• abuelita

Jag har inte följt den här tråden så jag vet inte om ni har diskuterat doulaeffekten. Det här har jag kopierat från doulföreningens hemsida:
    Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.*

Jag har startat en tråd om doulaeffekten om ni vill läsa.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m28148207.html

Förlossningen är tuff även för barnet, det får man inte glömma. Och för att underlätta för barnet så mycket som möjligt bör man se till så att det inte blir avnavlat förrän det fått i sig allt sitt blod från moderkakan, och då samtidigt fått syresupport medan det blodet pulserat över via navelsträngen, vilket normalt tar ca 2-3 minuter. Detta bör man absolut skriva in i förlossningsplanen eftersom många sjukhus fortfarande har som rutin att navla av omedelbart, utan hänsyn till Moder Naturs plan. Läs den här artikeln om ur Dagens Medicin. www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/12/05/okat-stod-for-senare-klipp/index.xml

Jag har även startat en tråd om detta www.familjeliv.se/Forum-2-13/m27763058.html

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning