Selenea skrev 2009-09-10 08:52:21 följande:
Just det...lite OT-fakta angående det där med att "jag vill inte finansiera era barn". Det var en tråd för länge sen här inne på FL som handlade just om det - folk som inte ville finansiera andras IVF:er. Vi gjorde då en uträkning på hur mycket varje IVF kostar varje enskild skattebetalare, och kom fram till att det var typ 20 öre. Jag kommer inte ihåg den exakta siffran, men det var nåt sånt. Funderade på att skicka en 50-öring till svärfar och hans fru och säga "behåll växeln". Har dock inte gjort det...
Jag blir riktigt förbannad över att det existerar människor som resonerar på detta vis, jag vill inte finansiera era barn. Men hallå! Det är säkert lätt att säga när man själv antagligen är fertil som en frögurka och sitter där med tre ungar. För ett tag sedan så var det en större artikelserie som avhandlade ämnet om dyr sjukvård. Ett exempel som fördes fram var en tjej som led av en obotlig och ovanlig sjukdom som endast kunde kontrolleras av en mycket dyr medicin. Fick hon inte denna mycket dyrbara vård så skulle hon helt sonika dö. Och tror ni inte att det fanns folk som menade, att nej minsann, sådan dyr vård ska samhället inte finansiera. Ungefär, låt henne dö bara.. Trevliga människor!
Är det föresten något som faktiskt kostar skattebetalarna mycket pengar så är det alla människor som skaffar barn, fastän de inte kan ta hand om ungarna. Familjehemsplaceringar, "hemma hos" insatser, ja listan kan göras lång. Kanske man borde sätta restriktion gällande barnalstrande på folk som ex lever på försörjningsstöd. Där kan vi snacka om att skattebetalarna får betala för andras barn. Och då inte själva befruktningen, utan det faktisa barnets alla kostnader såsom barnutrustning, mat, sjukvård osv. Så var ska man dra gränsen?
Och nästa person som frågar mig om jag är gravid/när det är dags för en liten unge, kommer det att bli riktigt synd om... Häromdagen var det tom en kollega som kom fram och petade mig på magen, "oooo, jag ser att du har fått en större mage (är för övrigt smalast på arbetsplatsen), är det dags för en liten telning nu".. Suck!!