Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!
/Elin
Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!
/Elin
Min risotto m blandsvamp är alltid uppskattad
Men hallå där! Ni måste ju skriva ner recepten ju!
/Elin
Hej, jag vill gärna ha fler tips pa recept med!
Jag brukar fa höra att min thailändska kyckling gryta är god:
600 g kyckling filéer, skurna i bitar
1 burk kokosmjölk
1 halv röd chili (hackad)
1 msk soya
3 hackade lökar
100 gr svamp
färsk basilika (hackad)
färsk koriander (hackad)
2 vitlöksklyftor.
Stek kyckling och lök och svamp tills de fatt färg, häll i resten av ingredienserna och lat puttra ca 20 min. Servera med ris!
Fler recept!
Min fläskfilégryta.
1 fläskfilé
1 lök
1 röd paprika
ca 10 stora champinjoner
5dl vispgrädde
2-3 dl het chilisås
1-2 msk soja
2 msk mjöl
Dela fläskfilén i lagom stora delar byrn dem och lägg dem i en ungsfast form. Skiva löken i grova strimlor bryn, skiva svampen, bryn. Skiva paprikan bryn. Lägg allting ovanpå fliébitarna. Vispa grädden, vänd ner chilisåsen, sojan och mjölet. Krydda med vitpeppar och salt. Häll över filén. Ställ in i ugnen i 225 grader. I 20 minuter. Servera med nypotatis eller ris. Det ska vara hett
Smaken är som baken. Ibland kan man t o m avstå från vissa sorters beröm. Som när jag gjorde ärtsoppa efter klassiskt recept och svärfar: Underbart, lika gott som på burk.
Haha! Ja, det var kanske inte så roligt att höra iofs...men det lät skoj...
/Elin
Min fläskfilégryta har bara fått gott betyg, alla som ätit den har kommenterat den positivt.
Så här kommer receptet:
1 fläskfilé
1 gul lök,
1 burk skivade champinjoner
4-5 påsar bearnaisesås.
7dl creme fraiche (blir bäst med originalet, inte lätt-varianterna)
Skiva fläskfilén o stek på dem. Fräs den hackade löken. Lägg fläskfilén, löken o champinjonerna i en kastull. Gör i ordning bearnaisesåsen enl. beskrivning på dess förpackning (jag brukar dock skippa fettet. Ha i såsen o creme fraichen i kastrullen, koka upp o krydda med salt, vitlökspeppar o annan peppar om så önskas.
Servera med ris o en fräsch sallad!
Lycka till!
(Inte den mest kalorisnåla varianten, men ack så god! )
min sambos absoluta favvoriträtt brukar jag bjuda folk på, för den är så himmla simpel att göra, men är så himla god =0)
Mammamia pasta heter det.
1pkt vitlöksost
2dl cream freache
en purjolök
ca 400g rökt skinka
6-8st färska champinioner
1msk tomatpure
tagliatelle
Stek purjolök, champinioner och skinka i några min. (allt ska strimlas först) Häll i cream fraichen och vitlöksosten, Ha i tomatpure. Låt koka ihop i några minuter. Servera med tagliatelle.
Köpepizzan. Misslyckas sällan med den!