• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • lilla mej

Annis76

bra sagt katter ar olika endel trivs inte att vara inne sa varfor ska de da behova vara det? jag vet nagon annans katt kanske trivs jatte bra inne, men min gor inte det sa skulle aldrig plaga henne med det.... det skulle ju vara jatte sjalviskt.

• lilla mej

och om barnen jagar katterna da ar det ju barnen man ska ta i tu med eller??

• Bonanza

Om man märker att en katt inte klarar av att vara inne är det första alternativet för mig inte att släppa ut den vind för våg, utan att försöka hitta ett hem på landet åt den. Sedan kan man försöka gå med den i koppel, ha den på balkongen etc etc. Många försöker inte ens undersöka dessa alternativ.

Och jag vill bara förtydliga: jag tycker också att det ultimata för katten är att få vara utomhus. I _en lämplig utemiljö_!! Inte i stan med tidigare nämnda risker!

• Annis76

lilla mej- visst är det så!

• JoNiCa

lilla mej : Jo, klart att man säger till barnen! Men det var ju inte det jag undrade om, vill gärna ha tips på hur man kan förklara för grannen som har sina 5 katter ute att det är ganska otrevligt med kattbajs i sandlådan, tycker att skaffar man katt så ansvarar man väl för dem, eller?? Ingen som har ett vettigt tips?

• JoNiCa

Tog jag död på tråden eller hehe..

• lilla mej

jag bor inte i en stor stad, men i en tatort och det finns traffik dar med. Jag har haft fler vanner dodade (2) i traffiken an husdjur.... da skulle man ju vara oansvarig om man har sina barn i bilen med for saker kan handa..... Man ar inte oansvarig om man har en katt ute. Man ar o ansvarig om man inte tar den till veterinaren nar den behover, ger det mat och vatten, har halsband med namn och telefonnr, idchip, alla vaccinationer osv deto, gor man inte dessa saker da ar man oansvarig... visst ni med inne katter de kanske ar jatte glada inne men hur kan ni veta att andras ar det? Om katterna blir attackerade av andra manniskor da ligger problemet nagon annanstans , tex dalig barnuppfostran osv. Att katter forsvarar sitt revir ar naturligt, vi har massor av katter runt oss men varan kisse har aldrig hamnat i brak. Hon kunde ha dott en gang nar hon var inne och lekte med ett persien snore och fick den som en snara runt halsen... fast da var hon innomhus det finns faror over allt.

• lilla mej

JoNiCa
    Det finns sa manga bajstradar. Enda forklaringen ar att katter bajsar och de bajsar pa stallen dar de kan grava ner det. Har man problem med det tycker jag man ska bo i lagenhet utan tradgard, for det ar inte bara katter som bajsar i tradgardar.

• Bonanza

Men att utekatter förolyckas i extremt större utsträckning än innekatter är det väl ingen som kan förneka?

Och det räcker som argument för mig. Jag vill att min katt ska leva och må bra! Alltså får de vara inne.

• Knytets

Annis 76: "Tycker att det strider mot kattens natur att bara ha den inomhus. "
    Som svar på det måste jag ju bara säga att katten inte ingår som en naturlig del av det svenska djur livet. Så att kalla det naturligt att släppa ut den är ju bara oerhört ignorant.
    Att folk släpper ut sina katter påverkar den svenska faunan på det sättet att fåglar, ekorrar och råttor/möss skadas, plågas eller dödas på ett onaturligt sätt av en onaturlig fiende.

Vi med innekatter låser inte bara in våra katter i våra lägenheter/hus. Vi spenderar tid och pengar på att våra katter ska ha det bra INOMHUS. Att dom ska kunna leka, att dom ska kunna klösa, klättra, jaga och smyga. Skillnaden är att våra gör detta inomhus och stör inga andra. Vi bygger utomhus voljärer till våra katter, där dom kan få sitta o titta på fåglar, jaga insekter eller bara speja i allmänhet.

Vet inte hur många fåglar och andra djur som kommit in skadade till viltdjursräddare pga utekatter. Men det är ju bra att du tycker att DIN och alla andra utekatter ska få skada och plåga andra djur för att din och andras utekatter ska må bra. Kan inte förstå hur folk kan vara så själviska. DU och DIN katt är så pass viktiga att alla andra ska behöva lida?

Dina grannar ska behöva lida för att deras rabbatter och/eller utemöbler blir förstörda. Områdets barn ska behöva lida för att sandlådan är full av kattpiss. Och en bilist ska behöva lida då den kör på en katt. Vilda djuren ska behöva lida för att den blev en katts leksak.

Men det är ju sant, det är ju absolut klart att om DIN katt mår bra av att få utlopp för sina natuliga beteenden utomhus, så att DU slipper din katts naturliga beteenden inomhus så är ju allt annat lidande för alla andra berättigat. Huvudsaken är ju att ni mår bra, och att du slipper få dina möbler sönderklösta eller blommor uppätna.

SJUKT!. Ingen annan än DU skaffade din katt, ingen annan än DU ska behöva ta hand om den! Skaffar man ett djur betyder det att man får lägga ner energi på att djuret ska må bra. DVS man skaffar leksaker, lägger ner tid på att leka med sitt djur.
    Precis som att man skaffar en hund med vetskapen om att man måste rasta denna vovve flera ggr om dagen tills den dagen den går bort, skaffar man en katt med vetskapen att man får satsa energi på att leka med den. Det är lika självklart.
    Det är klart att en katt inte mår bra om den bara blir instängd i ett hus hela dagarna, den kräver uppmärksamhet. Ge din katt din uppmärksamhet istället för att slänga ut den och låta oss andra ta hand om den!

Det är ju pga utekatter som katterna har sånt dåligt rykte, det är därför dom "skänkes" bort i annonser på blocket osv. Ni med utekatter måste ju tycka att det är lika naturligt för dom som släpper ut sina ormar, spindlar, krokodiler, eller andra djur.
    Det är ju lika naturligt för dom att vara i den svenska naturen som era katter.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!