• Gul13

Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?

Kommer just bara ihåg när jag gjorde lammsadel och när jag gjorde lammstek som blev så vansinnigt goda.
    Sen gjorde jag en köttfärspaj med lammfärs som var lika god som godis. TIll köttfärspajen kan man ha valfrifärs.
    Hojta till om ni vill ha recept på lammsadel och lammsteken.

Tomattäckt köttfärspaj
    För: 6 personer

Ingredienser
    Pajdeg:
    4½ dl vetemjöl
    200 g margarin
    3 msk vatten

Fyllning:
    500 g köttfärs
    2 gula lökar
    200 g champinjoner
    1 msk margarin
    1 msk vetemjöl
    4 msk tomatpuré
    2 dl vatten
    ½ köttbuljongtärning
    1 krm salt
    1 krm svartpeppar
    1 tsk oregano
    3-4 tomater
    1-2 dl riven ost
    1 vitlöksklyfta

Arbeta ihop ingredienserna till pajdegen och låt den sedan vila i kylen i 30 minuter. Fräs under tiden köttfärs, lök och svamp. Tillsätt mjöl, tomatpuré, vatten, buljongtärning, salt, peppar. Låt koka i 10 minuter. Smaksätt med pressad vitlök.
    Tryck ut 3/4 av degen i en pajform så att botten och kanterna blir täckta. Häll i köttfärsfyllningen. Lägg resten av pajdegen i en snodd runt kanten. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter i 225 grader. Ta ut formen och lägg på skivade tomater och strö över osten. Grädda ytterligare 10 minuter.

Gott med en grönsallad till.

• Gul13

Denna står på menyn till torsdag.

eilenna78 skrev 2009-02-18 08:26:55 följande:
    En ganska mastig rätt, men åh så god!!! Alla som ätit den vill ha receptet och vi hade den tom på buffe'n på vårat bröllop. Cateringfirman har nu lagt in den i sin meny! Ta fram en ugnsform och häll i allt detta:1 burk Ceme fraiche1 Matlagningsgrädde1 burk röd pesto1 paket smulad fetaostSoltorkade tomater (jag brukar ta dom torkade på påse så slipper man oljan)lite salt och pepparBlanda allt ordentligtBryn kycklingfile lite snabbt i stekpannan och lägg sedan i formen med såsen.Ställ in i ugnen i ca 20-25 minuter på ca 225 grader.Serveras till potatisklyftor, hemgjorda eller köpta, lika gott med båda(kan ej rekommendera detta till ris)
  • Gul13

Efter alla lovord här kan jag bara inte låta bli och prova.

eilenna78 skrev 2009-02-24 11:09:45 följande:
    Spännande!
  • Gul13

Å jäklar, nu kom jag på att någon frågat efter lammrecept. Sorry. Ska komma ihåg det.

• Gul13

När jag gjorde lammsadel så använde jag faktiskt Coops-recept. Det blev väldigt bra.

Lammsadel
    5-6 portioner
    Ugnstemperatur 175º

ca 2 timmar

Ingredienser
    ca 1½ kg lammsadel, korthuggen
    1-2 vitlöksklyftor
    1 tsk salt
    svartpeppar
    1 tsk rosmarin, stött

sås:
    3 msk vetemjöl
    ½ dl vatten
    5 dl sky
    ½-1 köttbuljongtärning
    ½-1 dl grädde
    salt
    peppar
    soja, äkta

Sadeln styckas från kotlettraden. Kallas korthuggen när de tunna sidostyckena (slaksida och revben) tagits bort. Tag bort ev feta partier på undersidan av sadeln. Skär den feta hinnan på ovansidan i rutor. Gnid in sadeln med en ituskuren vitlöksklyfta. Krydda med salt, peppar och ev rosmarin.

Ställ sadeln i en liten långpanna. Stick in en köttermometer från kortsidan så att spetsen kommer mitt i den köttiga delen. Stek i nedre delen av ugnen. När termometern visar 70ºC är köttet lätt rosa och vid 75ºC är köttet genomstekt. Stektid 1-1 1/4 timme.

Tag ut sadeln och låt den stå ca 15 min innan den skärs upp. Tag vara på skyn och red den ev till sås. Skär loss köttet från benen, även de små filéerna på undersidan om de finns med. Skär köttet i sneda skivor.

Sås: Vispa ur pannan eller formen med hett vatten och blanda det med skyn. Vispa ut mjölet med lite kallt vatten i en kastrull. Tillsätt den utspädda skyn, ev + buljongtärning. Rör medan det kokar upp och koka 3-5 min. Tillsätt grädde och smaka av.

• Gul13

Och till steken använde jag receptet från Svenska Fåravlesförbundets receptsamling. Det har jag hemma så jag ska verkligen försöka komma ihåg det.

• Gul13

Mmmmmm ... jag säger bara mmmmmmmm.

Behöver jag säga att maten tog slut? Jättegott var det.
    Inget för bantare kanske ... men vem bryr sig om bantning när man får så god mat att äta?!?

Gul13 skrev 2009-02-24 11:12:26 följande:
    Efter alla lovord här kan jag bara inte låta bli och prova.
  • Gul13

Haha nej inga recept. Jag bantar inte organiserat jag försöker bara tänka mig för

Har du komponerat receptet själv? Jag tog endast 3 msk pesto faktiskt. Jag var lite försiktig med den. Men sen tog jag ett paket fetaost på 150 g + lite från ett annat paket. Och så tog jag endast 6 soltorkade tomater men de kommer jag att ta fler av nästa gång.

Hur mycket brukar du ta av peston och osten.

eilenna78 skrev 2009-02-26 10:31:40 följande:
    Nä bantar man ska man inte ens läsa receptet.. Kul att ni också gillade min pestokyckling!
  • Gul13
    Jag lägger det till högen med sparade-recept-att-göra-innan-jag-dör.

För att svara på om barn äter det där så äter min 4 åring ingen sås what so ever och då försvinner ju liksom hela grejen tycker jag. Nu är min dotter en avancerad matvägrare så det går inte och ha henne som referens. Då skulle barn bara äta korv, ketchup, smör, glass och bearnasås.
    eilenna78 skrev 2009-02-26 11:30:50 följande:
    Hela burken! Och massor med soltorkade tomater... 15-20 kanske....Receptet kom till efter att ha slängt ihop det jag hade hemma och som jag tyckte passade bra ihop.  Mannen blev helt lyrisk så det blev till att skriva ner receptet.Har faktiskt ett till som e så där läskigt lättlagat och gott.. (å rätt kaloririkt....)Here it comes!Skiva massor med champinjoner och fräs dem med minst 2 pressade vitlöksklyftor. Bryn en uppskivad fläskfile med de färdigstekta champinjonerna och salta och peppra liteHäll i 1 burk ceme fraiche,1 matlagningsgräddeoch 1 msk dijonsenapKoka ihop och servera till klyftdotatis eller som pastasås... Håller nästan samma smaklycka som kycklingen!
  • Gul13

Denna uppskattades väldigt av både mig och gästerna.

Kycklinggratäng med vitlök och creme fraiche
    För: 6 personer

Ingredienser
    6 st kycklingfiléer
    2 pkt bacon
    salt
    svartpeppar
    5 dl creme fraiche 34 %
    1 dl grädde
    1 - 2 dl riven parmesanost
    2 - 3 msk Thai Sweet Chili sås
    2 stora vitlöksklyftor
    3 - 4 msk kycklingfond

Skär filén i strimlor. Skär baconen i bitar. Stek upp detta, salta och peppra.
    Blanda ihop: Creme fraiche, grädde, ost, sweet chilisås, pressade vitlöksklyftor och kycklingfond.
    Lägg kyckling och bacon i en ugnsfast form, häll blandningen över. Grädda 10-15 min i 225 gr.Servera sallad och bulgur/ris till.

• Gul13

Mycket god.

Himmelska grytan
    För 4 personer.

Ingredienser
    600 g fläskfilé
    2 pkt bacon
    1 rödlök
    1 liten crème fraiche 34%
    3-4 dl vispgrädde
    ½ köttbuljongtärning
    2-3 msk soya
    2 tsk tomatpuré
    1½ tsk sambal oelek
    Lite salt
    Mald svartpeppar
    Matlagningsmjöl
    Vatten

Strimla filén, skär baconet i smala bitar och hacka rödlöken smått. Fräs upp filén i smör och lägg den sen på en tallrik. Fräs sen bacon och sist löken i baconfettet. Blanda ihop allt strö lite matlagningsmjöl över, rör om. Häll på resten och krydda. Låt småputtra en stund. Servera penne rigate eller ris och en sallad till.

• Gul13

En annan favorit.

Monikas ljuvliga fläskfilégratäng
    För 6-7 personer.

Ingredienser
    800 g fläskfilé
    1 purjolök
    4-6 champinjoner
    1 röd paprika
    3 dl vispgrädde
    3 dl mjölk
    1 -1½ dl crème fraiche
    ½ dl chilisås
    1 paket bacon
    2 msk ljus fransk senap
    1 msk kalvfond
    Salt
    Soja
    1-2 msk krossad rosépeppar
    ½ dl jordnötter
    ½ dl riven ost, att smälta i grytan
    ½-1 dl riven ost, att strö över gratängen
    Smör eller margarin till stekningen
    Persilja till garneringen

Tvätta och skiva champinjonerna. Skiva purjolöken i 1 cm tjocka skivor. Tvätta, kärna ur och hacka paprikan.
    Putsa filén fri från fett och hinnor, skär den i 1 cm-tjocka skivor.
    Lägg lite smör i stekpannan och låt det få gyllene färg. Krydda filén med lite salt och rosépeppar och bryn den hastigt. Ta upp köttet och lägg på ett fat.
    Bryn champinjonerna i lite smör. Lägg i purjolöken och paprikan och låt det steka med tillsammans med champinjonerna så det blir mjukt och glansigt utan att det tar färg.
    Späd med grädde, crème fraiche, chilisås och mjölk. Lägg i senap, kalvfond och soja. Låt koka några minuter, lägg sedan ned köttet och låt sjuda ca 15-20 minuter.
    När det puttrat färdigt:
    Rör ned osten och smaka av med mera salt och kryddor om det behövs.
    Häll fläskfilégrytan i en ugnsfast form.
    Strö på lite jordnötter och därefter ost och gratinera i ugnen cirka 10 minuter i 225 grader, eller tills osten smält och fått färg.
    Under tiden rätten står i ugnen:
    Klipp baconen på mitten och knaperstek baconet i het stekpanna och låt rinna av på hushållspapper.
    Till sist!
    Ta ut rätten från ugnen och fördela baconet på rätten.
    Servera med kokt potatis eller ris.
    Servera en god grönsallad, svart vinbärsgelé och hemmagjord pressgurka till denna rätt. MUMS!

• Gul13

När jag ändå är i farten så kommer det två till.

fläskkotletter med sambal oleak
    För 4 personer.

Ingredienser
    4 st Fläskkotletter (vi använde lamm)
    3 dl grädde
    2,5 dl creme fraiche (kokbar)
    1/2 dl soya
    1 tsk sambal oleak

Lägg de råa kotletterna i en smord form
    blanda "såsen" och häll sedan över kotletterna
    gräddas i ugnen 1 tim 30 min i 175 grader
    serveras med pressad potatis och sallad

Helt underbar kycklinggratäng
    För 4 personer.

Ingredienser
    1 grillad kyckling
    Margarin till stekning
    1 röd paprika, hackad
    1 purjolök, skivad
    1 gul lök, hackad
    1 vitlöksklyfta, hackad eller pressad
    1-2 syrliga äpplen, skalade och hackade
    1-2 burkar champinjoner, eller färska
    2-3 dl crème fraiche
    2-3 dl grädde
    1 dl mango chutney
    2 msk tomatpuré
    1 tsk sambal oelek
    2 tsk curry
    1 tsk paprikapulver
    Salt
    Peppar
    5 dl jasminris
    Riven ost
    Cocktailtomater

Koka jasminriset och låt det sedan svalna. Rensa och bena ur kycklingen, skär den i bitar. Smält margarin i en kastrull och fräs lök, vitlök, purjolök, svamp, äpple och paprika tillsammans med curry tills grönsakerna mjuknat något.
    Häll över grädde, crème fraiche, sambal oelek, tomatpuré, mango chutney, paprikapulver, salt och peppar. Rör om väl och puttra på svag värme i några minuter. Tillsätt kycklingköttet och puttra ca 4 minuter. Bred det kokta riset i en smord form. Bred över kycklingröran, strö på ost och cocktailtomater.
    Gratinera mitt i ugnen, 225 grader, ca 15 minuter eller tills rätten fått fin färg och är genomhet.

• Gul13

Detta låter alldeles upp och ner men det var fantastikt gott. Vi hade potatisgratäng till.

Baconrullad lax
    För 4 personer.

Ingredienser
    4 lättinade laxfileer
    1-2 baconpaket
    1 tsk timjan
    1 krm svartpeppar
    1 krm salt
    1 banan

Sås:
    1/2 burk creme fraiche
    3 msk senap (jag hade nog inte mer än 1 msk. SMAKA AV!)
    3 msk majonäs
    Hackad dill
    1 tsk socker

Blanda kryddorna. Skiva bananen och rulla skivorna i kryddblandningen. Skär snitt i fisken och fördela bananskivorna i snitten. Vira in fileerna i bacon.
    Stek gyllene. Blanda ihop ingredienserna till den kalla såsen.
    Servera med pressad potatis eller potatisgratäng. (Sockerärtor är gott till)

• Gul13

Detta har jag bara lagat till familjen men det är en ständigt återkommande favorit. Grymt god skulle jag säga.

Ugnsbakad kryddig falukorv
    För 4-6 personer.

Ingredienser
    1 falukorv
    1 burk tacosås, valfri styrka.
    1 burk creme fraische tex paprika & chili.
    1 dl grädde.
    1 gul lök.
    1 röd lök.
    2 msk vitlökssås tex Heinz. Kan uteslutas.
    1 msk senap tex dijon. Kan uteslutas.
    1 pkt mozzarella.

Skär korven i ca 1/2 cm skivor. Hacka löken grovt
    Blanda tacosåsen, Creme Fraische, Grädde, Vitlökssåsen & senapen.
    Smöra en ugnsfast form och varva korvskivorna med den hackade löken, häll slutligen över såsblandningen och gratinera mitt i ugnen i 200 grader i ca 25 minuter. Tag ut formen och skär Mozzarellan i skivor och lägg dem över blandningen, gratinera mitt i ugnen i ca 10 minuter eller tills osten har smält.
    Servera med kokt potatis, ris, couscous eller pasta.

• Gul13
    chemistry skrev 2009-04-17 10:56:13 följande:
    Tack gul13 för alla dina recept. Ska testa två av dom i helgen! Har testat den där pestokycklingen som många har hyllat här i tråden och jag kan inte annat än hålla med, den var kanon!
    Hoppas det smakar. De flesta recepten har jag hittat på matklubben.se

En riktigt bra sida. Titta in och låt er inspireras.
  • Gul13
    Anbe skrev 2009-04-25 07:15:41 följande:
    Gjorde denna igår....kommentarerna när jag började med maten...-men ska vi ha falukorv en fredagskväll???!Men så uppskattad den blev när vi ätit...den ska jag absolut göra fler ggr.Tack för receptet!
    Kul att ni gillade den. Det gör vi med.
Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?