• Eliin80

Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?

Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!

/Elin

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
  • Engelvinge

Har inte läst hela tråden, men förhoppningsvis har ingen annat skrivit detta recept

Fläskfilé med gräddig vitlökssås och klyftpotatis. (4port)
    1 fläskfile
    2,5 dl matlagningsgrädde
    1 cremebonjour vitlöksost eller ännu hellre 1 boursinost med vitlökssmak. (oxå en färskost, men med mer smak)
    Salt, svartpeppar
    (grovsalt)
    Potatis
    Morötter

Börja med att sätta ugnen på ca 225 grader. Skala och skär potatisen i klyftor, samt skala och skär stavar av morötterna.
    Smörj en ugnssäker form, ringla olivolja samt salt (jag brukar ta grovsalt, men salta försiktigt om du är ovan) och ev peppar ovanpå grönsakerna. Ställ in i ugnen ca 30 minuter beroende på ugn.

Skär fläskfilén i ca 1,5-2,5 cm tjocka skivor. Stek i panna till de är gyllenbruna.
    Salta och peppra.
    Häll över grädden, låt sedan osten smälta i långsamt.
    Låt puttra ca 20 minuter.

Om man vill kan man servera med en grönsallad, kanske färskt bröd. Mmmmm.

• Indigofera

Bästa fördrinks tilltugget!

Tortillas
    Parmaskinka
    Västerbottenost
    Ruccola

Lägg ut 2-3 skivor parma på en tortillas
    Strö över osten
    Toppa med ruccolan
    Lägg ytterligare en tortilla som "lock"

Stek i stekpanna tills tortillan får färg och osten smälter

Klipp till lagomstora trianglar

Ät och njut.

Gudomligt till en öl...

• Nicke Nyfiken

Jag brukar göra en marinerad kalkonfile med chevre risoni och lättfrästa sockerärtor och sparris.

Marinera kalkonfile´(1 filé brukar räcka till 2 personer ungefär) i
    citron, honung, soya och sambal oelek (man kan också använda kycklingfilé). Jag brukar blanda marinade i en plastpåse och lägga i fileerna, gör gärna detta på morgonen och låt ligga i kylen under dagen.

Fräs kalkonen runt om och laga i ugnen 20-25 minuter på 225grader.

Koka risoni.

Smält chevre (jag brukar ta 1/3-1/2 stor rulle utan kanter) i ca 3 dl grädde. Krydda med svartpeppar.

Blanda chevregrädden med risonin.

Fräs sockerärtor och sparris i lite olja, salta och peppra.

Lägg upp risonin på ett stort fat, skär upp fileerna och lägg runt om, lägg de frästa grönsakerna på risonin. Man kan också ha på halverade coctailtomater.

Supergott!! Sen ser det rätt proffisgt ut när det är upplagt

En annan sak jag ofta får beröm för ar den vita chokladkladdkakan som finns i Två systrars söta kokboken. Såååå god!!

• CuteLilleMyGirl

Gul13:
    I helgen provades falukorv recepten. Det ska göras fler gånger här också. Tack för tipset.

• Anbe
    eilenna78 skrev 2009-02-18 08:26:55 följande:
    En ganska mastig rätt, men åh så god!!! Alla som ätit den vill ha receptet och vi hade den tom på buffe'n på vårat bröllop. Cateringfirman har nu lagt in den i sin meny! Ta fram en ugnsform och häll i allt detta:1 burk Ceme fraiche1 Matlagningsgrädde1 burk röd pesto1 paket smulad fetaostSoltorkade tomater (jag brukar ta dom torkade på påse så slipper man oljan)lite salt och pepparBlanda allt ordentligtBryn kycklingfile lite snabbt i stekpannan och lägg sedan i formen med såsen.Ställ in i ugnen i ca 20-25 minuter på ca 225 grader.Serveras till potatisklyftor, hemgjorda eller köpta, lika gott med båda(kan ej rekommendera detta till ris)
    Detta ska testas i helgen!!! Lät hur gott som helst!
  • 2filurer

jätte enkel supersmarrig kycklingrätt med permesan!

4 kycklingfiléer (delas om dom är stora)
    3 dl äkta grädde
    1 hönsbuljong
    1klyfta vitlök
    permesanost

Lägg kycklingen i en plåt, fryst/färsk spelar ingen roll.
    häll på grädde, smula buljongen över och pressa vitlök över.
    Sen är det bara att strö riven permesanost och ställa in i ugnen på ca 200gr i ca 20min tills kycklingen är färdig!

servera med ris och sallad!

• jelina
    Indigofera skrev 2009-04-28 17:31:36 följande:
    Bästa fördrinks tilltugget!TortillasParmaskinkaVästerbottenostRuccolaLägg ut 2-3 skivor parma på en tortillasStrö över ostenToppa med ruccolanLägg ytterligare en tortilla som "lock"Stek i stekpanna tills tortillan får färg och osten smälterKlipp till lagomstora trianglarÄt och njut.Gudomligt till en öl...
    de lät supergott, brukar göra på samma sätt men med pesto, mozzarella och ruccola som fyllning. måste testa detta!
  • Tös

Inte maträtt...dessert.

Fransk chokladkaka ur Klaras GI-dessertbok.

Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?