• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • taksi

Tack för stödet! Det känns jättekämpigt och man blir så deppig för Olles skull att han har det jobbigt. Nu var andningen uppe i 90 andetag per minut (ska vara kring 40+) så jag är orolig att vi måste åka in igen. Får väl se och jag hoppas, hoppas INTE utan att vi får stanna hemma. Han är så glad att vi kommit hem äntligen, det är så skönt att se hur han kom till ro när han kände igen sig hemma.

• MammaMu76

crex; det låter jätte otäckt! Krya på killen!!!

Idag ska jag in o träffa läkare ang remiss till aurora. Hoppas på att få höra hjärta alt UL för än har jag inte sett skymten av bebben i magen. Nervositeten börjar komma nu... Suck, det är på sjukhuset... Gillar det inte... Tur att maken ska med.... Undersökning ska göras oxå.... Ont i magen....

Världens goaste Erik ska bli storebror
  • Krickeline

Crex -styrkekramar till hela familjen, förstår att det är jobbigt nu. Hoppas han repar i sig i rekordfart!

• Kaxmaja

Crex KRAAAAAAAAAAAAAAMAR till er

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • taksi

Tack vad ni är bra!
    Han fick komma hem igen strax före lunch idag och det rä skönt att veta att han är på bättringsvägen!

MammaMU: hur gick det idag?

• MammaMu76
    taksi skrev 2007-12-20 16:58:02 följande:
    Tack vad ni är bra! Han fick komma hem igen strax före lunch idag och det rä skönt att veta att han är på bättringsvägen! MammaMU: hur gick det idag?
    Det gick jätte bra idag, träffade en manlig läkare som tog min rädsla på allvar. Jag sa att jag är annu mer rädd gör kejsarsnitt, så det är inget alternativ. Han gjorde en undersökning o jag fick se krabaten på UL!! Allt ser bra ut, så det finns inget medicinskt som hindrar en vanlig förlossning, jag ska få träffa BM o kurator. Han lät mig gråta o var noga med att skilja det medicinska från känslan, det är 2 olika saker. Medicinskt finns det inga hinder för en bra förlossning nu måste vi jobba för att känslorna inte ska sätta käppar i hjulet! Så skönt att bli tagen på allvar!!!
  • MammaMu76

Hej Hej
    Hoppas alla haft en god jul och ett gott nytt år!
    Nyss ringde kuratorn från auroragruppen, vi ska träffas 6/2 efter rutin UL o besök hos BM, började böla på telefon bara hon nämnde orden jobbig förlossning, phu, kommer nog bli många spillda tårar de kommande månaderna. Skönt att allt är på G, går in i v17 idag, snart halvvägs....

• HaJoMi

MammaMu, förstår att det känns jobbigt, man blir liksom påmind Men samtidigt är det ju skönt att få sina tider så man har möjligheten att få bearbeta Du vet att jag håller tummarna!

• Kaxmaja

Jag tror jag bestämt mig för att föda vaginalt nu.
    Som extra pepping håller jag på och läser Anna Wilsby Innan du föder. Har visserligen bara hunnit läsa ca 50 sidor men oj oj vad bra den e. Rekomenderar den verkligen. Full av insperation och pepping. Den går ut på att man ska tänka positivt.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning