Inlägg från: Filurina |Visa alla inlägg
  • Filurina

Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?

Lätt och nyttig och ack så gott recept:

4 st kycklingfilé(er), á 150 g
    2 st avocado(s)
    0,5 st röd lök(ar), liten
    2 st tomat(er)
    10 cm gurka
    1 msk chilipeppar, hackad, mild
    2 msk minifraiche
    0,5 st vitlöksklyfta(or)
    3 dl svarta bönor, kokta

Finhacka vitlöken, rödlöken och jalapenon. Kärna ur tomaten och skär den i små bitar. Skala gurkan och skär den fint. Skär avokadon i små bitar och blanda sedan ner minifraiche, sköljda bönor och smaka av med salt.

Stek eller grilla kycklingfilén och servera med bönguacamole.

Jag brukar koka ris till så barnen blir nöjda också.

• Filurina

Eilenna78- har just bakat din efterrätt till kvällens middag- luktar helt ljuvligt! Får dock hålla mig till gästerna kommer innan jag får smaka, men smeten var god

• Filurina

Lammfärsbullar med myntayoghurt och bulgur:

Blanda lammfärs, ägg,olivolja, salt och peppar, kummin och ett paket fetaost. Lite citron om man har hemma. Forma till biffar och stek i stekpanna. Jag brular ge dom stekyta och sedan lägga in i ugnen.

Blanda turkisk yoghurt med färsk mynta. Smaksätt med lite salt och peppar och ett stänk olivolja. Låt stå en stund så smakerna sätter sig.

Servera med sallad och bulgur (ris går lika bra, eller ugnspotatis)

Jättegott- och det bästa: nyttigt också Med bulgur är det ett GI-recept. Har bjudit på det flera gånger.

• Filurina
    2Mama skrev 2009-05-11 21:37:10 följande:
    Eilenna 78´s recept med kyckling och pesto har fått så bra kritik här så jag funderar på att göra det i helgen när vi ska ha hem folk. Vi bli 8 stycken- hur många räcker Eilennas recepet till? Någon som vet?
    Jag har gjort en laddning på 900 g kyckling, en stor burk CF, en burk pesto, ett paket fetaost och 4 dl matlgrädde. Det har räckt till 4 vuxna och 3 barn (8,9 och 10 år) och då har det blivit över. Då hade vi förvisso förrätt också. Men det är ju rätt mäktig mat.
Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?