• Eliin80

Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?

Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!

/Elin

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
  • Gul13

Å jäklar, nu kom jag på att någon frågat efter lammrecept. Sorry. Ska komma ihåg det.

• Gul13

När jag gjorde lammsadel så använde jag faktiskt Coops-recept. Det blev väldigt bra.

Lammsadel
    5-6 portioner
    Ugnstemperatur 175º

ca 2 timmar

Ingredienser
    ca 1½ kg lammsadel, korthuggen
    1-2 vitlöksklyftor
    1 tsk salt
    svartpeppar
    1 tsk rosmarin, stött

sås:
    3 msk vetemjöl
    ½ dl vatten
    5 dl sky
    ½-1 köttbuljongtärning
    ½-1 dl grädde
    salt
    peppar
    soja, äkta

Sadeln styckas från kotlettraden. Kallas korthuggen när de tunna sidostyckena (slaksida och revben) tagits bort. Tag bort ev feta partier på undersidan av sadeln. Skär den feta hinnan på ovansidan i rutor. Gnid in sadeln med en ituskuren vitlöksklyfta. Krydda med salt, peppar och ev rosmarin.

Ställ sadeln i en liten långpanna. Stick in en köttermometer från kortsidan så att spetsen kommer mitt i den köttiga delen. Stek i nedre delen av ugnen. När termometern visar 70ºC är köttet lätt rosa och vid 75ºC är köttet genomstekt. Stektid 1-1 1/4 timme.

Tag ut sadeln och låt den stå ca 15 min innan den skärs upp. Tag vara på skyn och red den ev till sås. Skär loss köttet från benen, även de små filéerna på undersidan om de finns med. Skär köttet i sneda skivor.

Sås: Vispa ur pannan eller formen med hett vatten och blanda det med skyn. Vispa ut mjölet med lite kallt vatten i en kastrull. Tillsätt den utspädda skyn, ev + buljongtärning. Rör medan det kokar upp och koka 3-5 min. Tillsätt grädde och smaka av.

• Gul13

Och till steken använde jag receptet från Svenska Fåravlesförbundets receptsamling. Det har jag hemma så jag ska verkligen försöka komma ihåg det.

• Pajsarn

Vilken fantastisk tråd, bäst att bidra med nåt så den hålls levande!
    Detta är en favorit i våran familj....

4 kycklingfiléer
    1 röd lök
    1 röd paprika
    1 vitlöksklyfta
    1 tsk sambal oelek
    ½ dl mango chutney
    3-5 dl grädde
    1 tärning grönsaksbuljong
    salt, peppar
    riven ost

Finhacka lök, vitlök, paprika. Fräs i stekpanna. Tillsätt mango, sambal, grädde och bulj.tärn. Småkoka i 5 min.
    Bryn kycklingen i mindre bitar, lägg i form, häll över sås och riven ost. In i ugn på 225 grader i ca 13 min.

• Gul13

Mmmmmm ... jag säger bara mmmmmmmm.

Behöver jag säga att maten tog slut? Jättegott var det.
    Inget för bantare kanske ... men vem bryr sig om bantning när man får så god mat att äta?!?

Gul13 skrev 2009-02-24 11:12:26 följande:
    Efter alla lovord här kan jag bara inte låta bli och prova.
  • eilenna78
    Gul13 skrev 2009-02-26 10:14:16 följande:
    Mmmmmm ... jag säger bara mmmmmmmm. Behöver jag säga att maten tog slut? Jättegott var det. Inget för bantare kanske ... men vem bryr sig om bantning när man får så god mat att äta?!?
    Nä bantar man ska man inte ens läsa receptet..
    Kul att ni också gillade min pestokyckling!
  • Linsen

Pajsarn: He he... kul att vi tycker om samma mat Lade in samma recept någon sida bort. Vilket innebär att någon mer bara måste prova så de oxå får se hur gott det är.

Mitt absolut enklaste kycklingrecept och som oxå blir mycket uppskattat är:

Stek kycklingfileer klara med salt och peppar.
    Koka ris.
    Smält ner Kvibille gräddädelost (2 bitar) i 5 dl grädde.
    Ät tillsammans med en god sallad. Smaskens och såååååå enkelt.

• Gul13

Haha nej inga recept. Jag bantar inte organiserat jag försöker bara tänka mig för

Har du komponerat receptet själv? Jag tog endast 3 msk pesto faktiskt. Jag var lite försiktig med den. Men sen tog jag ett paket fetaost på 150 g + lite från ett annat paket. Och så tog jag endast 6 soltorkade tomater men de kommer jag att ta fler av nästa gång.

Hur mycket brukar du ta av peston och osten.

eilenna78 skrev 2009-02-26 10:31:40 följande:
    Nä bantar man ska man inte ens läsa receptet.. Kul att ni också gillade min pestokyckling!
  • CornFlakes

PURJOLÖKSRIS MED KÖTT PÅ

Koka upp en kastrull med vatten, ungefär så mycket vatten som det behövs för så många portioner ris du ska göra. Lägg i 2-3 buljongbitar (smak "kött"), smält buljongen och häll i allt ris i kastrullen tillsammans med ½ hackad purjolök. Låt riset vara i kastrullen i ca 1 minut, sedan häller du över vattnet och riset/purjolöken i en långpanna och låter långpannan stå på bordet.

Stek nu fläskkarreér, så många som du vill ha. När du stekt dem, lägg köttet på riset i långpannan och ställ in långpannan i ugnen ca 200 grader och låt riset kokas. Om vattnet försvinner för fort så häll i mer vatten, riset ska kokas klart men inte vara helt torrt.

Lägg nu skickade tomatskivor på köttet occh ställ in i ugnen igen. Lägg efter ett tag på ostskivor! Maten är klar när tomaterna är klara och osten smält!

Supergott!

(PS. passa bara så att inte riset eller köttet blir torrt, det är lätt hänt. Jag har använt fel kött ibland och då har det blivit för torrt).

• Minifer

Mina fetaostbiffar =) Snorigt enkelt och lätt och gott!! Det är bara att köpa nötfärs, fetaost (inte apetina för guds skull!) potatis, morötter och palsternacka. Rotfukterna delas , penslas med olivolja, lite grovsalt och svartpeppar och in i ugnen en halvtimme på 225 grader. Köttfäsren delar man i biffar på 150 gram ungefär, och så barkar man bara in en bit fetaost i varje. Stek i ganska mycket smör så de blir gottiga och så gör man en liten sky efter stekningen med antingen mjölk, grädde eller vatten, vad man nu har =)

Så enkelt, så gott!

Oj ett till också jätte-enkelt och snabbt och gott! Kotletter med stekta nudlar! Torka kotletterna, smörj in dem med ganska mycket soja. Stek samtidigt som du kokar nudlar (vanliga äggnudlar med gris när eller svampsmak). Var noga med att inte steka kotletterna för länge eftersom de skall vara jättesaftiga och inte torra. Jag brukar klippa med en sax för att se att de är genomstekta. Stek kotletterna i ganska mycket smör (jag är inte så bra på smalmat )så det räcker till att steka nudlarna i sedan. När nudlarna kokat färdigt, häll av vattnet och stoppa i smaksättningen (ej olja om det finns med för det sabbar hela smaken) sen tar man bort kotletterna från stekpannan och häller i en liten liten skvätt vatten (max 1 msk) i det som finns kvar i pannan. Sedan häller man ner nudlarna i det och vänder omkring dem till de sugit åt sig allt och är bruna. Plattan behöver inte vara på eller så, så de behöver inte "stekas" i egentlig mening. Stek gärna champinjoner eller annan svamp rätt hårt till också. Jättegott.

Hepp, mina självuppfunna och mycket röriga recept!!!

Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?