Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!
/Elin
Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!
/Elin
Puff
Har inte läst hela tråden, men förhoppningsvis har ingen annat skrivit detta recept
Fläskfilé med gräddig vitlökssås och klyftpotatis. (4port)
1 fläskfile
2,5 dl matlagningsgrädde
1 cremebonjour vitlöksost eller ännu hellre 1 boursinost med vitlökssmak. (oxå en färskost, men med mer smak)
Salt, svartpeppar
(grovsalt)
Potatis
Morötter
Börja med att sätta ugnen på ca 225 grader. Skala och skär potatisen i klyftor, samt skala och skär stavar av morötterna.
Smörj en ugnssäker form, ringla olivolja samt salt (jag brukar ta grovsalt, men salta försiktigt om du är ovan) och ev peppar ovanpå grönsakerna. Ställ in i ugnen ca 30 minuter beroende på ugn.
Skär fläskfilén i ca 1,5-2,5 cm tjocka skivor. Stek i panna till de är gyllenbruna.
Salta och peppra.
Häll över grädden, låt sedan osten smälta i långsamt.
Låt puttra ca 20 minuter.
Om man vill kan man servera med en grönsallad, kanske färskt bröd. Mmmmm.
Bästa fördrinks tilltugget!
Tortillas
Parmaskinka
Västerbottenost
Ruccola
Lägg ut 2-3 skivor parma på en tortillas
Strö över osten
Toppa med ruccolan
Lägg ytterligare en tortilla som "lock"
Stek i stekpanna tills tortillan får färg och osten smälter
Klipp till lagomstora trianglar
Ät och njut.
Gudomligt till en öl...
puff
Jag brukar göra en marinerad kalkonfile med chevre risoni och lättfrästa sockerärtor och sparris.
Marinera kalkonfile´(1 filé brukar räcka till 2 personer ungefär) i
citron, honung, soya och sambal oelek (man kan också använda kycklingfilé). Jag brukar blanda marinade i en plastpåse och lägga i fileerna, gör gärna detta på morgonen och låt ligga i kylen under dagen.
Fräs kalkonen runt om och laga i ugnen 20-25 minuter på 225grader.
Koka risoni.
Smält chevre (jag brukar ta 1/3-1/2 stor rulle utan kanter) i ca 3 dl grädde. Krydda med svartpeppar.
Blanda chevregrädden med risonin.
Fräs sockerärtor och sparris i lite olja, salta och peppra.
Lägg upp risonin på ett stort fat, skär upp fileerna och lägg runt om, lägg de frästa grönsakerna på risonin. Man kan också ha på halverade coctailtomater.
Supergott!! Sen ser det rätt proffisgt ut när det är upplagt
En annan sak jag ofta får beröm för ar den vita chokladkladdkakan som finns i Två systrars söta kokboken. Såååå god!!
Gul13:
I helgen provades falukorv recepten. Det ska göras fler gånger här också. Tack för tipset.
jätte enkel supersmarrig kycklingrätt med permesan!
4 kycklingfiléer (delas om dom är stora)
3 dl äkta grädde
1 hönsbuljong
1klyfta vitlök
permesanost
Lägg kycklingen i en plåt, fryst/färsk spelar ingen roll.
häll på grädde, smula buljongen över och pressa vitlök över.
Sen är det bara att strö riven permesanost och ställa in i ugnen på ca 200gr i ca 20min tills kycklingen är färdig!
servera med ris och sallad!
Inte maträtt...dessert.
Fransk chokladkaka ur Klaras GI-dessertbok.