Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!
/Elin
Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!
/Elin
Det här receptet har jag hittills fått skriva ner till alla som jag bjudit det på
Proportionerna är höftade nu, man får smaka sig fram.
4 port
4 kycklingfiléer
1 gul lök
2-3 morötter
kantareller, så mycket som man är sugen på (i nödfall champinjoner, färska!)
2 dl creme fraiche
1 dl vatten
½-1 dl svart vinbärssaft
2 msk soja
½-1 tsk timjan
5 krossade enbär
salt och peppar
Strimla kycklingfilén, skiva eller hacka lök och skär morötterna i slantar. Bryn först kycklingen, släng sedan i löken, morötterna och kantarellerna. Blanda i resten av ingredienserna och låt puttra i nån kvart. Smaka av med salt och peppar, kolla om det behövs mer saft eller soja.
Syrran har gjort med lingonsylt i stället för saften, det blev också gott.
jösses vad jag spar denna tråden :D
Jisses vilken bra tråd......här finns ju MASSOR av smarrigt....Ska på fredag testa den där med kyckling, röd pesto mm.......Tycks ju gå hem hos er här Fast vi gillar egentligen inte soltorkade tomater.....Är det en maträtt som går hem hos barnen tror ni (4 och 2 år)?
Åh, vilken härlig tråd!!!
Bidrar själv med ett recept som går hem hos alla!! Även barn!!
Receptet är beräknat till 6-7 portioner. Stora portioner!
PYTT-I-BAGDAD:
1 kg köttfärs
4 gula lökar
1-2 vitlöksklyftor
salt, peppar
Bryn allt tillsammans i stekpannan.
Koka 6-7 portioner ris och blanda med det brynta.
4 dl mellangrädde
4 dl chilisås
4 tsk curry
1 krm svartpeppar
4 dl creme fraiche
Rör samman alla ingredienser och blanda med ris- och köttfärsröran.
Häll i smorda formar. Gräddas i 15 min i 250 grader.
Servera med te x ananas, päron, mandarinklyftor, banan, jordnötter, melon, körsbärstomater, gurka, mm.
Ett gott bröd passar också bra till!
blir det bra även utan curry tror du?
Menar du mej??
Isåfall, gillar man inte cyrry kan man ju säkert utesluta det eller inte ta så mycket.. Fast jag har själv aldrig provat utan..
Nä, nu får ni komma med lite magrare recept också. Jag blir ju tjock bara av att läsa recepten här! Inte lätt att hålla igen när ni ger mig såna här recept (som för övrigt låter fantastiskt goda, men jag måste verkligen försöka hålla igen..).
/Elin