Inlägg från: eilenna78 |Visa alla inlägg
  • eilenna78

Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?

En ganska mastig rätt, men åh så god!!! Alla som ätit den vill ha receptet och vi hade den tom på buffe'n på vårat bröllop. Cateringfirman har nu lagt in den i sin meny!

Ta fram en ugnsform och häll i allt detta:

1 burk Ceme fraiche
    1 Matlagningsgrädde
    1 burk röd pesto
    1 paket smulad fetaost
    Soltorkade tomater (jag brukar ta dom torkade på påse så slipper man oljan)
    lite salt och peppar

Blanda allt ordentligt

Bryn kycklingfile lite snabbt i stekpannan och lägg sedan i formen med såsen.
    Ställ in i ugnen i ca 20-25 minuter på ca 225 grader.

Serveras till potatisklyftor, hemgjorda eller köpta, lika gott med båda

(kan ej rekommendera detta till ris)

• eilenna78
    moonie skrev 2009-02-21 13:21:38 följande:
    Provade ditt recept igår kväll och jösses vad gott det blev, sambon som inte ens gillar soltorkade tomater tyckte att det var en av de godaste rätter jag lagat he,he
    Vad roligt att höra! Det är den reaktion jag får från de flesta faktiskt!
    Tänk att ngt så enkelt kan bli så gott!
    Blev så sugen på det själv nu så jag skickade iväg mannen till affären!
  • eilenna78

HoneyJ: Vad roligt! Blir nästan lite generad nu...

Kenzie: Det måste jag prova!

• eilenna78
    Gul13 skrev 2009-02-24 10:59:42 följande:
    Denna står på menyn till torsdag.
    Spännande!
  • eilenna78
    Gul13 skrev 2009-02-24 11:12:26 följande:
    Efter alla lovord här kan jag bara inte låta bli och prova.
  • eilenna78
    Gul13 skrev 2009-02-26 10:14:16 följande:
    Mmmmmm ... jag säger bara mmmmmmmm. Behöver jag säga att maten tog slut? Jättegott var det. Inget för bantare kanske ... men vem bryr sig om bantning när man får så god mat att äta?!?
    Nä bantar man ska man inte ens läsa receptet..
    Kul att ni också gillade min pestokyckling!
  • eilenna78
    Gul13 skrev 2009-02-26 10:46:46 följande:
    Haha nej inga recept. Jag bantar inte organiserat jag försöker bara tänka mig för Har du komponerat receptet själv? Jag tog endast 3 msk pesto faktiskt. Jag var lite försiktig med den. Men sen tog jag ett paket fetaost på 150 g + lite från ett annat paket. Och så tog jag endast 6 soltorkade tomater men de kommer jag att ta fler av nästa gång. Hur mycket brukar du ta av peston och osten.
    Hela burken! Och massor med soltorkade tomater... 15-20 kanske....
    Receptet kom till efter att ha slängt ihop det jag hade hemma och som jag tyckte passade bra ihop.  Mannen blev helt lyrisk så det blev till att skriva ner receptet.
    Har faktiskt ett till som e så där läskigt lättlagat och gott.. (å rätt kaloririktGenerad....)

Here it comes!

Skiva massor med champinjoner och fräs dem med minst 2 pressade vitlöksklyftor.
    Bryn en uppskivad fläskfile med de färdigstekta champinjonerna och salta och peppra lite
    Häll i 1 burk ceme fraiche,
    1 matlagningsgrädde
    och 1 msk dijonsenap

Koka ihop och servera till klyftdotatis eller som pastasås...

Håller nästan samma smaklycka som kycklingen!
  • eilenna78
    scrapparlotta skrev 2009-02-26 11:19:32 följande:
    Jisses vilken bra tråd......här finns ju MASSOR av smarrigt....Ska på fredag testa den där med kyckling, röd pesto mm.......Tycks ju gå hem hos er här Fast vi gillar egentligen inte soltorkade tomater.....Är det en maträtt som går hem hos barnen tror ni (4 och 2 år)?
    Min 2 åring äter massor när denna serveras! Testa med tomaterna, dom gör halva rätten!

Lycka till!
  • eilenna78
    Pippil8 skrev 2009-02-26 20:13:16 följande:
    Hej, vilken toppen-tråd! Jag har köpt hem ingredienser för eilenna78s recept på kyckling-rödpesto-feta-ost. Några frågor om det går bra? Hur många kycklingfiléer till en burk creme fraiche + en matl-grädde? Ett normalstort paket fetaost till detta eller mer? Verkligen HELA burken med röd pesto? Det blir fredagsmiddagen här hos oss
    Kycklingfile' för 4-5 pers
    normalstort paket feta
    och, ja, hela härliga burken! (Om den också är av normalstorlek...)

Hoppas det ska smaka!
  • eilenna78
    Sunshine69 skrev 2009-02-27 16:53:08 följande:
    Hejsan Kort fraga till Eilenna... Varfor passar inte ris till? Kanns nar jag laser receptet som om ris skulle vara det basta... darfor nyfiken...
    Det blir liksom bara grötigt... Svårt att förklara men vi gillade inte konstistensen som blev med såsen. Den är rätt tjock.
  • eilenna78

Pasta har vi testat och det e helt ok! Om man har ciabatta hemma och rester av pestokycklingen är det supergott att lägga i som fyllning och sen in i ugnen i 10-15 min. (bästa bakismackan...)
    Kul att ni gillade maten!

• eilenna78

Måste ju faktiskt lägga in ngt smarrigt att bjuda på EFTER maten också...

Det här är tidernas godaste chokladkaka med en touche av mint....

Kakan

Vispa 2 ägg poröst tillsammans med 2 dl socker
    Smält 100 gram marabou mintkrokant tillsammans med 80 gram margarin och häll i smeten. (1 minut i micron kör jag)
    Tillsätt 1 3/4 dl mjöl och 1 msk kakao
    Häll i smeten i en rund, smörad och bröad form och grädda i nedersta delen av ugnen.
    175 grader i 20 min.
    Ta ut och låt svalna.

Glasyr

Smält resterande 100 gram av chokladkakan tillsammans med 4-5 msk vispgrädde. En liten skål i micron i ca 1 minut bruka vara lagom. Rör i hop till en jämn smet och fördela över kakan.
    Låt kakan stå i kylen innan servering och servera med vispad grädde!
    Mmmmmm.....

Mintkokant kan även bytas ut mot tex den med Daim eller varför inte schweizernöt?
    Har testat de flesta men minten vinner stort av både mig och gästerna!
    Lycka till!

Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?