• Bonanza

Värna om era katter - håll dem inne!

Ja! Ännu en tråd om katter!

Nu på senare tid (bara idag t.ex.) har det startats många trådar om katter. Att de stör, att de förstör, att man ska skada dem etc. etc. Vill ni med utekatter verkligen utsätta era katter för såna människor?

Utekatter blir dagligen utsatta för följande risker:
    - bilar
    - elaka barn
    - känslokalla ungdomar
    - hemska vuxna
    - sjukdomar
    - rivalitet bland andra katter då det trängs många revir på så litet område
    - risken att bli instängd någonstans

En innekatt däremot slipper detta! Och visst, risken är att innekatter kan bli lite runda av för lite motion (ingen jag känner dock) men "hellre inne och satt än ute och platt".

Man kan gå ut med katterna i koppel (det går utmärkt), och man kan även ha dem på balkongen. Eller så väljer man att inte skaffa katt. Men snälla, för katternas skull - släpp inte ut dem om ni inte bor på landet!

• Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!
  • Knytets

ja, jag tycker det är oansvarligt. Respektlöst mot grannar, oansvarligt för det liv du bestämde dig för att ansvara för den dagen du skaffade katt.

Det komiska är att jag ställt en fråga 2 ggr, båda ggrna har den ignorerats av de jag vill ha svar från: utekattsägarna.

Frågan var: Om eran katt nu har sån oerhörd rättighet att vara ute, måste min hund också ha det.
    Eran katt vill vara ute och jaga fåglar, det är naturligt.
    Min hund vill vara ute och jaga katter, det är naturligt.
    Eller?

• Knytets

Huldra29: haha vilken spikrätt kommentar.

Men utekattsägarnas kommentarer var ju att katterna grävde ner skiten, och då räknas dom som intelligenta. Undrar om dom skulle tycka det var lika ql om man släppte lös ett dagis som satte sig o grävde gropar på deras gräsmatta och sket i groparna men sen täckte för dom.....haha....vad jag skulle ge för att få se deras reaktion då!

• Annis76

Suck. Herre jösses Knytets. Det var väldigt va mycket du "kan" om utekatter när du själv inte ens har någon!
    Jag har erfarenheter av både inne och utekatter men blir bara matt när jag hör alla konstiga anledningar som du tror stenhårt på för att katter endast ska vara innomhus. Det är väl för tusan upp till var eller hur man bor och vilken typ av katt man har om det passar bäst att ha den inne eller ute! Att i alla lägen säga att det är fel att ha utekatt som du gör, visar bara på att du är hemmablind och skulle behöva se lite annat än just hur det ser ut hemma hos dej. Det finns andra ställen på jorden än hemma hos dej där saker kan fungera annorlunda.

• Knytets

Annis76: SOM SAGT: ok att ha utekatt då man bor på landet.
    Sen om du vill skaffa utekatt mitt i stockholm city är tyvärr upp till dig. Det jag menar är att jag tycker det är synd om katten. Jag tror läget skulle bli mycket bättre av om utekatter förbjöds i tätbebodda områden.
    Folk bryr sig mer om vad dom själva vill än vad katten i sig vill.

Men jag tror visst att min fråga blivit ignorerad en 3:dje gång.
    Varför är jag inte förvånad? Pga att det är ingen skillnad på att släppa ut sin katt eller släppa ut sin hund, fast folk inser att det skulle vara ohållbart om folk släppte ut sina hundar. Samt att DÅ kan man ju snacka om motion de små kissarna skulle få om hundarna fick springa vind för våg precis som deras utekatter.
    Men va säger ni utekattsägare, då skulle ju katterna verkligen få det naturlighetstroget om dom fick någon "naturlig fiende" som den skulle behöva hålla sig borta ifrån.....
    Lika "naturlig fiende" som våra vilda djur nu har av era katter.

• lantisbrud

Knytet: JAAA jag tycker att hundar har rätt att vara ute och vara lösa OCH jaga katter/kaniner ect!!!!
    Nu är detta tyvärr inte tillåtet i Sverige pga att människorna styr världen och vi påstås stå över djuren.
    Respekt/hänsyn ska visas till katterna! Är det problem så får vi väl gå mot katternas naturliga instinkter, precis som vi gjort med hundarna, och hålla de inne eller på landet men jag tycker inte det är rätt!
    Lär era barn att respektera djur, respekterar man myror respekterar man alla kategorier av människor också.

Varför har man katt? För egen del är det för min skull...

• Trynträ

Tids nog blir det säkert lag på att man måste ha katten i koppel precis som hundar. Det är ju orättvist annars.

• huldra29

Nja nu kan vi ju kanske inte bejaka hundars och katters ursprungsintressen
    Jaga andra djur och döda dom..

Utan faktiskt hålla dom kopplade och uppfostrade om dom ska kunna leva med oss..

För i grund och botten skaffar man väl inte djur för att låta dem härja fritt..
    Eller???

Lantisbrud
    Låta dem jaga små barn oxå då eller?
    För hur ska dom kunna veta skillnad om man inte uppfostrar dem

Det kanske finns orsak till att det tex är koppeltvång på hundar....

Och ja ska människan promt ha husdjur då kan väl inte djuren styra

• JoNiCa

Trynträ : Ja hoppas det nästan, det kan ju finnas rastgårdar till katter likaväl som till hundar vov vov t

• lantisbrud

huldra: Nä hundar ska uppfostras men det ska väl o andra sidan barn också? Jag menade inte att djuren skulle bestämma utan att vi fick leva i harmoni och visa respekt och ta hänsyn till varandra!!!
    Att uppfostra djur är vår skyldighet mot djuren som deras ledare och detta är för ett flockdjur helt naturligt!
    Nu är ju inte tamkatter flockdjur och kan därför inte behandlas som hundar. Dock får katter mer och mer flockbeteende då vi levt tillsammans länge och det blir en naturlig selektion.

Det borde minsan vara koppeltvång på vissa människor också!

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!