• Eliin80

Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?

Ge mig receptet på det du bjudit på och som du fått mest uppskattning för...Så att jag också kan få lite uppskattning!

/Elin

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?
  • ImLost
    Eliin80 skrev 2009-02-13 20:19:39 följande:
    Åt din afrikanska gryta ikväll, blev jättegott!!/Elin
    vad kul ;)! så enkel med god ;)!
  • eilenna78

En ganska mastig rätt, men åh så god!!! Alla som ätit den vill ha receptet och vi hade den tom på buffe'n på vårat bröllop. Cateringfirman har nu lagt in den i sin meny!

Ta fram en ugnsform och häll i allt detta:

1 burk Ceme fraiche
    1 Matlagningsgrädde
    1 burk röd pesto
    1 paket smulad fetaost
    Soltorkade tomater (jag brukar ta dom torkade på påse så slipper man oljan)
    lite salt och peppar

Blanda allt ordentligt

Bryn kycklingfile lite snabbt i stekpannan och lägg sedan i formen med såsen.
    Ställ in i ugnen i ca 20-25 minuter på ca 225 grader.

Serveras till potatisklyftor, hemgjorda eller köpta, lika gott med båda

(kan ej rekommendera detta till ris)

• Gul13

Kommer just bara ihåg när jag gjorde lammsadel och när jag gjorde lammstek som blev så vansinnigt goda.
    Sen gjorde jag en köttfärspaj med lammfärs som var lika god som godis. TIll köttfärspajen kan man ha valfrifärs.
    Hojta till om ni vill ha recept på lammsadel och lammsteken.

Tomattäckt köttfärspaj
    För: 6 personer

Ingredienser
    Pajdeg:
    4½ dl vetemjöl
    200 g margarin
    3 msk vatten

Fyllning:
    500 g köttfärs
    2 gula lökar
    200 g champinjoner
    1 msk margarin
    1 msk vetemjöl
    4 msk tomatpuré
    2 dl vatten
    ½ köttbuljongtärning
    1 krm salt
    1 krm svartpeppar
    1 tsk oregano
    3-4 tomater
    1-2 dl riven ost
    1 vitlöksklyfta

Arbeta ihop ingredienserna till pajdegen och låt den sedan vila i kylen i 30 minuter. Fräs under tiden köttfärs, lök och svamp. Tillsätt mjöl, tomatpuré, vatten, buljongtärning, salt, peppar. Låt koka i 10 minuter. Smaksätt med pressad vitlök.
    Tryck ut 3/4 av degen i en pajform så att botten och kanterna blir täckta. Häll i köttfärsfyllningen. Lägg resten av pajdegen i en snodd runt kanten. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter i 225 grader. Ta ut formen och lägg på skivade tomater och strö över osten. Grädda ytterligare 10 minuter.

Gott med en grönsallad till.

• Kidz

Kycklinggryta Basilika

Ingredienser
    4 st Kyckling filé tärnad i tärningstora bitar
    1 msk margarin till stekning
    200 gram färska champinjoner
    1 tsk salt & peppar
    1 burk crème fraiche franska örter
    1,5 dl matlagningsgrädde
    0,5 tsk kinesisk soja
    1 msk kycklingfond på flaska
    1 kruka färsk basilika

Gör så här
    Tärna kycklingen och stek i margarin tills de blir genomstekta.
    Klyfta champinjonerna och stek med tillsammans med kycklingen. Salta och peppra.
    Blanda samman fond, grädde, creme fraiche och soja. Häll över det i grytan och låt småputtra några minuter.
    Strimla bladen från en kruka basilika och strö över strax innan servering.
    Serveringsförslag
    ris

A´la Fläskfilé

1 st fläskfilé
    2 paket bacon
    2 st bananer
    2 burkar mandariner , konserverade
    4 tsk curry
    2 msk mango chutney
    5 dl grädde (valfri procent men kokbar)
    1 klyfta vitlök, krossad

Gör så här
    Börja med att skära bort skin och en del av fettet från filén, skär sen filén i 1 cm tjocka skivor. Krydda med en del utav curryn stek sedan på medel värme till en gyllene färg på båda sidor.
    Lägg över filén på botten av en ugnsfast form. Skiva bacon och bryn i stekpannan, låt sedan baconet rinna av på en bit hushållspapper. Skiva bananerna och lägg tillsammans med mandarinerna över fläskfilén.
    När baconet har droppat av läggs även dom över i den ugnsfasta formen. Nu till såsen: Vispa ihop grädde, mango chutney, curry och vitlök. Häll sedan detta som ett täcke över köttet, frukterna och baconet.
    Ställ in formen i mitten av ugnen på 200 grader (kan sänkas efter ett tag om färgen blir för mörk,eller täckas med aliminiumfolie)i ca 30 min eller när såsen börjat tjockna.
    Serveringsförslag
    Servera med Ris och en god sallad.

Kyckling gryta med enbär
    (speciel i smaken pga, enbären men mycket god)

4 st kycklingfileer
    15 st enbär
    1 tsk timjan
    1 dl svartvinbärssaft (koncentrerad)
    2 burkar Champinjoner, skivade
    2,5 dl grädde (valfri procent men kokbar)
    2,5 dl mjölk
    2 msk soja (sån som färgar såsen, inte med smak)
    1 st lök ,hackad

Gör så här
    Hacka löken och bryn den i stek kastrull. Skär kycklingen i tärningar och lägg i dom tillsammans med löken och stek tills färdigt.
    Enbären ska läggas i hela men jag gillar inte att få hårda enbär i munnen så jag kör dom ett tag i magic bullit så de blir som timjanen är.
    Krydda kycklingen med enbären och timjan och lite salt. Lägg därefter i champinjonerna, svartvinbärsaft, grädde och mjölk.
    Nu är allt rosa så nu kan du hälla i sojan som färgar det brunt. Låt detta sjuda ett tag så grädden reduceras något. Blir det inte tjockt kan du hälla i lite brun maizena redning. Är den för tjock kan du slå på lite vatten.
    Serveringsförslag
    Ris

• lingondripp

Här kommer min paradrätt! :)

Stek 1kg kycklingfilé. Lägg ner i en ugnssäker form, lägg gorgonzolaost över filéerna och fyll på med grädde och kalvfond - jag brukar ta 3dl grädde och nästan en hel flaska fond. Grädda i ugn runt 20 min på 200-225 grader, servera sen med tagiatelle (gärna spenatsmak,grönsallad och vitt vin.

Hoppas den smakar!

• Kenzie
    lingondripp skrev 2009-02-19 23:40:04 följande:
    Här kommer min paradrätt! :)Stek 1kg kycklingfilé. Lägg ner i en ugnssäker form, lägg gorgonzolaost över filéerna och fyll på med grädde och kalvfond - jag brukar ta 3dl grädde och nästan en hel flaska fond. Grädda i ugn runt 20 min på 200-225 grader, servera sen med tagiatelle (gärna spenatsmak,grönsallad och vitt vin. Hoppas den smakar!
    Nästan en hel flaska?! Det måste ju bara smaka fond och salt typ?
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • HoneyJ

eilenna78 skrev 2009-02-18 08:26:55 följande:

En ganska mastig rätt, men åh så god!!! Alla som ätit den vill ha receptet och vi hade den tom på buffe'n på vårat bröllop. Cateringfirman har nu lagt in den i sin meny! Ta fram en ugnsform och häll i allt detta: 1 burk Ceme fraiche 1 Matlagningsgrädde 1 burk röd pesto 1 paket smulad fetaost Soltorkade tomater (jag brukar ta dom torkade på påse så slipper man oljan) lite salt och peppar Blanda allt ordentligt Bryn kycklingfile lite snabbt i stekpannan och lägg sedan i formen med såsen. Ställ in i ugnen i ca 20-25 minuter på ca 225 grader. Serveras till potatisklyftor, hemgjorda eller köpta, lika gott med båda (kan ej rekommendera detta till ris)
    Oj det där lät got, ska nog göra den rätter ikväll! :D
  • Inka
    eilenna78 skrev 2009-02-18 08:26:55 följande:
    En ganska mastig rätt, men åh så god!!! Alla som ätit den vill ha receptet och vi hade den tom på buffe'n på vårat bröllop. Cateringfirman har nu lagt in den i sin meny! Ta fram en ugnsform och häll i allt detta:1 burk Ceme fraiche1 Matlagningsgrädde1 burk röd pesto1 paket smulad fetaostSoltorkade tomater (jag brukar ta dom torkade på påse så slipper man oljan)lite salt och pepparBlanda allt ordentligtBryn kycklingfile lite snabbt i stekpannan och lägg sedan i formen med såsen.Ställ in i ugnen i ca 20-25 minuter på ca 225 grader.Serveras till potatisklyftor, hemgjorda eller köpta, lika gott med båda(kan ej rekommendera detta till ris)
    Provade ditt recept igår kväll och jösses vad gott det blev, sambon som inte ens gillar soltorkade tomater tyckte att det var en av de godaste rätter jag lagat he,he
  • eilenna78
    moonie skrev 2009-02-21 13:21:38 följande:
    Provade ditt recept igår kväll och jösses vad gott det blev, sambon som inte ens gillar soltorkade tomater tyckte att det var en av de godaste rätter jag lagat he,he
    Vad roligt att höra! Det är den reaktion jag får från de flesta faktiskt!
    Tänk att ngt så enkelt kan bli så gott!
    Blev så sugen på det själv nu så jag skickade iväg mannen till affären!
Svar på tråden Vilken maträtt har du fått mest uppskattning för?