Inlägg från: RadixLecti |Visa alla inlägg
  • RadixLecti

Värna om era katter - håll dem inne!

LDN.

"katten har i alla fall funnits i det svenska systemet.."

Fel.
    Katten är max 1500-2000 år gammal här i Sverige. Det är knappast naturligt. Den har tagits hit av människor, alltså är den en införd art, en art ekosystemet här inte är anpassat för. Alltså är den precis lika naturlig i Sverige som krokodilen.
    Grymt tydligt blir det på öar som Nya Zeeland, där otaliga inhemska djur ligger pyrt till pga katter. Inte nödvändigtvis förvildade kissar, utan också utekatter som glider ut och mumsar i sig vad de hittar. Även i Australien, där primitiva däggdjur (pungdjur) är anpassade för mer långsamma rovdjur har många hotade arter pga katten.

Så ska du prata om naturligt föreslår jag att du läser på lite mer först.

• RadixLecti

LDN:

Det handlar inte om det. Det handlar om det rena sakfel du hävde ur dig för att vinna en diskussion.

Och vad gäller renlig saliv: Är det därför man ska ta stelkrampssprutor när man blivit biten av en katt eller hund?

EllaGirl:

Med minken gäller det att de flesta som "djurrättsaktivisterna" släpper ut långsamt svälter ihjäl också. De har levt hela sitt liv i bur, och har inte den blekaste om hur man skaffar mat. Minns för ett gäng år sedan hur några idioter släppte ut minkar från en farm mitt i smällkalla vintern. Folk hittade ihjälfrusna minkar i snön flera veckor efteråt. Djurplåger är hemskt, eller hur?
    Ska man värna om djur kanske man borde bemöda sig om att skaffa sig åtminstone grundläggande kunskaper om dem, istället för att se pälsklätt gullegull?

• RadixLecti

Det minkar som överlever ställer också till oändligt mycket mer djurlidande än vad de själva hade råkat ut för.
    En mink på en skärgårdskobbe, så är det häckande fågellivet borta. Och det är vetenskapligt bestyrkt.
    Jag har själv sett det: ena året var en vik hemmavid full av häckande svan, gäss, ett antalarter änder och diverse måsfåglar. Så flyttade ett par minkar in. Året efter försökte många fåglar, men ungarna försvann en efter en. Så har det fortsatt sen dess. Såg en mink som simmade ut, dök och norpade en svanunge underifrån. Och ruvande änder ligger pyrt till, minken klarar lätt av fullvuxna gräsänder.

• RadixLecti

LDN...

Tja, vad gäller kattens naturlighet i Sveriges natur så är jag ekolog. Funkar det?

Och tja... komodovaranen dödar sina byten med en saliv som innehåller allsköns bakterier. Det är inte direkt otroligt att tänka sig att både en katt- och människokäft innehåller en hel del bakterier, va?
    Tänk karies. Vad orsakas det av? Bakterier. Var sitter de? På tänderna. Och titt som tätt lossnar de, och vips ligger de i lösning i saliven.
    Samma sak med stelkramp. Finns i jord. Hur gör katter när de skiter? Jo, begraver det. Sen slickar de av tassarna.

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!