Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!
/Elin
Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!
/Elin
Mycket god.
Himmelska grytan
För 4 personer.
Ingredienser
600 g fläskfilé
2 pkt bacon
1 rödlök
1 liten crème fraiche 34%
3-4 dl vispgrädde
½ köttbuljongtärning
2-3 msk soya
2 tsk tomatpuré
1½ tsk sambal oelek
Lite salt
Mald svartpeppar
Matlagningsmjöl
Vatten
Strimla filén, skär baconet i smala bitar och hacka rödlöken smått. Fräs upp filén i smör och lägg den sen på en tallrik. Fräs sen bacon och sist löken i baconfettet. Blanda ihop allt strö lite matlagningsmjöl över, rör om. Häll på resten och krydda. Låt småputtra en stund. Servera penne rigate eller ris och en sallad till.
En annan favorit.
Monikas ljuvliga fläskfilégratäng
För 6-7 personer.
Ingredienser
800 g fläskfilé
1 purjolök
4-6 champinjoner
1 röd paprika
3 dl vispgrädde
3 dl mjölk
1 -1½ dl crème fraiche
½ dl chilisås
1 paket bacon
2 msk ljus fransk senap
1 msk kalvfond
Salt
Soja
1-2 msk krossad rosépeppar
½ dl jordnötter
½ dl riven ost, att smälta i grytan
½-1 dl riven ost, att strö över gratängen
Smör eller margarin till stekningen
Persilja till garneringen
Tvätta och skiva champinjonerna. Skiva purjolöken i 1 cm tjocka skivor. Tvätta, kärna ur och hacka paprikan.
Putsa filén fri från fett och hinnor, skär den i 1 cm-tjocka skivor.
Lägg lite smör i stekpannan och låt det få gyllene färg. Krydda filén med lite salt och rosépeppar och bryn den hastigt. Ta upp köttet och lägg på ett fat.
Bryn champinjonerna i lite smör. Lägg i purjolöken och paprikan och låt det steka med tillsammans med champinjonerna så det blir mjukt och glansigt utan att det tar färg.
Späd med grädde, crème fraiche, chilisås och mjölk. Lägg i senap, kalvfond och soja. Låt koka några minuter, lägg sedan ned köttet och låt sjuda ca 15-20 minuter.
När det puttrat färdigt:
Rör ned osten och smaka av med mera salt och kryddor om det behövs.
Häll fläskfilégrytan i en ugnsfast form.
Strö på lite jordnötter och därefter ost och gratinera i ugnen cirka 10 minuter i 225 grader, eller tills osten smält och fått färg.
Under tiden rätten står i ugnen:
Klipp baconen på mitten och knaperstek baconet i het stekpanna och låt rinna av på hushållspapper.
Till sist!
Ta ut rätten från ugnen och fördela baconet på rätten.
Servera med kokt potatis eller ris.
Servera en god grönsallad, svart vinbärsgelé och hemmagjord pressgurka till denna rätt. MUMS!
När jag ändå är i farten så kommer det två till.
fläskkotletter med sambal oleak
För 4 personer.
Ingredienser
4 st Fläskkotletter (vi använde lamm)
3 dl grädde
2,5 dl creme fraiche (kokbar)
1/2 dl soya
1 tsk sambal oleak
Lägg de råa kotletterna i en smord form
blanda "såsen" och häll sedan över kotletterna
gräddas i ugnen 1 tim 30 min i 175 grader
serveras med pressad potatis och sallad
Helt underbar kycklinggratäng
För 4 personer.
Ingredienser
1 grillad kyckling
Margarin till stekning
1 röd paprika, hackad
1 purjolök, skivad
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad eller pressad
1-2 syrliga äpplen, skalade och hackade
1-2 burkar champinjoner, eller färska
2-3 dl crème fraiche
2-3 dl grädde
1 dl mango chutney
2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
2 tsk curry
1 tsk paprikapulver
Salt
Peppar
5 dl jasminris
Riven ost
Cocktailtomater
Koka jasminriset och låt det sedan svalna. Rensa och bena ur kycklingen, skär den i bitar. Smält margarin i en kastrull och fräs lök, vitlök, purjolök, svamp, äpple och paprika tillsammans med curry tills grönsakerna mjuknat något.
Häll över grädde, crème fraiche, sambal oelek, tomatpuré, mango chutney, paprikapulver, salt och peppar. Rör om väl och puttra på svag värme i några minuter. Tillsätt kycklingköttet och puttra ca 4 minuter. Bred det kokta riset i en smord form. Bred över kycklingröran, strö på ost och cocktailtomater.
Gratinera mitt i ugnen, 225 grader, ca 15 minuter eller tills rätten fått fin färg och är genomhet.
Detta låter alldeles upp och ner men det var fantastikt gott. Vi hade potatisgratäng till.
Baconrullad lax
För 4 personer.
Ingredienser
4 lättinade laxfileer
1-2 baconpaket
1 tsk timjan
1 krm svartpeppar
1 krm salt
1 banan
Sås:
1/2 burk creme fraiche
3 msk senap (jag hade nog inte mer än 1 msk. SMAKA AV!)
3 msk majonäs
Hackad dill
1 tsk socker
Blanda kryddorna. Skiva bananen och rulla skivorna i kryddblandningen. Skär snitt i fisken och fördela bananskivorna i snitten. Vira in fileerna i bacon.
Stek gyllene. Blanda ihop ingredienserna till den kalla såsen.
Servera med pressad potatis eller potatisgratäng. (Sockerärtor är gott till)
Detta har jag bara lagat till familjen men det är en ständigt återkommande favorit. Grymt god skulle jag säga.
Ugnsbakad kryddig falukorv
För 4-6 personer.
Ingredienser
1 falukorv
1 burk tacosås, valfri styrka.
1 burk creme fraische tex paprika & chili.
1 dl grädde.
1 gul lök.
1 röd lök.
2 msk vitlökssås tex Heinz. Kan uteslutas.
1 msk senap tex dijon. Kan uteslutas.
1 pkt mozzarella.
Skär korven i ca 1/2 cm skivor. Hacka löken grovt
Blanda tacosåsen, Creme Fraische, Grädde, Vitlökssåsen & senapen.
Smöra en ugnsfast form och varva korvskivorna med den hackade löken, häll slutligen över såsblandningen och gratinera mitt i ugnen i 200 grader i ca 25 minuter. Tag ut formen och skär Mozzarellan i skivor och lägg dem över blandningen, gratinera mitt i ugnen i ca 10 minuter eller tills osten har smält.
Servera med kokt potatis, ris, couscous eller pasta.
Gud vad gott det låter! Jag blir alldeles hungrig!
Tack gul13 för alla dina recept. Ska testa två av dom i helgen!
Har testat den där pestokycklingen som många har hyllat här i tråden och jag kan inte annat än hålla med, den var kanon!
Oerhört enkel och snabb maträtt som blir väldigt god. Använder man färdigskalade räkor i lake och serverar med couscous går det på ca 20 minuter. Tillagas i mikrovågsugn:
Orientalisk räkrätt
500 g räkor med skal
1 gul lök
100 g färska champinjoner
1 msk margarin eller smör
(1 grön och 1 röd paprika som jag brukar byta ut mot oliver)
1 burk krossade tomater
2 msk chilisås
1 pressad vitlöksklyfta
1-2 krm salt
några stänk tabasco (om inte barnen ska äta tar jag ganska många stänk)
Skala och finhacka löken. Ansa och skiva champinjonerna. Lägg lök, svamp och matfett i en form med hög kant. Täck formen. Fräs löken mjuk på hög effekt i fem minuter.
(Ansa och finstrimla paprikorna). Blanda ned (paprikor/oliver) tomatkross, chilisås och pressad vitlök i formen. Täck på nytt. Koka på hög effekt i fem minuter. Smaksätt med salt och tabasco.
Tillsätt de skalade räkorna (om du använder frysta färdigskalade så tina dem först). Hetta upp alltsammans på hög effekt i 1-2 minuter.
Servera med couscous eller ris och en god grönsallad.
En annan maträtt som är enkel, men som alltid uppskattas av både barn och vuxna är Ugnsstekt lax med fetaost och fänkål:
Sätt ugnen på 225 grader.
Strimla 1-2 fänkålshuvuden
Skär 150-200 g fetaost i smala skivor eller smula den.
Smöra en form. Lägg i fänkålen. Lägg på fyra skivor lax. Krydda med salt och rosmarin. Täck med fetaost.
Låt stå i ugnen i ca 15 minuter.
Servera med potatismos, gröna ärtor och kanske en sallad.