• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • Kaxmaja

Hmmm jag måste ta tag och skriva ett förlossnings brev. Men usch vad svårt de e. Har ingen aning om vad jag ska skriva även fast jag har en mall.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • taksi

Förlossningsbrev är ju jättesvåra när man aldrig har fött barn! Jag fick hjälp av min aurora-bm inför första förlossningen och sen tyckte jag att hon hade censurerat mig lite (i avsnittet där ajg sa att jag LJUGER för sjukvårdspersonal hade hon skrivit typ "svårt att uttrycka sina önskemål" ) så jag fyllde i lite själv i efterhand.

Om du vill kan du titta på mitt brev som finns i min blogg om förlossningsrädsla (nånstans där finns den). Fast det utgår ju mycket från min första förlossning.

• Kaxmaja
    taksi skrev 2008-01-09 13:10:03 följande:
    Förlossningsbrev är ju jättesvåra när man aldrig har fött barn! Jag fick hjälp av min aurora-bm inför första förlossningen och sen tyckte jag att hon hade censurerat mig lite (i avsnittet där ajg sa att jag LJUGER för sjukvårdspersonal hade hon skrivit typ "svårt att uttrycka sina önskemål" ) så jag fyllde i lite själv i efterhand. Om du vill kan du titta på mitt brev som finns i min blogg om förlossningsrädsla (nånstans där finns den). Fast det utgår ju mycket från min första förlossning.
    oki super bra. ska in och kolla lite senare
  • HaJoMi

Angående förlossnigsbrev:

Första gången skrev jag ner exakta önskemål/krav. Jag ville bada, få akupunktur, erbjudas all smärtlindring, få hjälp att andas rätt osv men då gick det ju inte vägen alls utan det blev ju snitt istället.

Denna gången ville jag ju inte vara med alls och kunde inte skriva ner några önskemål alls. Skrev då bara att förlossningsmässigt är jag öppen för förslag men jag är totalt livrädd för att lämnas ensam typ - och det tog de ju fasta på och lät en BM vara hos mig och maken hela tiden. Och om det blir snitt vägrar jag ligga ensam på ett uppvak utan make och barn, skrev jag också.

Skriv ner vad som känns viktigast för dig och också vad som är viktigt om det uppkommer något utanför "planeringen".

Lycka till med skrivandet

• Kaxmaja
    HaJoMi skrev 2008-01-09 16:43:03 följande:
    Angående förlossnigsbrev:Första gången skrev jag ner exakta önskemål/krav. Jag ville bada, få akupunktur, erbjudas all smärtlindring, få hjälp att andas rätt osv men då gick det ju inte vägen alls utan det blev ju snitt istället.Denna gången ville jag ju inte vara med alls och kunde inte skriva ner några önskemål alls. Skrev då bara att förlossningsmässigt är jag öppen för förslag men jag är totalt livrädd för att lämnas ensam typ - och det tog de ju fasta på och lät en BM vara hos mig och maken hela tiden. Och om det blir snitt vägrar jag ligga ensam på ett uppvak utan make och barn, skrev jag också.Skriv ner vad som känns viktigast för dig och också vad som är viktigt om det uppkommer något utanför "planeringen".Lycka till med skrivandet
    tack
  • MammaMu76

Jag skrev inget förlossningsbrev alls första gången, något jag ångrar idag! Så denna gång ska det allt bli ett brev!

Världens goaste Erik ska bli storebror
  • MizzTez

Det enda jag kommit på att det ska stå i mitt förlossningsbrev: Knocka mig med medtagen stekpanna om jag begär det!!

• Kaxmaja
    MizzTez skrev 2008-01-09 20:18:31 följande:
    Det enda jag kommit på att det ska stå i mitt förlossningsbrev: Knocka mig med medtagen stekpanna om jag begär det!!
    ha ha ha skit bra får jag sno den meningen till mitt brev oxå???
  • MizzTez
    Kaxmaja skrev 2008-01-09 20:19:32 följande:
    ha ha ha skit bra får jag sno den meningen till mitt brev oxå???
    Lätt att du får!!! Jag hade velat se deras miner när de läser det i brevet.. Sen hade ju toppen varit om man tar med en stekpanna åxå!
  • Kaxmaja
    MizzTez skrev 2008-01-09 20:24:33 följande:
    Lätt att du får!!! Jag hade velat se deras miner när de läser det i brevet.. Sen hade ju toppen varit om man tar med en stekpanna åxå!
    jag ska på allvar skriva de. asbra ju då kanske de fattar hur man känner
  • abuelita

Jag har inte följt den här tråden så jag vet inte om ni har diskuterat doulaeffekten. Det här har jag kopierat från doulföreningens hemsida:
    Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.*

Jag har startat en tråd om doulaeffekten om ni vill läsa.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m28148207.html

Förlossningen är tuff även för barnet, det får man inte glömma. Och för att underlätta för barnet så mycket som möjligt bör man se till så att det inte blir avnavlat förrän det fått i sig allt sitt blod från moderkakan, och då samtidigt fått syresupport medan det blodet pulserat över via navelsträngen, vilket normalt tar ca 2-3 minuter. Detta bör man absolut skriva in i förlossningsplanen eftersom många sjukhus fortfarande har som rutin att navla av omedelbart, utan hänsyn till Moder Naturs plan. Läs den här artikeln om ur Dagens Medicin. www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/05/okat-stod-for-senare-klipp/index.xml

Jag har även startat en tråd om detta www.familjeliv.se/Forum-2-13/m27763058.html

• taksi

Hörrni, den här tråden kommer att stängas om några dagar! Någon som har lust att fixa en fortsättningstråd?
    Kram på er allihopa!

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning