• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • LDN

som sagt .. jag håller fortfarande inte med dej (och vi kommer fortsätta ha åtskilda åsikter).. katten har i alla fall funnits i det svenska systemet.. men krokodilen har aldrig härstammat från sverige som sagt.. och ännu en gång så säger jag.. katten gör inte mer skada i vårt system än något annat djur.. förstår inte vad du har fått det ifrån... sen att det inte finns råttor o möss i tätbebyggda områden kanske du borde tänka på att det beror på att katten ser till så att dem inte finns där.. det är därför du i stort sett aldrig ser en mus eller råtta.. men jaja... nu orkar jag verkligen inte lägga ner mer tid här.. hej svej!

• Trynträ

Tänk så mojsigt sen att bli slickad i ansiktet av en katt som smaskat i sig en liten mus. Yummie!!! Jag insåg helt plötsligt varför jag varken vill ha en katt eller en hund. Å så är vi människor lite rädda för att få kiss på fingrarna efter toabesök... Lite dubbelmoral om ni frågar mig. Hundar och katter gillar att slicka sig både här och där. Hehe. Men det verkar ingen tycka är äckligt minsann.

Oj. Nu kom jag visst ifrån ämnet lite.

• RadixLecti

LDN.

"katten har i alla fall funnits i det svenska systemet.."

Fel.
    Katten är max 1500-2000 år gammal här i Sverige. Det är knappast naturligt. Den har tagits hit av människor, alltså är den en införd art, en art ekosystemet här inte är anpassat för. Alltså är den precis lika naturlig i Sverige som krokodilen.
    Grymt tydligt blir det på öar som Nya Zeeland, där otaliga inhemska djur ligger pyrt till pga katter. Inte nödvändigtvis förvildade kissar, utan också utekatter som glider ut och mumsar i sig vad de hittar. Även i Australien, där primitiva däggdjur (pungdjur) är anpassade för mer långsamma rovdjur har många hotade arter pga katten.

Så ska du prata om naturligt föreslår jag att du läser på lite mer först.

• LDN

katter o hundars saliv sägs vara något av de rensligaste som finns...

• EllaGirl

Minken är väl inte heller naturlig i vår natur. DEN förstör den. Men det förstår väl inte alla militanta djurrättaktivister som släpper ut dem. De klarar sig inte heller så bra då de är uppfödda i bur. (betyder inte att jag är för minkuppfödning)

• Trynträ

Fast det är klart. Man ska va otroligt vig för att klara att slicka sig i rumpan.

• LDN

radixlecti: men nu bor vi i Sverige och inte på Nya zeeland... och här e reglerna som dem e.. katter får lov att vara utomhus... finns inga regler som säger att dem inte får det, så visst tyck som ni vill.. vilket ja sagt tidigare.. så tycker jag och en del andra som vi vill..

• TweleGirl

.........vi använder ju toapapper och vatten istället för att slicka oss i rumpan..!

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!