Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
Mina fetaostbiffar =) Snorigt enkelt och lätt och gott!! Det är bara att köpa nötfärs, fetaost (inte apetina för guds skull!) potatis, morötter och palsternacka. Rotfukterna delas , penslas med olivolja, lite grovsalt och svartpeppar och in i ugnen en halvtimme på 225 grader. Köttfäsren delar man i biffar på 150 gram ungefär, och så barkar man bara in en bit fetaost i varje. Stek i ganska mycket smör så de blir gottiga och så gör man en liten sky efter stekningen med antingen mjölk, grädde eller vatten, vad man nu har =)
Så enkelt, så gott!
Oj ett till också jätte-enkelt och snabbt och gott! Kotletter med stekta nudlar! Torka kotletterna, smörj in dem med ganska mycket soja. Stek samtidigt som du kokar nudlar (vanliga äggnudlar med gris när eller svampsmak). Var noga med att inte steka kotletterna för länge eftersom de skall vara jättesaftiga och inte torra. Jag brukar klippa med en sax för att se att de är genomstekta. Stek kotletterna i ganska mycket smör (jag är inte så bra på smalmat )så det räcker till att steka nudlarna i sedan. När nudlarna kokat färdigt, häll av vattnet och stoppa i smaksättningen (ej olja om det finns med för det sabbar hela smaken) sen tar man bort kotletterna från stekpannan och häller i en liten liten skvätt vatten (max 1 msk) i det som finns kvar i pannan. Sedan häller man ner nudlarna i det och vänder omkring dem till de sugit åt sig allt och är bruna. Plattan behöver inte vara på eller så, så de behöver inte "stekas" i egentlig mening. Stek gärna champinjoner eller annan svamp rätt hårt till också. Jättegott.
Hepp, mina självuppfunna och mycket röriga recept!!!