• Eliin80

Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?

Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!

/Elin

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
  • Lykiska

Det här receptet har jag hittills fått skriva ner till alla som jag bjudit det på

Proportionerna är höftade nu, man får smaka sig fram.

4 port

4 kycklingfiléer
    1 gul lök
    2-3 morötter
    kantareller, så mycket som man är sugen på (i nödfall champinjoner, färska!)
    2 dl creme fraiche
    1 dl vatten
    ½-1 dl svart vinbärssaft
    2 msk soja
    ½-1 tsk timjan
    5 krossade enbär
    salt och peppar

Strimla kycklingfilén, skiva eller hacka lök och skär morötterna i slantar. Bryn först kycklingen, släng sedan i löken, morötterna och kantarellerna. Blanda i resten av ingredienserna och låt puttra i nån kvart. Smaka av med salt och peppar, kolla om det behövs mer saft eller soja.

Syrran har gjort med lingonsylt i stället för saften, det blev också gott.

• scrapparlotta

Jisses vilken bra tråd......här finns ju MASSOR av smarrigt....Ska på fredag testa den där med kyckling, röd pesto mm.......Tycks ju gå hem hos er här Fast vi gillar egentligen inte soltorkade tomater.....Är det en maträtt som går hem hos barnen tror ni (4 och 2 år)?

• eilenna78
    Gul13 skrev 2009-02-26 10:46:46 följande:
    Haha nej inga recept. Jag bantar inte organiserat jag försöker bara tänka mig för Har du komponerat receptet själv? Jag tog endast 3 msk pesto faktiskt. Jag var lite försiktig med den. Men sen tog jag ett paket fetaost på 150 g + lite från ett annat paket. Och så tog jag endast 6 soltorkade tomater men de kommer jag att ta fler av nästa gång. Hur mycket brukar du ta av peston och osten.
    Hela burken! Och massor med soltorkade tomater... 15-20 kanske....
    Receptet kom till efter att ha slängt ihop det jag hade hemma och som jag tyckte passade bra ihop.  Mannen blev helt lyrisk så det blev till att skriva ner receptet.
    Har faktiskt ett till som e så där läskigt lättlagat och gott.. (å rätt kaloririktGenerad....)

Here it comes!

Skiva massor med champinjoner och fräs dem med minst 2 pressade vitlöksklyftor.
    Bryn en uppskivad fläskfile med de färdigstekta champinjonerna och salta och peppra lite
    Häll i 1 burk ceme fraiche,
    1 matlagningsgrädde
    och 1 msk dijonsenap

Koka ihop och servera till klyftdotatis eller som pastasås...

Håller nästan samma smaklycka som kycklingen!
  • eilenna78
    scrapparlotta skrev 2009-02-26 11:19:32 följande:
    Jisses vilken bra tråd......här finns ju MASSOR av smarrigt....Ska på fredag testa den där med kyckling, röd pesto mm.......Tycks ju gå hem hos er här Fast vi gillar egentligen inte soltorkade tomater.....Är det en maträtt som går hem hos barnen tror ni (4 och 2 år)?
    Min 2 åring äter massor när denna serveras! Testa med tomaterna, dom gör halva rätten!

Lycka till!
  • Min högsta önskan

Åh, vilken härlig tråd!!!
    Bidrar själv med ett recept som går hem hos alla!! Även barn!!
    Receptet är beräknat till 6-7 portioner. Stora portioner!

PYTT-I-BAGDAD:

1 kg köttfärs
    4 gula lökar
    1-2 vitlöksklyftor
    salt, peppar

Bryn allt tillsammans i stekpannan.

Koka 6-7 portioner ris och blanda med det brynta.

4 dl mellangrädde
    4 dl chilisås
    4 tsk curry
    1 krm svartpeppar
    4 dl creme fraiche

Rör samman alla ingredienser och blanda med ris- och köttfärsröran.
    Häll i smorda formar. Gräddas i 15 min i 250 grader.

Servera med te x ananas, päron, mandarinklyftor, banan, jordnötter, melon, körsbärstomater, gurka, mm.
    Ett gott bröd passar också bra till!

• Min högsta önskan

Menar du mej??
    Isåfall, gillar man inte cyrry kan man ju säkert utesluta det eller inte ta så mycket.. Fast jag har själv aldrig provat utan..

Minifer skrev 2009-02-26 11:41:20 följande:
    blir det bra även utan curry tror du?
  • Gul13
    Jag lägger det till högen med sparade-recept-att-göra-innan-jag-dör.

För att svara på om barn äter det där så äter min 4 åring ingen sås what so ever och då försvinner ju liksom hela grejen tycker jag. Nu är min dotter en avancerad matvägrare så det går inte och ha henne som referens. Då skulle barn bara äta korv, ketchup, smör, glass och bearnasås.
    eilenna78 skrev 2009-02-26 11:30:50 följande:
    Hela burken! Och massor med soltorkade tomater... 15-20 kanske....Receptet kom till efter att ha slängt ihop det jag hade hemma och som jag tyckte passade bra ihop.  Mannen blev helt lyrisk så det blev till att skriva ner receptet.Har faktiskt ett till som e så där läskigt lättlagat och gott.. (å rätt kaloririkt....)Here it comes!Skiva massor med champinjoner och fräs dem med minst 2 pressade vitlöksklyftor. Bryn en uppskivad fläskfile med de färdigstekta champinjonerna och salta och peppra liteHäll i 1 burk ceme fraiche,1 matlagningsgräddeoch 1 msk dijonsenapKoka ihop och servera till klyftdotatis eller som pastasås... Håller nästan samma smaklycka som kycklingen!
  • Eliin80

Nä, nu får ni komma med lite magrare recept också. Jag blir ju tjock bara av att läsa recepten här! Inte lätt att hålla igen när ni ger mig såna här recept (som för övrigt låter fantastiskt goda, men jag måste verkligen försöka hålla igen..).

/Elin

♥٭ Elise 080706 ٭♥
Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?