Inlägg från: Zabw |Visa alla inlägg
  • Zabw

Värna om era katter - håll dem inne!

Jag bor på landet å kan ha mina katter ute men min åsikt är att bor man alldeles för litet å mitt i centrum kanske man bör fundera om man ska ha katt över huvud taget.. tycker synd om dom stackars innekatterna som bor för trångt....

• Zabw

Knytets:

Förstår dina synpunkter men det kanske e lite skillnad ändå å släppa ut en katt (om den inte e elak förståss) än en giftig orm/spindel eller farlig krokodil?

Nej jag tycker man ska fundera både en, två och tre gånger innan man skaffar djur överhuvudtaget. Bor man på landet brukar det oftast vara katter i var å varannan kåk, å då kan man ju ha sina egna katter ute också.

När vi skaffade katter hyrde vi en del av ett hus å vi bodde fyra stycken på den gården. Jag frågade helt enkelt dom om det var ok att vi skaffade katt, och dom tyckte bara det var roligt. Såna gånger e det ju inga problem. Plus att jag vet att jag aldrig kommer att flytta till nåt centrum där jag ska bo i lägenhet då vi nu köpt hus å alla här har katter..

Såna gånger kan man väl inte behöva stänga in sina katter?

Sen e det ju olika på katter vad jag kan förstå, vissa sorter e mer för att vara inne, medan typ bondkatter å sånt är medfödda till att vilja vara ute typ. Eller e jag ute å cyklar? Så man kan ju höra sig för vilken sort som passar en...

• Zabw

Bara en liten fundering över det här med katter å barn å allt...
    När du sätter dig i bilen med ditt barn tex, tar du en jäkla risk då också.. Ni kan ju krocka i trafiken eller va fasiken som helst.. Men inte f*n låser du väl in dina barn bara för att minska rikerna för dom?

Livet e fyllt av risker, get use to it......

• Zabw

Knytets:

Hur vet du om dom trivs? Har du nån gång frågat en orm om han trivs eller?

• Zabw

Knytets:

Klart att man väntar tills barnet lärt sig vägen osv, men som Puppina säger, katten springer nog iväg när den ser en bil. Katter lär sig faktiskt dom också. Jag har haft min katt i tre år å bott bredvid vägen å vad jag har sett, tro det eller ej, tittar den efter bilar när den går över vägen.. vilket den gör fler gånger om dan.. Så dom kanske inte e så dumma som man tror....

• Zabw

Å om jag ser mig in i situationen skulle jag hellre ha ett liv på kanske 4 år å få den frihet jag behöver å få gå ut å göra vad jag vill, än att leva instängd en lång lång lång tid...

Som du säger: "Olycker kan hända överallt. Din barn kan bli utsatt för en pedofil på din gård. Saker och ting händer SOM MAN INTE KAN PÅVERKA."

Vadå saker man inte kan påverka... Du kan väl påverka lika mycket med barnet. Om du släppte ut barnet på gården eller inte e väl ett val du gjort.

• Zabw

rosamoln:
    Jag frågade knytets hur hon skulle veta om ormen trivdes, hur fasiken ska man kunna fråga honom det....?
    Det handlade inte om min katt...

Jag tror visst att en katt kan ha det hyfsat bra inne, så länge han inte vet vad som finns utanför, men jag tror en katt är betydligt lyckligare om den får vara ute i det fria..

Folk pratar om att köpa mycket leksaker å allt möjligt.. Tänk er själva att vara instängda hela era liv, men att folk köper datorer, tv, korsord, ja allt man kan roa sig med inne.. folk kommer och spelar spel med er å sånt ni vill göra..
    Skulle det ändå inte vara lite tråkigt? Skulle ni inte längta ut?

Men det e min åsikt..

• Zabw

Knytets:

DU kan väl för f*n bli utsatt för tortyr, våldtäkt eller va 17 som helst när DU går ut, men ut går du vad jag kan förstå ändå?
    DU tar risken för att kunna ha ett normalt liv och slippa vara instängd, varför inte låta katten göra samma sak?????

• Zabw

rosamoln:

Du kanske inte såg, men tidigare skrev jag att det självklart är olika på katter om dom vill vara ute eller inne, oftast kan det vara olika på olika katt-sorter. Så att man kanske ska välja katt efter det.

MEN det jag tjafsar om är att Knytets verkar tycka att ALLA ska ha ALLA katter inne, å det är det jag tycker är fel... För alla katter trivs inte med det.

• Zabw

Knytets:

Det där med att man inte kan lära katter tror jag inte det minsta på. När vi skaffade kattunge tog vi upp henne till vägen med koppel å stog där med henne när bilarna åkte förbi, vilket såg läskigt ut eftersom dom far fort och nära. Jag gjorde inte illa henne på något vis men det märktes att hon blev skrämd. Så gjorde vi några gånger, tyck att det e djurplågeri om du vill, men jag har ALDRIG sett den katten vid vägen NÅGONSIN. Hon är tom rädd för våra bilar...

Ja jag skulle hellre leva 4 år å få göra som jag vill än att nån låste in mig i 16 år... men som sagt det e min åsikt å mitt val jag skulle göra.

Lyssnar alltid barn då? Säger man "gå inte dit", vad gör barnet? Jo går dit det första han/hon gör.. Pga nyfikenhet vad som kan vara så speciellt där eftersom man inte får vara där. Kanske inte alltid men ofta..

Å jag har inte sagt att det e fel å ha vissa katter inne, vilket jag skrev förut, vissa katter vill vara inne, men som det verkar på dig är det att ALLA katter ska vara inne så dom inte blir överkörda. Men ALLA katter vill inte vara inne å då tycker jag det e fel å ha dom instängda.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!