• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • JoNiCa

Äh, så j*a töntigt detta nu, vissa verkar ju inte vilja lyssna på det man säger. Hur ska det gå då dem får barn, om någon säger till deras barn att si eller så är fel att göra...nej, orkar inte fortsätta detta dravel, men det är skönt att du och vissa andra förstår vart jag ville komma

• Trynträ

Vi kanske borde starta en tråd om att vi hatar kattägare som släpper katterna lösa vind för våg också. För hatar vi katter så hatar vi säkert ägarna med. Vi är helt enkelt obotligt hatiska av oss.

• Zabw

Har inte kunnat vara med i slutet av denna diskussion pga av att vi plötsligt fick strömavbrott...
    Men eftersom vi inte verkar komma nån vart skiter jag i detta.

Men Knytets, lås in din katt du, jag tänker ha min ute å jag hoppas att han kommer å skiter just hos dej.

• huldra29

Jag bor inte på landet men i ett väldigt litet samhälle och har skogen som granne bakom och på sidan bara granne mitt emot...

Jag har mina två sterliserade katter både ute och inne..på sommaren ser jag dom knappt å på vintern vill dom inte gå ut...

Men jag har inte fått några klagomål på katterna... skulle jag få det skulle jag självklart göra mitt bästa för att hålla dem inne..

Vi har även bott inne i stan å då var samma katter innekatter.. jag trodde ena katten skulle bli knäpp för innan bodde jag på landet och hon var ju alltid ute..

Men det gick jättebra hon var precis som vanligt så jag tror inte katter som bara är inne mår dåligt..

Fungerar det så kan man ha dom ute.. annars måste man ta sitt ansvar å hålla dem inne

• J son

Fick en liten katt unge och hade honom i en vecka o han fick vara ute tillsammans med oss tre ggr och han var med oss hela tiden men den här fjärde gången då försvann han o kom aldrig tillbaka, efter 3e dagen fick vi nog och frågade våra grannar i fall de sett kattungen,jo det hade en av våra grannar gjort, han fick slå ihjäl kattungen då deras hund hade skadat den.. svårt att tro då deras hund är mycket kärvänlig o älskar barn o är mycket lekfull så fort hon ser våran lilla hund. Han visste inte det var våran kattunge och han trodde först det var hans hon katts unge så han slog ihjäl den. Usch mådde skit o mår skit än efterspm det var JAG som släppte ut kattungen.. aldrig mera ha katt..vill inte vara med mer om sånt =(, ha halsband på era ute katter, så kan ni anmäla någon som skadat/dödat erat katt, min kattunge hade ingen halsband så det går inte att göra något åt det ytävrr.

• Knytets

Zabw: just detta är det som gör att man inte tycker om utekattsägare.
    En röd tråd bland er utekattsägare som varit på denna tråd och disskuterat verkar vara att ni verkar omogna och inte alls lyssnar på vad man säger.

Precis som JoNiCa säger, vad händer om dessa personer har barn som t ex mobbar något annat barn i skolan. Dom säger: nä, inte mitt barn.
    Sen hör dom inget, ser inget och säger inget. Ser dom inte problemet finns det inte.
    Som strutsen och stoppa ner huvvet i sanden, sån mentalitet råder bland utekattsägarna.

Trynträ: a precis, jag hatar ALLT, säg något bara, jag vet att jag hatar det med!

• Zabw

Knytets: ska du prata om å lyssna på vad andra säger...?

Mina katter får all den uppmärksamhet/kel/lek å mat dom vill. Har kattlåda ifall dom vill vara inne.
    Men vill dom vara ute finns det ingen anledning å låsa in dom.

E det oansvarsfullt tycker du??

• Knytets

Huldra29: ja visst, bor man i ett mindre samhälle(beroende på hur litet, men klassar det nog ändå som "landet") och grannarna och alla är med på det jo visst.

Men som sagt i områden där man är flera som samsas om samma yta kan inte alla skaffa utekatter. Alla kanske inte heller tycker om katter.
    Det handlar om att ta hänsyn. Alla vill inte ha katt, alla vill inte ha fest varje dag i veckan.
    Man måste ta hänsyn till sina grannar.

Därav kommer det att jag faktiskt tycker synd om katterna som slängs ut.
    I vårt område bor det många människor, men det är 5 st som har 6 st utekatter, och detta är bara på "vår gård" det finns ju många intill liggande områden. Det blir väldigt lite revir för dessa katter, och mycket bråk. Det är helt enkelt synd om katterna.
    Vi är fler i området som har katter(jag o sambon har 2, grannen brevid har 1 eller 2) och sen vet jag inte resten. Vad skulle hänt om mina katter nu "mådde så dåligt av att bo inomhus" o jag slängde ut dom med, och grannen med. Ja då hade våran gård haft 10 katter som ska samsas. DET är inte schysst!

Jag skulle aldrig välja att ha utekatter men ändå, Man måste iaf ta hänsyn till sina grannar.

• JoNiCa

Knytets :Bra sagt!!! Du verkar vara den enda som fattar min åsikt härinne.

• huldra29

Håller med om att man måste ta hänsyn..

Och ni som jämför katter med barn...
    Jag skulle verkligen inte uppskatta om grannens ungar var inne på min tomt och bajsade:)

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!