• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Andrés mamma

Det blir alltid väldans hetsk stämning i dessa "kattrådar". Jag kan dela med mig av råd jag fått när jag tagit hand om hittekatter. Jag har tidigare jobbat på djursjukhus och vet lite vad jag skriver i alla fall...

ALLA katter kan bli innekatter - trots tidigare uteliv. Det är inte alls en omöjlighet. Jag har fått alla mina 3 katter, som tidigare gått ute - att bli innekatter - no problems!

Men det som kan vara en hake för de som vägrar ta in katterna är att man kanske får betala en slant för sterilisering eller kastrering. Det är svårt att ha könsstinna katter inomhus - dom vill ju ut och ...ja, ni vet!

Jag tycker att det är mera ansvarsfullt att ha sina katter inne! Har man grannar som man vet bor inom kattens radie - då släpper man inte ut sin katt. Av hänsyn till både granne och katt!! Du vet inte vad grannen gör med din katt då du inte ser. Han/hon räknar inte med att din katt ska ligga bakom bildäcket när han backar ut från uppfarten....

Näe, var rädda om era små missar!!

• fisbubbla

Ja, och inte behöver dom vara olyckliga över att få bli innekatter heller

• oOoJOYoOo

Mja jag har erfarenheter som säger att alla katter inte kan bli innekatter som varit utekatter.
    Jag har fått tagit hand om min systers ena katt som var utekatt. Hon flyttade till lägenhet efter att ha bott i hus på landet. Katten höll på att gå upp i atomer och mådde urdåligt. Då försökte hon ändå förgäves en längre tid att vä'nja katten vid det men icke!

Vi har alla olika erfarenheter.

• JoNiCa

Andrés mamma : Bra och klokt sagt, vissa tror att vi är värsta katthatarna härinne. Men det är inte detsom detta handlar om, tror många borde läsa lite nogrannare istället för att stoppa huvudet i sanden....

• oOoJOYoOo

Vissa kanske har svårt att se ur andras perspektiv och det gäller nog alla.

Tycker det är så tråkigt när det blir på den här nivån som det blivit i den här tråden.

• LDN

knytets: jag älskar mina katter!! slänger som sagt inte ut dem hur som helst.. och jag säger samma sak som du säger till mig.. "Ni lyssnar(läser) inte det man skriver utan hittar på saker och ändrar om det amn skriver till något helt annat och påstår att det var det man sa/skrev.... "
    Det är olagligt att hålla svenska vilda djur inomhus, har aldrig hört talas om att katten är olaglig att hålla inomhus.... Därav kan man väl knappast kalla dessa svenska vilda djur?
    Eller....
    nä men eftersom dem från början existerar därifrån så e det väl inte fel att delvis jämföra dem med vilddjur/rovdjur vilket dem också är. och nä katten är inte loaglig att hålla inomhus.. mina katter är både och... har aldrig hört talas om att de är olagligt att hålla katter ute..
    Sen så tycker ja hela tiden att du vänder o vrider på storyn.. från början handlade den diskussionen du o jag förde om att du tyckte katter borde förbjudas att gå ut pga. av att visa hänsyn till grannarna.. o när ja se ifrågasätter varför.. o om dem gör någon mer skada än något annat djur.. vilket dem inte gör.. då svarar du aldrig på den frågan.. eftersom du ALDRIG kan komma o påstå att katter gör mer skada i naturen än något annat djur... för det finns allttid o kommer alltid finnas andra djur i din trädgård som gör samma saker... det är därför ja drar paralleller mellan djur som är ute i naturen.. har aldrig påstått att jag inte värdesätter mina katter mer än en fågel eller en hare.. men som sagt.. för att fårsöka få dej att förstå så fick ja ju dra nån paralell.. men incke att du förstod ändå.. aja.. trötta mej!
    men men.. denna diskussionen med dig är inte lönt att fortsätta, eftersom den dock inte leder nån vart... jag kan som sagt se det hur åtskilliga synpunkter men tydligen inte du.

"vet inte om jag ska skratta eller om jag ska gråta..... klart jag vet att jag måste hålla mina hundar kopplade....?
    anledningen till att ja påpekade detta var för att du uttaalade dig så här ? Har inte läst någonstanns i svensk lag att hundar förbjuds från att vara lösa ute?...

• Tvillingfarsa

LDN:

Du missar en vital detalj. Dom katter som vi har som husdjur är inte en del av den svenska naturen och det finns väldigt utförliga undersökningar som även visar på att dom bidrar med störningar i svenska naturens ekosystem, och kom inte och dra några paralleler med Lodjur för det må vara kattdjur med det är nog det enda den har gemensamt med tamkatten.

I mina ögon så är att släppa ut en katt vind för våg totalt oansvarigt. Jag kan köpa att man gör det om man bor ute på vischan men att bo i radhusområde, centralt whatever så är det oansvar. Man har grannar som kanske inte alls är intresserade av att ha katter inne på sin tomt och jag har bekanta som haft problem med katter som t.om går in i huset(troligt att ett vilt djur gör de). Sure, jag är säker på att folk som har utekatter älskar sina katter, men jag tvivlar starkt på att ni har ett riktigt grepp om vad ansvar för djur innebär.

Med andra ord om man vill riktigt hårddra det så inte nog med att ni är oansvariga, så är ni "miljöbovar" också.

• LDN

tvillingfarsa: om du hade läst mina andra tidigare inlägg så är det faktiskt så att mina katter inte går in i mina grannars trädgårdar. dem håller sig i vår trädgård i och med att den är väldigt stor. men som även nämt tidigare så har ja pratat med alla mina grannar angående mina katter, att om där e någon som har problem med att vi släpper ut dem så vill ja gärna att dem berättar deet för mej men verkligen ALLA har sagt att det inte gör något OM dem mot all förmodan skulle titta in en sväng i deras trädgård. tvärtom!
    men men som ja även sagt i flertal av mina inlägg.. alla har vi olika uppfattningar om hur en katt ska skötas och alla dessa inlägg o diskussioner leder ingenvart, utan blir bara aggressiva och hatiska inom kort. så jag säger ännu en gång, låt folk göra det som dem anser är bäst för deras djur (inom rimliga gränser menar jag förståss). Vissa katter mår säkert jätte bra av att vara inne andra inte. och som sagt.. eftersom det inte finns någon lag på att man inte får släppa ut sina katter eller att det någonstans står att det är oansvarigt...eller att man betraktas som miljöbov etc. blablablabla.... så är det väl knappast lönt att fortsätta en diskussion om det. ni som tycker att vi kattägare är oansvariga.. fine.. fortsätt tycka det.. vi anser det inte.. och som sagt.. vi kommer antagligen hela tiden ha skilda meningar i denna diskussionen som hela tiden återgår från diskussion till argumentaion. så härmed avslutar jag vad jag vill ha sagt.. för jag får ändå inget ut av dessa inlägg som skrivs här, det ändrar ju inte min syn direkt, liksomväl som det ja skriver inte verkar ändra någopn annans synvinkel så därför tror ja knappast någon annan här får heller få något ut av att kasta dynga på folk!
    tjillevipp!

• Tvillingfarsa

LDN:

Toppen om du har sån koll på dina katter, men om man ska generalisera så är det långt ifrån sanningen i många andra fall. Men kan du nu påstå att du skulle hålla dina katter inne om dom gav sig in på en grannes tomt som i sin tur stör sig på det?

Jag misstänker att du skulle skita i vilket eftersom det inte är nån lag på det. Jag ber om ursäkt om så inte är fallet, men man har hört så ruskigt många gånger från vänner och bekanta som har haft åsikter om en utekatt och uppmärksammat ägaren om det och ägarens reaktion är nånting i stil med "so?". Flera man hört om har t.om uttalat att det inte är deras huvudvärk vad "deras" katt gör när den är ute.

Det är vad jag anser oansvarigt, det är också därför jag anser att det borde tas hårdare tag mot att man inte ska ha katter ute hur som helst på samma sätt som det förväntas att en hundägare inte har sin hund ute hur som helst.

Som ett tillägg så anser inte jag att jag kastar dynga på folk, jag framhäver mina åsikter och i vissa fall så generaliserar jag, det innebär inte att det gäller precis alla människor som faller i den kategorin.

• narie24

Ni som har innekatt, hur stort bor ni? Hur stor lägenhet rekommenderar ni för att kunna ha en katt som trivs?

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!