• Eliin80

Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?

Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!

/Elin

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
  • Apple Pie
    Indigofera skrev 2009-04-28 17:31:36 följande:
    Bästa fördrinks tilltugget! Tortillas Parmaskinka Västerbottenost Ruccola Lägg ut 2-3 skivor parma på en tortillas Strö över osten Toppa med ruccolan Lägg ytterligare en tortilla som "lock" Stek i stekpanna tills tortillan får färg och osten smälter Klipp till lagomstora trianglar Ät och njut. Gudomligt till en öl...
    Hihi, e det svenskat när man blandar mexicanskt, italienskt, svenskt och sen ruccola!!!! Får kanske prova en dag, kan kanske annars ha hälkaka eller liknande istället för tortillas???
  • Apple Pie
    Engelvinge skrev 2009-04-28 17:27:53 följande:
    Har inte läst hela tråden, men förhoppningsvis har ingen annat skrivit detta recept Fläskfilé med gräddig vitlökssås och klyftpotatis. (4port) 1 fläskfile 2,5 dl matlagningsgrädde 1 cremebonjour vitlöksost eller ännu hellre 1 boursinost med vitlökssmak. (oxå en färskost, men med mer smak) Salt, svartpeppar (grovsalt) Potatis Morötter Börja med att sätta ugnen på ca 225 grader. Skala och skär potatisen i klyftor, samt skala och skär stavar av morötterna. Smörj en ugnssäker form, ringla olivolja samt salt (jag brukar ta grovsalt, men salta försiktigt om du är ovan) och ev peppar ovanpå grönsakerna. Ställ in i ugnen ca 30 minuter beroende på ugn. Skär fläskfilén i ca 1,5-2,5 cm tjocka skivor. Stek i panna till de är gyllenbruna. Salta och peppra. Häll över grädden, låt sedan osten smälta i långsamt. Låt puttra ca 20 minuter. Om man vill kan man servera med en grönsallad, kanske färskt bröd. Mmmmm.
    Mmmmmm, älskar boursinost med vitlöksmak..SKA göra detta till helgen, hur lätt som helst!
  • Indigofera

Apple Pie skrev 2009-05-05 20:35:59 följande:

Hihi, e det svenskat när man blandar mexicanskt, italienskt, svenskt och sen ruccola!!!! Får kanske prova en dag, kan kanske annars ha hälkaka eller liknande istället för tortillas???
    Gott och blandat
  • Indigofera
    jelina skrev 2009-05-05 15:45:28 följande:
    de lät supergott, brukar göra på samma sätt men med pesto, mozzarella och ruccola som fyllning. måste testa detta!
    Gjorde "din" variant i kväll. SÅ gott!
  • Filurina

Lammfärsbullar med myntayoghurt och bulgur:

Blanda lammfärs, ägg,olivolja, salt och peppar, kummin och ett paket fetaost. Lite citron om man har hemma. Forma till biffar och stek i stekpanna. Jag brular ge dom stekyta och sedan lägga in i ugnen.

Blanda turkisk yoghurt med färsk mynta. Smaksätt med lite salt och peppar och ett stänk olivolja. Låt stå en stund så smakerna sätter sig.

Servera med sallad och bulgur (ris går lika bra, eller ugnspotatis)

Jättegott- och det bästa: nyttigt också Med bulgur är det ett GI-recept. Har bjudit på det flera gånger.

• Anbe
    eilenna78 skrev 2009-02-18 08:26:55 följande:
    En ganska mastig rätt, men åh så god!!! Alla som ätit den vill ha receptet och vi hade den tom på buffe'n på vårat bröllop. Cateringfirman har nu lagt in den i sin meny! Ta fram en ugnsform och häll i allt detta:1 burk Ceme fraiche1 Matlagningsgrädde1 burk röd pesto1 paket smulad fetaostSoltorkade tomater (jag brukar ta dom torkade på påse så slipper man oljan)lite salt och pepparBlanda allt ordentligtBryn kycklingfile lite snabbt i stekpannan och lägg sedan i formen med såsen.Ställ in i ugnen i ca 20-25 minuter på ca 225 grader.Serveras till potatisklyftor, hemgjorda eller köpta, lika gott med båda(kan ej rekommendera detta till ris)
    Blev underbart gott och väldigt uppskattat igår!
  • Snurran1

Just nu är det nog mina tårtor och cupcakes, men en maträtt som alltid går hem är min lövbiffssallad.

Jag kokar stora pastaskruvar eller snäckor och steker lövbiff i strimlor med kantareller, pepprar lite.

Salladen:
    ruccola och babyspenat
    sockerärtor
    tomat
    gurka
    paprika (röd)
    rödlök (tunnt skivad)

Innan jag tar av lövbiffen och svampen från plattan häller jag i kantarellsås (den klara varianten i kyldisken, tror knorr) och värmer den. 

Sen blandar jag allt i en stor skål eller på ett fat och tar på lite flingsalt och några gröna blad som jag sparat vid sidan om. Mums! {#lang_emotions_laughing}

• e som i elin

Detta är ingen maträtt - men den här sorbén är underbar och går att variera i oändlighet.

Grunden är att man kokar 2½ dl vatten och 2 dl socker. Detta ska svalna. Sedan pressar du i saften från en halv till en citron. Detta blandas sedan med mosad frukt.

I grund receptet är det 4 kiwi. Men 4 passionsfrukter är jättegott. Nu senast mixade jag frusta hallon och jag gjorde även en sats med mixas mango, papaya och annanan.

Sedan är det bara att köra in det i frysen. Rör gärna lite i det medans det fryser. Fungerar jättebra att göra isglass i sådana där plats behållare som finns på IKEA

• 2Mama

Eilenna 78´s recept med kyckling och pesto har fått så bra kritik här så jag funderar på att göra det i helgen när vi ska ha hem folk. Vi bli 8 stycken- hur många räcker Eilennas recepet till? Någon som vet?

• Bedhead

Denna brukar gå hem i stugorna:

1 kyckling
    2 gröna äpplen
    1½dl äppelcider
    2dl crème fraiche
    10cl calvados eller 4cl äppelcidervinäger
    2dl vispgrädde
    Salt och peppar
    1 tärning hönsbuljong

Klyv kycklingen i fyra delar. Bryn delarna i matfett i en tjockbottnad gryta och krydda med salt och peppar.

Kärna ur äpplena och tärna dem. Lägg dem över kycklingen och späd i grytan med crème fraiche, cider, calvados och grädde. Sjud grytan ca 30 min eller tills kycklingen känns klar.

Ta upp kycklingbitarna och lägg dem på fat, lägg äppelbitarna över. Koka såsen utan lock tills den tjocknat något.

Serveras gärna med potatis.

Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?