• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • JoNiCa

Hmm, ja man blir ju lite less minst sagt....

• JoNiCa

knytets : Suck ja vad säger man...snacka om idioti *duhh*

• klarafina1

Han berättade att han t o m en gång tagit katten i svansen och doppat ner den i en vattentunna och hållt den under vattnet så ett tag.

detta är vad kommun jägarna rekomnmenderar för att få dom att lämna stället fast man ska lägga dom i en säck

grannens katt har pissat ner min nya9-5 det blev dyrt kan jag säga

• klarafina1

Knytets att dom inte gör nått relevant åt problemet

• JoNiCa

Jag fattar inte heller att ägarna inte inser fakta? Det blir ju de stackars katterna som får ta all skit ju, kanske jag ska säga det till min granne att jag kommer kasta dem i sjön om hon inte ser efter dem bättre snart Hon har 5 katter ute...*suck*

• klarafina1

Jonican
    tja ja dom kan ju bara försvinna inget konstigt med det

• Knytets

JoNiCa: har hon id märkt sina katter?.... annars har jag hört att om man tycker att det är för mycket katter så kan man anmäla detta till polisen så skjuter dom av katter utan idmärkning i området. Tycker ifs att det är riktigt jävla dåligt, tycker så förbannat synd om katterna. Men vad gör man....Ägarna skiter ju iaf i katterna....
    Annars(snällare metod om dmo inte är idmärkta) fånga in katterna och lämna till katthem så dom blir omplacerade till någon snäll människa som tar hand om dom. Katthemmen brukar ha som policy att katterna ska vara innekatter OM dom inte MÅSTE vara ute, och då ska dom komma till en familj på landet.

Vet själv också en kompis som jag inte umgås med längre, när hon började umgås med ett nytt gäng. Det var ett invandrar gäng och första gången jag skulle träffa dom satte vi oss och fikade en fredagskväll på en pub. Efter bara några minuter började dom berätta alla "roliga" historier dom hade om djur dom träffat på ute.
    Dom historierna jag kom ihåg var att dom fångat in en katt(den var tydligen jätte gosig, så det var inget problem att få tag i den) sen stoppade dom en smällare i rumpan på den och tände på, sen satt dom o skrattade samtidigt som dom beskrev hur den där katten sprang med raketen glödande i rumpan tills det sa *pang*, och sen skrattade dom lite mer.
    Dom berättade även om att dom hittat en hund som dom hade övat sparkar på, och sen berättade dom om att träffat på en annan katt en gång, som dom band fast i marken och sen backade över med bilen långsamt för att se hur den exploderade.

Kan säga att dom hade riktigt ql medans dom berättade allt det här. Alla runt bordet skrattade med, förutom jag. Tror inte dom märkte det för dom var upptagna med att slå sig på bröstet samtidigt som dom tyckte dom var riktigt coola och balla. Men tillslut reste jag på mig, satte på mig min jacka där det stor "DJURVÅRDARE" med stora bokstäver på ryggen och sen gick jag därifrån.

Dagen efter ringer min fd kompis och sa: "Dom vart ju jätte oroliga när du bara stack så där när dom såg texten på din jacka, dom trodde att du tog illa upp av berättelserna. Men jag sa till dom att du nog bara var trött"

Då sa jag att jag tog illa vid mig och mådde riktigt illa av det som hade sagt, men tyckte att deras tankar mer skulle kretsa kring vad dom utsatt djuren för än om dom gjort mig illa till mods.

Och jag är ändå en person som omger mig av djurvänner, men ändå har jag träffat personer som gör så här. Förstår inte att man med gott samvete kan släppa ut sin älskling och låta deras öden sluta på ett sånt sätt.

• JoNiCa

Nää fy faan vad äckligt!! Vilka svin det finns..tyvärr råkar ju många utekatter att bli illa behandlade. Tror inte dem är idmärkta faktikst, det är vanliga bondkatter, dem kommer och går som dem vill. Ska prata med hyrevärden faktikst, detta är inte kul längre. har pågått under flera år nu och ingen färändring tyvärr...

• Knytets

JoNiCa: Jo, hyresvärden måste ha en del o säga då.
    Vet när min sambos mormors lägenhet brann och under tillfället hade hon 4 katter samt att hennes son och hans 2 katter också bodde i lägenheten som var en 2:a.
    Vid branden upptäcktes ju att hon hade såpass många katter att hyresvärden la sig i och sa att hon inte fick flytta in i lägenheten igen om hon inte avlivade/lämnade bort några.

(Man kan juhnte avliva/lämna bort någon av sina älsklingar.....hur väljer man då?)
    Så efter mycket bråk fick hon iaf behålla alla katterna.....tycker det e roligt att hon som hade alla katter som innekatter(de var utekatter då hon bodde på landet, men nu är de alla innekatter) och skötte om sina katter. Där ska dom gå in och styra hur hon lever sitt privatliv, men alla dessa jävla utekatter som stör grannar och kissar på lekplatser. Där går dom inte in och styr upp.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!