Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!
/Elin
Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!
/Elin
Apple Pie skrev 2009-05-05 20:35:59 följande:
Lammfärsbullar med myntayoghurt och bulgur:
Blanda lammfärs, ägg,olivolja, salt och peppar, kummin och ett paket fetaost. Lite citron om man har hemma. Forma till biffar och stek i stekpanna. Jag brular ge dom stekyta och sedan lägga in i ugnen.
Blanda turkisk yoghurt med färsk mynta. Smaksätt med lite salt och peppar och ett stänk olivolja. Låt stå en stund så smakerna sätter sig.
Servera med sallad och bulgur (ris går lika bra, eller ugnspotatis)
Jättegott- och det bästa: nyttigt också Med bulgur är det ett GI-recept. Har bjudit på det flera gånger.
Just nu är det nog mina tårtor och cupcakes, men en maträtt som alltid går hem är min lövbiffssallad.
Jag kokar stora pastaskruvar eller snäckor och steker lövbiff i strimlor med kantareller, pepprar lite.
Salladen:
ruccola och babyspenat
sockerärtor
tomat
gurka
paprika (röd)
rödlök (tunnt skivad)
Innan jag tar av lövbiffen och svampen från plattan häller jag i kantarellsås (den klara varianten i kyldisken, tror knorr) och värmer den.
Sen blandar jag allt i en stor skål eller på ett fat och tar på lite flingsalt och några gröna blad som jag sparat vid sidan om. Mums!
Detta är ingen maträtt - men den här sorbén är underbar och går att variera i oändlighet.
Grunden är att man kokar 2½ dl vatten och 2 dl socker. Detta ska svalna. Sedan pressar du i saften från en halv till en citron. Detta blandas sedan med mosad frukt.
I grund receptet är det 4 kiwi. Men 4 passionsfrukter är jättegott. Nu senast mixade jag frusta hallon och jag gjorde även en sats med mixas mango, papaya och annanan.
Sedan är det bara att köra in det i frysen. Rör gärna lite i det medans det fryser. Fungerar jättebra att göra isglass i sådana där plats behållare som finns på IKEA
Eilenna 78´s recept med kyckling och pesto har fått så bra kritik här så jag funderar på att göra det i helgen när vi ska ha hem folk. Vi bli 8 stycken- hur många räcker Eilennas recepet till? Någon som vet?
Denna brukar gå hem i stugorna:
1 kyckling
2 gröna äpplen
1½dl äppelcider
2dl crème fraiche
10cl calvados eller 4cl äppelcidervinäger
2dl vispgrädde
Salt och peppar
1 tärning hönsbuljong
Klyv kycklingen i fyra delar. Bryn delarna i matfett i en tjockbottnad gryta och krydda med salt och peppar.
Kärna ur äpplena och tärna dem. Lägg dem över kycklingen och späd i grytan med crème fraiche, cider, calvados och grädde. Sjud grytan ca 30 min eller tills kycklingen känns klar.
Ta upp kycklingbitarna och lägg dem på fat, lägg äppelbitarna över. Koka såsen utan lock tills den tjocknat något.
Serveras gärna med potatis.