Inlägg från: milimina |Visa alla inlägg
  • milimina

Värna om era katter - håll dem inne!

swiss och mumsan,

vad är det som säger att era katters liv är lyckliga då?

jagade av djurplågare eller vanliga husägare som inte vill ha dem på tomten, stressade av bilar, regnade på, skällda på, fångar möss som ätit råttgift, har mask, får fästingar, the list goes on...

myten om den lyckliga utekatten är lika seglivad och svårdödan som myten om den lyckliga horan.

• milimina

jag kan faktiskt hålla med wb... men det är för att jag har världens typ sämsta morgonhumör och inte tar ansvar för vad jag säger när jag blir väckt

• milimina

idapida,

har du nån aning alls om hur en katt fungerar?

katter håller sig till sina revir, mesta tiden ligger de stilla och håller koll på reviren från en plats högt uppe. det är ett naturligt behov som går att tillgodose även för en innekatt.

katter jagar inte hela dagarna utan precis som större kattdjur t ex tigrar och lejon jagar de intensivt i korta perioder. det behovet går också att tillgodose hos en innekatt som man leker med.

och alla katter sover/vilar ungefär 18 timmar per dygn, oavsett om de är inne- eller utekatter. jag tror knappast katten själv tycker det är jobbigt att kunna slappna av i tryggheten hemma.

• milimina

swiss,

är de gjorda för att motstå råttgift, rävar och sadistiska människor också? kanske har de t o m inbyggda krockkuddar? ja, så måste det vara.

regn och fästingar är såklart inte farligt men något som katten tycker är obehagligt. eller tänker du påstå att det är något de tycker om?

dessutom är katten inte gjord för vårt nordliga klimat, de härstammar från mycket varma länder och lider svårt på vintern häruppe. även de flesta utekatter är inomhus väldigt mycket om vintrarna, hur mycket de än gillar att vara utomhus.

• milimina

swiss,

ja katter är rovdjur. men de är inte vilda och de är inte uteslutande utedjur. och jag är mycket beläst på hur katter fungerar.

• milimina

eh, jo, jag tycker om djur. inte ohyra dock och mina katter är inne för att vi bor i ett bostadsområde omringat av två europavägar. dessutom skulle jag aldrig drömma om att riskera mina älskade djur att bli utsatta för människor med ont i sinnet. allt det andra är en bonus.

jag anser inte en katt vara en slit- och slängvara, tvärtom vill jag ge mina så långa lyckliga liv som möjligt. alltså får de inte gå ut.

och evolution, kom igen! en sådan sak tar mer än något hundratal år på sig att utvecklas. att så många katter dör om vintrarna beror inte på att de anpassat sig.

i den här frågan kommer vi stå på motsatta sidor resten av livet, så låt oss vara nese om att vi är oense.

• milimina

haha, ok det förändrar ju meningen en smula
    jo, jag tycker faktiskt om regn

• milimina

nese = ense

jag börjar visst bli trött i mössan

• milimina

hahaha jag fattade att du skrev fel men det var roligare på det viset

• milimina

btw har vi faktiskt exporterat en av våra krulltottar till landet. hon har fått pröva på livet som utekatt, har fångat (och tagit hem) tre möss, får nyfångad kokt fisk typ jämt och stormtrivs. så jag säger inte att alla utekatter har det förjävligt men jag tycker att man ska bo riktigt långt ute på landet för att ha en (eller fler).

*tycka*

• milimina

min badis gråter också, utanför sovrumsdörren om kvällen... dessutom kan han säga mamma (maaau-ma) han är inte dum

Svar på tråden Värna om era katter - håll dem inne!