• Pimpinellan

"Så här blir du gravid!"

Dags att starta upp tråden "Så här blir du med barn" igen!
    Här samlar vi alla "goda" råd vi sett,hört och läst genom åren.

Välkommen till tråden där vi alla barnkämpare ÄNTLIGEN får spy alla över ALLA dessa värdelösa, dumma ,idiotiska, helt-utan-grund kommentarer!!

För vi har alla fått en hel del genom åren....eller hur;)

Vill bara göra alla andra lyssnare uppmärksamma med att vi DRIVER hejdlöst med dessa råd och vi är alla väldigt IRONISKA!!
    Kommentarer från dig som blev gravid på tredje försöket och är övertygad om att de berodde på Bisolvonet undanbedes vänligt,men bestämt! Denna tråd är för oss ofrivilligt barnlösa som bevisligen har svårt att bli gravida.

• Svar på tråden "Så här blir du gravid!"
  • Selenea
    nevadita skrev 2009-09-08 09:39:54 följande:
    Naturlig väg? Hur menar du? Föds/tillverkas på en skogsstig? Är inte IVF och insemination osv den naturliga vägen? Har svårt att tro på att folk blir gravida på annat sätt....
    Min dotter kom till via ICSI, och det vill jag nog inte kalla naturlig väg... Sängkammarbarn kan man ju inte heller säga, eftersom bra många barn tillverkas på andra ställen än i just sängkammaren. Om man inte får säga "naturlig väg" (som väl alla fattar vad som menas) vad får man då säga? Barn-som-kom-till-utan-hjälp?
  • Frank
    Selenea skrev 2009-09-08 20:16:24 följande:
    Min dotter kom till via ICSI, och det vill jag nog inte kalla naturlig väg... Sängkammarbarn kan man ju inte heller säga, eftersom bra många barn tillverkas på andra ställen än i just sängkammaren. Om man inte får säga "naturlig väg" (som väl alla fattar vad som menas) vad får man då säga? Barn-som-kom-till-utan-hjälp?
    Samlagsbarn?

Jag kommer inte ihåg vem det var som föreslog det men jag tyckte det var ett bra uttryck :D
  • den kära leken

Haha! Det ska jag fråga nästa gång någon meddelar graviditet. Är det ett samlagsbarn?

• frukarlssonn
    den kära leken skrev 2009-09-09 10:45:40 följande:
    Haha! Det ska jag fråga nästa gång någon meddelar graviditet. Är det ett samlagsbarn?
    Hihi ja man kan ju aldrig veta
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • Selenea

Samlagsbarn .

Men varför får man inte säga "på naturlig väg"? Man säger ju inte att barnet inte är naturligt. Jag tycker i alla fall inte att det är kränkande om nån säger att Freja inte kom till på naturlig väg, så tanken har aldrig liksom slagit mig att det finns de som tar illa vid sig. Det säger ju inget om Freja. Och jag kan inte tycka att barn som kommer till med hjälp kommer till på naturlig väg, för naturlig väg för mig behöver ingen hjälp. Sen lägger inte jag nån värdering i ordet, tycker ju inte att det är vare sig konstigt eller negativt att få hjälp. Vår egen dotter kom ju till med ICSI, och eventuella syskon blir också IVF-bebisar eftersom jag inte _kan_ få barn på naturlig väg ( ) Det är i alla fall så jag förklarar det när andra frågar. "Nej, jag kan inte få samlagsbarn" låter lite...knasigt. Tar folk verkligen illa upp? Tycker inte att det är samma kategori som att säga t.ex "egna" barn om biologiska, som om adopterade inte skulle vara egna. Då säger man ju nåt om barnet och relationen till föräldern, det tycker jag inte att man gör när man pratar om _hur_ barnen kom till.

• den kära leken

Selenea: Naturligt är ett väldigt knepigt ord som vi alla tycker olika om. Vad är det egentligen som är naturligt? Vart drar vi den gränsen. Är det naturligt att ta en massa konstgjord medicin? Är det naturligt att föda barn på ett sjukhus med massa apparater runt sig? Tror vi tenderar att tycka att saker som är "vanliga" är naturliga. Men blandar ofta ihop de orden.

Kanske finns de som skulle ta illa vid sig om jag frågade ifall deras graviditet kom till genom samlag. =)

• Selenea

den kära leken: Har det inte gått lite långt i strävan efter att vara PK om man inte får säga "på naturlig väg" längre? Jag pratar liksom inte om _andras_ barn, det gäller ju även mitt eget. Vad spelar det för roll om det inte var på naturlig väg? Sitter jag på middag med släkten skulle det aldrig falla mig in att svara på frågor om vår väg för att få vår dotter med att "jag kan inte få samlagsbarn". De flesta skulle sätta i halsen, andra skulle börja asgarva. Det är rätt svårt att ta ett sånt ord på allvar, när problematiken i att kunna få barn är allvarlig i allra högsta grad. Eller "våra vänner fick samlagsbarn till höger och vänster medan vi försökte, och det var den jobbigaste perioden i hela mitt liv". Tror de flesta skulle haka upp sig mer på ordet "samlagsbarn" än på resten av meningen, som är det väsentliga: att det var fruktansvärt jobbigt att gå igenom.

• den kära leken

selenea: Det är precis det jag menar =) Vi tar illa vid oss av olika saker. Lika väl som du inte har några problem med att kalla det naturligt så finns det andra som inte har något problem med att kalla det samlag!

Just ordet naturligt har jag väldigt stora problem med. Inte så att jag atr illa vid mig med jag tycker att det finns stora problem med ordet.

Nä nog med detta. Nu måste jag gå och slappna aaaav. Har ju ÄL så visst fasiken det blir inget sex ikväll nä just det. Eller jag tänkte inte ens tanken...glöm det...

• Theorese

Mitt problem med begreppet "naturlig väg" är att motsatsen skulle vara "onaturlig" vilket ivf/icsi, insemination etc inte är. Min graviditet är lika naturlig som någon annans och mitt barn kommer att vara lika naturligt som alla andra. Det finns inga konstigheter inblandade. Vi har behövt assistens vid själva befruktningen, men den har också skett helt naturligt, en spermie har förts in i ett ägg vilket har skett utanför kroppen, sen har det förts tillbaka i mig och det är "naturen" som sen fått bestämma slutresultatet.

Svar på tråden "Så här blir du gravid!"