• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Knytets

Zabw: förstår inte vart du inte förstår mig, skrivit i flera inlägg att jag tycker att utekatter borde förbjudas, iaf i tätbebodda områden.....

Tycker ifs att katter inte har något att göra ute, men om man nu ska släppa ut dom ska man bo på landet där det inte påverkar grannar och trafik. Och där risken är mindre att katten skadas....

Hoppas du förstår bättre nu....

• Zabw

Jo jag förstår att det e det du menar.. och jag tycker också man kan ha dem inne i tätbebyggda områden, men det e ok att ha dem på landet.. så då tycker vi ju lika efter allt då...

Men förut skrev du att alla katter ska vara inne vare sig dom bor på landet eller inte, men nu plötsligt tycker du det e ok att släppa ut dem på landet..
    det e det jag tyckte var lite skumt...

• Zabw

ha dem ute på landet menade jag i första meningen....

• Eliin

har inte orkat läsa hela tråden, men jag kan säga er som säger att man ska ha sina katter.. JO GRATTIS.. här hemma har vi försökt.. räcker med att öppna dörren så är katterna ute som en liten vessla. Dessutom om man bor i hus utan trafik m.m. så är det inte lätt att hålla katterna inne.. vi har öppet hela somrarna så här går det inte..

• LDN

du -knytets.. kan tala om för dej att mina katter för det första inte går utanför trädgården... dem håller sig här inne i vår trädgård.. och för det andra, så har ja faktiskt pratat med ALLA mina grannar om mina katter att skulle det vara så att dem nån gång mot all förmodan skulle gå in i deras trädgård o dem inte vill ha dem där så e det bara att sjasa ut dem, men ALLA mina grannar har sagt att dem inte berörs av att det möjligtvis skulle titta in en katt i deras trädgård utan tvärtom, dem tycker det är ganska mysigt OM dem skulle komma på besök, vilket vill säga dem bryr sig inte speciellt mycket om där skulle hamna en katt"lort" i deras rabatt...
    sen kan du ju läsa lite nogranna.. jag har inte skrivit att det är självklart att alla katter ska få gå ut, skrev att det är upp till var och en att välja om man vill ha en innekatt eller utekatt.. tror verken att den mår bättre eller sämre av vilket som.. så inget ut av det är djurplågeri...
    men eftersom du verkar tro dej vara expert så visst.. fortsätt med det o ge ut dina sk."råd" och moralpredikan inför alla andra på denna tråden om hur dem ska sköta deras katter eftersom det inte verkar vara deras egen ensak enligt dej.. jag tänker i alla fall fortsätta släppa ut mina katter för det är vad MINA katter mår bäst av.

• LDN

kom o tänka på ytterligare några sista saker...
    att det ligger i alla djurs natur att få vara fria.. inget djur borde sitta i "bur". o de du sa förresten om att skulle din hund bara få springa löst o göra vad den tyckte va kul.. svar, ja egentligen.. men nu e det så att enligt svensk lag så får inte hundar det, men katter får och varför då inte uttnyttja det till katternas fördel?!! sen att det finns saker i vår värld som sedan djuret kan ta skada av, tja.. SÅ ÄR DET FÖR ALLA LIV HÄR PÅ JORDEN! skulle man kanske låsa in alla antiloper eller zebror för att dem möjligtvis skulle kunna bli uppätna eller skadade av lejon, krokodiler etc?? enligt vissas uppfattning om djur så ska man ju tydligen göra det eftersom det är väl djurplågeri att ha dem "lös" i naturen... ytterligare en sak jag nästan vek mej av skratt åt var din löjliga kommentar om att katter bajsar i folks trädgårdar.. jaja!??? so what.. tror du inte att du har massor med andra djur som gör det också eller?! fåglar, igelkottar, råttor, möss, ekorrar.. you name it!
    varför då bli så ilsk på en katt?! för att din hund inte får göra så kanske?? blir du lika ilsk på igelkotten då kanske?? haha.. jaja ja kan inget annat än skratta och tycka att det är stört löjligt att tycka det är djurplågeri att släppa ut sina katter... dem mår säkert inte sämre av att vara inne, men som sagt.. inte dåligt av att vara ute heller eftersom det ligger i deras natur.. men är ett jaktdjur! verkar nästan som om det är svensk lag du borde vara förbannad på inte alla kattägare..
    Jonica - ställer dej samma fråga.. du skrev i ett inlägg att du (i stil med) skulle hota grannen att slänga katten/katterna i sjön nästa gång.. gör det med alla andra djur som tisslar o tasslar omkring i din trädgård kanske?! eller varför e det så att det just är katter som är så enerverande?! undrar om du vet hur många djur som klättrar på din bil, äter dina blommor eller skiter i din trädgård egentligen?!!!
    det är faktiskt inte bara katter som gör så... tänkt på det??

• Zabw

Bra sagt LDN =)

Jag tänker då fortsätta ha mina katter ute för skulle jag inte släppa ut dom skulle dom sitta å skrika vid dörren hela dagarna, å då e det väl elakt å inte släppa ut dem eller.. Mina katter trivs bäst ute och jag har ingen som helst anledning att låsa in dom.
    Dessutom fångar dom råttor här runt omkring så jag slipper se råttorna inne i huset istället!

• Zabw

Trynträ:

Kan förstå att det uppfattades så, det var jag som uttryckte mig konstigt, men det var inte det jag menade iallafall. Sorry. Jag menar inte att en hund är värd mer än en katt.

Men om man köper en hund vet man att om man släpper den kommer den antagligen inte tillbaka.. visst en del kanske men absolut inte alla.. Men en katt kan man vänja att ha ute på ett annat sätt, och om den var gratis eller kostade skjortan spelar ingen roll.
    Man köper/får ju inte en kattunge å provar at slänga ut den å hoppas på det bästa, inte jag iallfall.. utan man får ha den inne mycket i början å kanske gå ut med den i koppel och så.. med hundar (iallafall inte min) funkar det inte lika bra...

Men kan man ha hunden lös så kan man väl. Tex hos mina svärföräldrar som bor lååångt ute i ingenstans, där springer både hunar och katter löst, när dom är hemma iallfall. Inte jakthundarna som förståss sticker men dom andra vovvarna.
    Så det beror ju på vart man bor...

• Zabw

Å både mina katter och hunden var gratis (kommer från svärföräldrarna) men jag skulle inte sälja nån av dom för ALLA pengar i världen. För jag tycker så himla mycket om dom allihopa, precis lika mycket, varken mer eller mindre om den ena eller andra, vare sig det är en hund eller katt!

• LDN

zabw - skönt att höra att här e någon vettig människa här inne att diskutera med

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!