• Eliin80

Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?

Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!

/Elin

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
  • Filurina
    2Mama skrev 2009-05-11 21:37:10 följande:
    Eilenna 78´s recept med kyckling och pesto har fått så bra kritik här så jag funderar på att göra det i helgen när vi ska ha hem folk. Vi bli 8 stycken- hur många räcker Eilennas recepet till? Någon som vet?
    Jag har gjort en laddning på 900 g kyckling, en stor burk CF, en burk pesto, ett paket fetaost och 4 dl matlgrädde. Det har räckt till 4 vuxna och 3 barn (8,9 och 10 år) och då har det blivit över. Då hade vi förvisso förrätt också. Men det är ju rätt mäktig mat.
  • Himalya

Min högsta önskan: Vilket tur att jag kollade in denna tråd idag.
    Stekte köttfärs igår kväll (så att den inte skulle bli dålig) att ha till middag idag men hade ingen aning om vad jag skulle göra med den. Trött på köttfärssås, tacos osv.
    Men så såg jag receptet på PYTT-I-BAGDAD och den blir det ikväll. Hoppas på att det går hem hos sonen på 2 år också.

• Pajsarn
    Himalya skrev 2009-05-12 09:57:04 följande:
    Min högsta önskan: Vilket tur att jag kollade in denna tråd idag.Stekte köttfärs igår kväll (så att den inte skulle bli dålig) att ha till middag idag men hade ingen aning om vad jag skulle göra med den. Trött på köttfärssås, tacos osv.Men så såg jag receptet på PYTT-I-BAGDAD och den blir det ikväll. Hoppas på att det går hem hos sonen på 2 år också.
    Pytt-i-Bagdad?! Lätt spännande men hittar inte igen receptet........
  • Himalya

Inlägg #66 på sidan 7 i tråden. Recept från medlemmen: min högsta önskan.

Jag tyckte det blev jätte gott, sambon tyckte att det var mer som ett tillbehör. Men han äter som en häst!

PYTT-I-BAGDAD:

1 kg köttfärs
    4 gula lökar
    1-2 vitlöksklyftor
    salt, peppar

Bryn allt tillsammans i stekpannan.

Koka 6-7 portioner ris och blanda med det brynta.

4 dl mellangrädde
    4 dl chilisås
    4 tsk curry
    1 krm svartpeppar
    4 dl creme fraiche

Rör samman alla ingredienser och blanda med ris- och köttfärsröran.
    Häll i smorda formar. Gräddas i 15 min i 250 grader.

Servera med te x ananas, päron, mandarinklyftor, banan, jordnötter, melon, körsbärstomater, gurka, mm.
    Ett gott bröd passar också bra till!

• Fridayyy

*puffar lite och ser om det blir liv i tråden igen*

• knäckis
    Anki85 skrev 2009-02-23 13:27:54 följande:
    Räk ala Wern, den är både lätt gjord och smakar fantastiskt!

koka 8 ägg och hacka ner i en ungssäker form
    gör en räkstuvning med dill och lite caenne peppar
    och häll över äggen,
    tärna formfranska och häll över stuvningen
    häll över lite smält smör ooch ställ in i ugnen
    på 175 grader ett par minuter tills brödet har fått lite färg

garanterad succe bland räkälskare
    Jag måste prova detta... men hur gör du räkstuvningen?
  • astalacasta

Det finns en fantastisk lax med vitvinssås och västerbottensost som alltid får beröm.

http://vasterbottensost.com/100-jakten/lax-i-ugn-med-vasterbottensost/

Fast jag brukar göra vitvinssåsen på ett annat sätt, där jag fräser upp massor av lök och låter den koka in med vitvinet och grädden, och sedan silar jag bort löken innan jag reder och kryddar såsen. Och så brukar jag inte ställa laxrullarna på högkant, utan lägga den ner som rullader i formen.

Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?