• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Trynträ

ladyline: Det låter som din katt blev rastlös inne. Det hade säkert hjälp om du skaffat en kompis till den.

• Knytets

Alltså.... Jag kan hålla med om att alla katter inte klarar av att endast vara innekatter...vissa vill vara ute..... som t ex min systers katt..... men till skillnad från andra tar hon sitt ansvar och kompromissar för att få ett fungerande förhållande till både katt och grannar..... ni som har utekatt...hört talas om koppel?......hennes katt sitter i koppel på tomten...går till altandörr när hon vill gå ut... min syster och hennes sambo sätter på henne kopplet och släpper ut henne. Sen släpper de in henne när hon sittr utanför altandörrn igen.....

LDN:" eftersom du ALDRIG kan komma o påstå att katter gör mer skada i naturen än något annat djur... för det finns allttid o kommer alltid finnas andra djur i din trädgård som gör samma saker... "
    Detta har jag svarat på... jag har inga problem med att vilda djur kommer in på min tomt....dom har varit där betydligt längre än jag... hemma hos mina föräldrar där det var mer tomt och gräs osv matade jag vilda djur... hade allt från rådjur till skator på vår tomt som åt....om de sket där så -sket jag rent ut sagt i det.... detta är helt naturligt.... de djuren hör hemma där.....din katt däremot gör det inte.... och tillskillnad från vilda djur tyr sig utekatter betydligt mer till bebodda områden än katter. DVS det är större chans att du ser en katt på din tomt än t ex ett rådjur eller en hare.
    Därav störs man mer av det dagligen kommer in katter på ens tomt och skiter än när ett rådjur/hare gör desamma.

Och du kan omöjligt påstå att du släpper ut dina katter och har fullständig koll på dom alla de sekunder de spenderar utanför dörren..... isånnafall måste du sitta och titta på dom så fort dom går utanför din dörr.... Okej om du säger att du har dina katter i koppel, då har man ju koll på "hur långt" katterna kan komma... men är de okopplade och du inte sitter och tittar på dom hela dagarna så kan du omöjligt veta vart dom är under hela sin ute-vistelse.

Och appråpå det vi disskuterade från början ang. förbjuda utekatter.
    Det skulle vart en sak om ägarna till utekatter kunde begränsa antalet katter som släpps ut...(idag är det ju mestadels utekatter som finns i sverige....många okastrerade...) så att det inte skulle vara så många katter som sprang ute vind för våg... utan att det fakstikt kunde minimeras...det skulle kunna vara helt ok.... (tycker fortfarande inte att utekatter är ok....det är oansvarligt.... vill påpeka det så ni fortfarande förstår vart jag står i frågan) MEN om kattantalet ute kunde minimeras så att det inte sprang lika många ute osv skulle man kunna acceptera det....men nu när det inte finns några regler alls har vi t ex 6 utekatter på vår "gård" vilket innebär att jag o min sambo har 2 katter som sover och hårar ner våra utemöbler på vår uteplats. Våra katter kan inte sitta ute i koppel pga det höga antalet katter som springer förbi och vill "starta bråk" med våra katter(eftersom dom nu anser att vår tomt är deras revir)...

Och därför är min åsikt att antingen helt förbjuda utekatter, eller reglera det så att antalet minskar....eftersom ni som har utekatter inte kan gå ihop och ordna en lösning som gör att både ni utekattsägare samt vi som har innekatter och människor som inte har katt eller hatar katter blir nöjda.....för något måste ju hända.....Fortsätter det så här så kommer ju antalet utekatter bara öka och öka.....

Och sen kommentaren om att "eftersom dem från början existerar därifrån så e det väl inte fel att delvis jämföra dem med vilddjur/rovdjur vilket dem också är"

Okej....och vartifrån kommer då hundar undrar jag?....och krokodiler? och ormar? spindlar? ödlor? och alla andra djur som folk håller inomhus?
    De räknas ju som MINST lika vilda som din katt....eller....rättaresagt.... De räknas som mer vilda än din katt.....du tycker det är helt rätt att släppa ut en krokodil, orm, giftspindel, eller ödla?

Och: "anledningen till att ja påpekade detta var för att du uttaalade dig så här ? Har inte läst någonstanns i svensk lag att hundar förbjuds från att vara lösa ute?... "
    Man får gå med sin hund okopplad...eller hur?.....skillnaden mellan hundar o katter är bara att man då måste ha pli på dom....och sen får man ta ansvaret för OM något händer.... detta ansvar slipper kattägare....

Och:"och jag säger samma sak som du säger till mig.. "Ni lyssnar(läser) inte det man skriver utan hittar på saker och ändrar om det amn skriver till något helt annat och påstår att det var det man sa/skrev.... ""
    Konstigt att jag hela tiden klipper ut det du skriver från dina texter och kommenterar det.... däremot ändrar du om mina kommentarer.

Men men....

• Knytets

Nari24: Jag och min sambo bor i en 2:a på 63 kvm. Det är ju inte speciellt stort....men vi har lagt ner pengar på stora klätterställningar som då utökar deras möjligheter att springa(dom kan hoppa/springa och klösa från golv till tak på flera ställen)... samt att jag gjort katthyllor som också utökar den totala ytan dom kan använda.... Sen som alla katter använder dom ju även sådant som man kanske inte vill, som bokhyllor osv...
    Sen skulle man ju också kunna sätta ut sina katter i koppel på baksidan, om det nu inte var för dessa utekatter som håller sig där...

Förut bodde vi(under 4 månader) i en 1:a på 40 kvm....men då kände man att det var för litet.....

Sen när jag o min sambos tvillingar kommer lite till åldern kommer det vara dax att flytta till riktigt stort.....=)

• Knytets

"menade såklart mina och min sambos tvillingar".....ibland blir det fel...

• Eofrysina

Men snälla rara Bor ni allihop i trånga städer, i lägenheter eller radhus, eller varifrån uppstod den här diskussionen över huvud taget. Jag bor på landet, har visserligen grannar, men de har också katter. Här är katter en kombination av nyttodjur och sällskapsdjur. Jag älskar mina katter och värnar om dem så grannarna ibland antagligen tycker att jag är fånig, men att hålla dem inne skulle aldrig falla mig in. Tack vare mina katter har jag för övrigt inga som helst problem med möss och råttor Jag misstänker att den här tråden måste vara avhandlad av er som bor trångt, i en miljö där man kanske inte alls borde ha katt.

Obs, har inte lusläst tråden från början.

• lilla mej

Men kara nan skulle katter vara ett sant stort hot moyt miljon och manniskor skulle det nog finnas lagar om att de mast hallas inne.... nu dfinns inte det utan det annses att katten ar ett djur som ar ok att ha los for att den inte staller till storre skada. Och jo hundar ar skillnad, jag bor i ett land dar det inte ar sa harda regler med hundar heller sa de springer runt lost, och ja de springer ute pa vagarna for att de gillar "sallskapet" av manniskor och rorelse, katter haller sig oftast undan sant. Vet inte om min katt ar en speciellt bra och klok katt som inte bajar i grannarnas tradgard eller om jag har bra grannar som inte gnaller for lite skit och har mer forstaelser....

nu forstar jag varfor svensken har rykte om sig att vara sa "jag vet bast" och sa jakla serios och gnallig....

• LDN

knytets: eftersom ja egentligen inte anser att jag får ut någon av denna situationen så borde ja inte skriva nu men ja ska skriva ett sista inlägg.. jag ändrar inte dina inlägg.. gör precis som du.. kopierar klipper ut.. klistra in.. så varifrån du får att ja ändrat dem förstår ja inte..

"Okej....och vartifrån kommer då hundar undrar jag?....och krokodiler? och ormar? spindlar? ödlor? och alla andra djur som folk håller inomhus?" håller helt o håller med dej.. har sagt tidigare att ja tycker inte några djur borde sitta i bur.. hundar har ju funnits här i sverige vilda, precis som katter innan dem blev "tamdjur" så att säga, så ja visst.. dem borde också få vara lösa.. egentligen.. inte sant?!! ormar likaså.. spindlar och ödlor med.. och det finns ju faktiskt dem som är lösa i naturen också eller hur.. men krokodiler har ja då aldrig hört talas om att dem härstammar i den svenska vilda naturen... men dem andra djuren finns här ju massor av... både vilda och dem som folk tyvärr sätter i bur... så ja tycker som sagt att alla djur som egentligen härstammar från den vilda naturen egentligen borde få vara lösa.. det är vad jag tycker.. så.. nu har ja skrivit vad jag ska på denna tråden.. tror du har föstått min mening i alla fall, efter alla dessa inlägg.. och som sagt våra menigar skiljer sig väldigt från varann... vilket jag accepterar... man har rätt till att tycka olika så e det bara.. o eftersom det du säger inte påverkar mej o det ja säger inte påverkar dej, så e det som sagt lika bra vi lägger ner diskussionen/argumentationen..

• LDN

lilla mej: vill bara säga.. vilket bra inlägg kunde inte sagt det bättre själv.. svensken är överlag väldigt gnällig! har man inget att gnälla på så hittar man något...

• Knytets

LDN: "men krokodiler har ja då aldrig hört talas om att dem härstammar i den svenska vilda naturen..."
    Köp en svensk natur bok och peka ut för mig på den sidan där utekatten står ......

Detta är det jag menat hela tiden.... tamkatter hör lika lite till svenska naturen som tamhunden....

Tamkatten har avlats fram från vilda katter precis som tamhunden avlats fram från vargen.... men just orden "tam" innan talar om att dessa förvildade djur nu har tämjts till att vara tama djur som även kallas husdjur.....alltså.........djur man har inomhus.....

Det du går ifrån kommer för ganska många år hundranden sen då människan bodde i hyddor och sedan fick hunddjuren(vargen) nys på att om man höll sig till människan slängde som sopor som fortfarande var ätliga.... detta gjorde att hunden avlades till att vara tamare och tamare så att människan kunde utnyttja deras vaktinstinkter till att skydda sig själva... (eftersom djuren ville komma åt maten och då skyddade människorna också) därifrån har vi sen lyckats avla fram oerhörda variationer av dessa...

Samma gäller katten.... bondkatten är väl det "vildaste" som finns i klanen "tamkatter"....och jag kan erkänna att kring bondgårdar (som ofta är ute på landet) har katterna ett syfte och är nyttodjur.....men detta försvinner så fort man inte längre har kossor, grisar och getter att föda....eftersom deras föda i sin tur drar åt sig råttor.... DÄR har katten ett syfte.....där kan jag acceptera att man släpper ut sin katt.....(men ingen annan stanns)....

Det är just det jag menar......min åsikt är att visst skulle man kunna ha utekatter....där dom utgör en nytta.....där dom blir mer ett nyttodjur än ett skadedjur(som dom blir i tätbebodda områden där det inte uppehåller sig speciellt många råttor och möss) men eftersom folk som skaffar katter skiter i detta och bara slänger ut sin katt så fort det bara går efter dom införskaffat det.... och skiter fullständigt i om området redan är mättat på utekatter...(vilket de flesta områden är)....

Det är just detta problem som gör att jag inser att det krävs en reglering av utekatter så att vem som helst var som helst inte kan släppa ut sin katt hej vilt....utan att man kanske t o m kan få tillbaka den bild av katten som ett nyttodjur istälet för vad det är nu.... ett skadedjur som folk hatar mer och mer eftersom dom finns överallt och gör skador på natur och matriella ting.

• TweleGirl

min katt älskar att vara ute, men så är han borta nu också... tror han har blivit instängd någonstans och hur ska han då ta sig ut?
    nej, håller helt med om att man ska hålla katten inomhus i den mån det går. tyvärr mår inte min så bra när han inte får vara ute.....

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!