• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • RadixLecti

LDN:

Det handlar inte om det. Det handlar om det rena sakfel du hävde ur dig för att vinna en diskussion.

Och vad gäller renlig saliv: Är det därför man ska ta stelkrampssprutor när man blivit biten av en katt eller hund?

EllaGirl:

Med minken gäller det att de flesta som "djurrättsaktivisterna" släpper ut långsamt svälter ihjäl också. De har levt hela sitt liv i bur, och har inte den blekaste om hur man skaffar mat. Minns för ett gäng år sedan hur några idioter släppte ut minkar från en farm mitt i smällkalla vintern. Folk hittade ihjälfrusna minkar i snön flera veckor efteråt. Djurplåger är hemskt, eller hur?
    Ska man värna om djur kanske man borde bemöda sig om att skaffa sig åtminstone grundläggande kunskaper om dem, istället för att se pälsklätt gullegull?

• Trynträ

TweleGirl. Ja och det måste ju bero på att vi är för oviga nog. Tur att man är människa så man slipper slicka sig i rumpan.

• Trynträ

Kom det inte en lag nyligen på att minkar skulle hållas bättre och ha vatten att simma i osv. ?

• RadixLecti

Det minkar som överlever ställer också till oändligt mycket mer djurlidande än vad de själva hade råkat ut för.
    En mink på en skärgårdskobbe, så är det häckande fågellivet borta. Och det är vetenskapligt bestyrkt.
    Jag har själv sett det: ena året var en vik hemmavid full av häckande svan, gäss, ett antalarter änder och diverse måsfåglar. Så flyttade ett par minkar in. Året efter försökte många fåglar, men ungarna försvann en efter en. Så har det fortsatt sen dess. Såg en mink som simmade ut, dök och norpade en svanunge underifrån. Och ruvande änder ligger pyrt till, minken klarar lätt av fullvuxna gräsänder.

• MrsK

Å vi som har köpt hus och då tänkt att våra katter skulle få gå ute...
    men nu blir jag tveksam...

• Chino

katter och hundar bär på mycket bakterier i munnen och de har renlig saliv med tanke på att de inte bostar tänderna. Hundar äter bajs och katter slickars ig i rumpan, jag vill INTE ha en puss av nån av dom hur renliga de än är.

Lite OT kanske men jag läste bara de sista sidorna lite snabbt.

• lilla mej

RadixLecti

Och vad gäller renlig saliv: Är det därför man ska ta stelkrampssprutor när man blivit biten av en katt eller hund?

det far man gor av ett mannisko bett med.....

+att jag tror manga manniskor slickar rumpor med.... fast kanske inte sina egna...

• EllaGirl

Lilla mej: alltså har inte hellre människor ren saliv

• lilla mej

nej jag tror manniskor ar snuskigare an djur....ja jag vet ju inte personligen for jag har aldrig gjort nagot sant sjalv men har hort att vissa slickar tydligen lite har och var...

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!