• Pimpinellan

"Så här blir du gravid!"

Dags att starta upp tråden "Så här blir du med barn" igen!
    Här samlar vi alla "goda" råd vi sett,hört och läst genom åren.

Välkommen till tråden där vi alla barnkämpare ÄNTLIGEN får spy alla över ALLA dessa värdelösa, dumma ,idiotiska, helt-utan-grund kommentarer!!

För vi har alla fått en hel del genom åren....eller hur;)

Vill bara göra alla andra lyssnare uppmärksamma med att vi DRIVER hejdlöst med dessa råd och vi är alla väldigt IRONISKA!!
    Kommentarer från dig som blev gravid på tredje försöket och är övertygad om att de berodde på Bisolvonet undanbedes vänligt,men bestämt! Denna tråd är för oss ofrivilligt barnlösa som bevisligen har svårt att bli gravida.

• Svar på tråden "Så här blir du gravid!"
  • Selenea

den kära leken skrev 2009-09-10 07:28:09 följande:

Visst är det jobbigt med alla frågor! Men på ett sätt så får man ju förstå dem. Som Wingtear skriver så har ju sexualundervisningen från 8:an mycket i övrigt att önska. Det finns många åkommor som jag inte har en aning om hur de yttrar sig. Klart jag skulle vilja ställa en massa frågor om någon av mina nära kom och berättade om något tillstånd hos dom. Fast efter att vi hamnat i detta ickegravida tillstånd så skulle jag helt klart fråga dem först om de ville prata om det eller inte. Om inte får jag gå hem och läsa på i nåt forum =) Allt man går igenom lär ju en något och när någon beter sig klumpigt är det ju för att dom inte vet bättre och du vet ju massa mer! Vi får utbilda omvärlden i detta ämne. Har ÄL i dagarna och hade massor av bus igår så nu väntar jag på mensen eftersom det helt klart inte blir någon bäbis nu!
    Jag håller helt med dig, och har ju därför också godmodigt svarat på alla frågor vi har fått. De flesta har kanske varit okunniga, men de har ändå varit snälla när de har ställt sina frågor. Tyvärr har det också funnits såna (som vissa här på FL) som trots att man besvarar deras frågor framhärdar i att men de tror i alla fall visst att man blir gravid om man bara slappnar aaaaaaav. Min svärfars fru upplyste oss om över en familjemiddag hur mycket vi kostar samhället genom att göra vår utredning och IVF, och att hon minsann inte ville betala för att vi skulle få barn. Hon sa mycket annat också som jag har lyckats glömma, men jag kan ju säga att vi inte umgås med dem längre. Freja är 1 år och har aldrig träffat sin farfar. Vi fick inget grattis till graviditeten, vi hörde inte ett ljud efter att hon fötts, hon fick inga julklappar (men kusinen ombads specifikt att öppna julklappar för flera tusen inför henne och oss just så att det skulle svida lite extra), farfar dök inte upp på dopet och hörde inte av sig heller (ingen doppresent självklart heller). Nu fyller hon 1 år om lite mer än en vecka och vi har inte brytt oss om att skicka nån inbjudan till farfar. Så det var myntets baksida för oss.
  • Selenea

Just det...lite OT-fakta angående det där med att "jag vill inte finansiera era barn". Det var en tråd för länge sen här inne på FL som handlade just om det - folk som inte ville finansiera andras IVF:er. Vi gjorde då en uträkning på hur mycket varje IVF kostar varje enskild skattebetalare, och kom fram till att det var typ 20 öre. Jag kommer inte ihåg den exakta siffran, men det var nåt sånt. Funderade på att skicka en 50-öring till svärfar och hans fru och säga "behåll växeln". Har dock inte gjort det...

• den kära leken

Selena: Fy vad hemskt! Fy farao. Har inte själv varit med om något liknande men känner väl att det bara är en tidsfråga innan någon vräker ur sig elakheter. Känner mig dock mycket mer förberedd på det nu efter att ha läst om all skit folk blivit utsatta för. Tack alla som delar med sig här.

• den kära leken

Selena: Fy vad hemskt! Fy farao. Har inte själv varit med om något liknande men känner väl att det bara är en tidsfråga innan någon vräker ur sig elakheter. Känner mig dock mycket mer förberedd på det nu efter att ha läst om all skit folk blivit utsatta för. Tack alla som delar med sig här.

• drömmaromsmått

Selena: Var med i den tråden och kommer ihåg att du berättat om svärisarna i någon annan tråd och jag har nog sagt det då men jag säger det igen.. rövhål till människor det ska finnas!!!!!

• Hjördan

Ullis K och Selena: Vad skönt att höra att det är fler som spyr på denna situation man hamnat i där det känns som att folk ska ha reda på ens innersta innan man ens vet själv. Jag har blivit tvungen att berätta för ett par arbetskompisar om vår IVF (och det är inte det första eller ens andra försöket...) och tycker att det är skitjobbigt med frågor om hur det går. Jag har lust att säga att jag inte kommer att ge något som helst besked förränn om tre månader oavsett hur det går. Jag vill att jag och min sambo ska få genomleva detta på egen hand, inte med åskådare. Tycker det är otroligt integritetskränkande att genomleva detta. Vi har inte ens berättat för våra familjer för att få ha glädjen att berätta "nyheten" när det finns någon om det mot alla odds en dag skulle funka.

Jag blev grymt ledsen och besviken när jag fick veta att den ena av dessa arbetskamrater jag känt mig tvingad att anförtro detta till i sin tur hade berättat det vidare till en annan arbetskompis. Snacka om att svika ett förtroende. Jag hade uttryckligen bett om att han skulle hålla det för sig själv. Känns hemskt men jag tror inte att jag kommer att kunna förlåta det någonsin.

Selena: din svärfar och hans fru har ju betett sig helt förskräckligt. Tycker ni gör rätt i att inte hålla kontakten med dem. De verkar ju inte bry sig om ert välmående och att ni ska vara lyckliga, så varför ska ni ägna energi åt dem?

• felisa
    Selenea skrev 2009-09-10 08:52:21 följande:
    Just det...lite OT-fakta angående det där med att "jag vill inte finansiera era barn". Det var en tråd för länge sen här inne på FL som handlade just om det - folk som inte ville finansiera andras IVF:er. Vi gjorde då en uträkning på hur mycket varje IVF kostar varje enskild skattebetalare, och kom fram till att det var typ 20 öre. Jag kommer inte ihåg den exakta siffran, men det var nåt sånt. Funderade på att skicka en 50-öring till svärfar och hans fru och säga "behåll växeln". Har dock inte gjort det...
    Jag blir riktigt förbannad över att det existerar människor som resonerar på detta vis, jag vill inte finansiera era barn. Men hallå! Det är säkert lätt att säga när man själv antagligen är fertil som en frögurka och sitter där med tre ungar. För ett tag sedan så var det en större artikelserie som avhandlade ämnet om dyr sjukvård. Ett exempel som fördes fram var en tjej som led av en obotlig och ovanlig sjukdom som endast kunde kontrolleras av en mycket dyr medicin. Fick hon inte denna mycket dyrbara vård så skulle hon helt sonika dö. Och tror ni inte att det fanns folk som menade, att nej minsann, sådan dyr vård ska samhället inte finansiera. Ungefär, låt henne dö bara.. Trevliga människor!

Är det föresten något som faktiskt kostar skattebetalarna mycket pengar så är det alla människor som skaffar barn, fastän de inte kan ta hand om ungarna. Familjehemsplaceringar, "hemma hos" insatser, ja listan kan göras lång. Kanske man borde sätta restriktion gällande barnalstrande på folk som ex lever på försörjningsstöd. Där kan vi snacka om att skattebetalarna får betala för andras barn. Och då inte själva befruktningen, utan det faktisa barnets alla kostnader såsom barnutrustning, mat, sjukvård osv. Så var ska man dra gränsen?

Och nästa person som frågar mig om jag är gravid/när det är dags för en liten unge, kommer det att bli riktigt synd om... Häromdagen var det tom en kollega som kom fram och petade mig på magen, "oooo, jag ser att du har fått en större mage (är för övrigt smalast på arbetsplatsen), är det dags för en liten telning nu".. Suck!!
  • Selenea
    felisa skrev 2009-09-10 09:09:12 följande:
    Och nästa person som frågar mig om jag är gravid/när det är dags för en liten unge, kommer det att bli riktigt synd om... Häromdagen var det tom en kollega som kom fram och petade mig på magen, "oooo, jag ser att du har fått en större mage (är för övrigt smalast på arbetsplatsen), är det dags för en liten telning nu".. Suck!!
    Usch, vad kränkande! Jag hade nog velat bryta fingrarna av den personen. Snacka om att invadera ens privatliv - i dubbel bemärkelse.
  • frukarlssonn

Fy f-----n man går inte fram till nån o säger så, va arg jag hade blitt. En gång på jobbet stod jag o vänta på hissen. Jag va jättesvullen för jag skulle ha mens, (fast innerst inne hoppades jag ju på bebis men så blev de inte den gången iaf) men då utbryter en kollega (på finska som tur va) att "e du på smällen eller"?  Kan säga att våra uniformskjolar vi hade då verkligen framhävde magen, så minsta svulnad syntes. Ja de va inte kul

Selenea: va hemskt med farfar. Kan inte fatta hur folk kan bete sig så Och att folk resonerar som de gör ang skattepengar, jag lägger fan mer än gladeligen pengar på ivf o grejer, hellre det än på alla socialfall, om man nu ska hårdra det.

Jag berättade endast för en kompis i ganska tidigt skede när vi började försöka skaffa barn, jag kände bara på mig att det skulle ta tid, vilket de oxå gjorde. När vi tog steget till utredning berättade jag även för familj o närmsta vänner. Tack o lov har jag nästan sluppit alla slappna av tips, förutom en kompis (som e övertygad om att det ligger i det undermedvetna) men henne diskuterar jag inte alls detta, vill inte förstöra vänskapen för jag tycker så mkt om henne förövrigt, o chefen då. Så jag har haft ett antal snack med henne och sagt att jag tänker minsann inte slappna av för o bli gravid! Sen när jag av en slump lyckades precis innan ivf, så såg jag riktigt hur hon hade lust o säga:"va va de jag sa, ni slappnade av för ni skulle få hjälp" men hon vågade inte. Hon va en sån där som trodde att adoption leder till fertilitet.

Men värsta tabben jag gjorde va att jag råkade berätta för bvc sköterskan att vi kämpade i två år som sa att ja men det ser man ju på alla som adoptetrar, vips så blir dom gravida! Suck...

♥ Olivia 090610 ♥
  • den kära leken

Chanelll: Suck. Man tycker ju att en BVC-sköterska borde ha koll.

Svar på tråden "Så här blir du gravid!"