och fåglar är helt naturligt och katter gör ett viktigt jobb för att hålla antalet på möss på en naturlig nivå. Visst gör de det på ett för oss människor, plågsamt sätt men så har det alltid varit och det kan ju inte vara så att vi människor ska komma och styra och ställa bara för att vi inte tycker om det.

Jag tycker inte alls att det är något problem med innekatter om katten trivs med det och det samma gäller för utekatter. Problemet ligger snarare hos dem som har katt som inte kan läsa av vad sin katt trivs med. Så har du innekatt som trivs med det och jag har utekatt som trivs med det - vad är problemet?!
    Läs gärna mitt inlägg längre upp igen.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!