• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • MammaMu76
    Krickeline skrev 2007-12-04 09:51:18 följande:
    Igår var jag på första Aurorabesöket, vilket dock visade sig att det inte var ett besök på Auroramottagningen utan jag fick träffa en förlossningsläkare på en annan avd istället. Tydligen börjar man så, trots att remissen gått till Aurora. Hon var iallafall jättebra och frågade om min förra förlossning och vi gick igenom min förlossningsjournal. Hon visade respekt för att jag sa att jag antagligen kommer vilja ha snitt, men tyckte ändå att jag skulle ha nytta av att prata med en AuroraBM några ggr fram till förlossningen. Hon sa att jag kan hålla båda möjligheterna öppna, få en preltid för snitt och samtidigt planera för en vaginal förlossning tillsammans med Aurora. Sedan är det jag som väljer i slutänden. Det känns i och försig bra men jag blir inte klokare av det. Låg halva natten och ältade de olika möjligheterna men kom inte fram till något. Fasen vad svårt det är.
    Vad skönt att ha valmöjligheten och inte bli styrd åt något håll!
    Mamma till världens goaste Erik
  • Fru U

Det som slår mig när jag läser denna tråden är att alla (eller nästan alla?) fått sin rädsla tagen på allvar och ändå skrivs det jämt här på FL om kvinnor som inte känner sig väl bemötta... jag undrar hur det kommer sig....

Live and let live
  • Krickeline

MammaMu - ja och att de respekterar ens val utan att lägga några värderingar i det. Läkaren informerade om nackdelarna med snitt men utan att det kändes som någon skräckpropaganda, utan helt sakligt. Hon var förstående och bra på att lyssna. Tur att det finns empatiska läkare! Jag hade krisat totalt om jag hade gått från mötet med en känsla av att hon tyckte jag var en dålig mamma, eller nåt!

• Krickeline

Fru U - ja men det kanske är för att de som blivit dåligt bemötta har ett större behov av att skriva av sig och ventilera detta - tex på FL?
    Hoppas det är så i allafall, att de flesta får ett bra bemötande.

• Fru U

mmm. Tycker bara det är konstigt att så många upplever att de blivit dåligt bemötta (och då menar jag av aurora/matilda eller vad teamet nu heter just där). Att deras vanliga BM inte fattar det verkar ju vara standard

Live and let live
  • Kattöga

crex, angelzezzan:
    Tack för tumhållningarna!!
    Känns som det behövs lite sånt...
    Har blivit mer nervös igen nu, var vaken 4 timmar i natt och tankarna bara snurrade. *suck*

Jag ska vara på FL 8.00 i morgon bitti, då ska de dra en CTG och sedan klipper de. På ett sätt är det skönt att komma dit direkt på morgonen, då har man kanske hela dagen på sig att vara där - men när jag sover dåligt brukar det vara vid 8-tiden jag somnar om igen... Och jag skulle så gärna vilja vara lite utsövd, vet inte om jag orkar annars. Och då ökar risken att jag hamnar i chocktillstånd igen efter förlossningen. Just nu ångrar jag att jag inte bad att få insomningstabletter, men nu är det så dags...

Nu önskar jag att jag och min läkare hade planerat en Plan B ifall inte förlossningen startar imorgon, alltså diskuterat vad vi gör då. Just nu känns det INTE bra att se vad som händer. Får väl ge sjutton i foglossningen och springa järnet i trapphuset vid FL imorgon, ska väl hinna med att köra real-life StairMaster mellan 9.00 och 17.00 innan de skickar hem mig.

Svärföräldrarna ska åka hit under morgondagen (de bor 40 mil härifrån) ifall det kommer igång, så barnvakt har vi iallafall fixat. Det känns bra. (Kul att något känns bra! )

• apan

Lycka till imorgon Kattöga! Det är jobbigt det där när man ska upp tidigt och känner att man MÅSTE sova innan, och då får man inte en blund i ögonen... Känns som att det kommer bli så för mig också, har snitt-tid kl.7 på morgonen.

• apan

Fru U skrev 2007-12-04 10:52:28 följande:

Det som slår mig när jag läser denna tråden är att alla (eller nästan alla?) fått sin rädsla tagen på allvar och ändå skrivs det jämt här på FL om kvinnor som inte känner sig väl bemötta... jag undrar hur det kommer sig....
    Jag känner mig lite dubbel i min inställning till Aurora... För det första tycker jag det är fantastiskt att man gratis kan få gå i terapi och prata om sin rädsla, att dom verkligen vill att man ska få en bra förlossning. Sen kände jag tyvärr att personkemin inte stämde med vare sig Aurora-läkaren eller Aurora-BM. Kände mig inte hjälpt av samtalen (ca. 4 st). Men sen när jag bestämde mig för kejsarsnitt så var det ingen som protesterade eller försökte övertala mig, vilket kändes otroligt skönt.
  • Fru U

Kattöga, ska hålla tummarna för dig

Live and let live
  • MammaMu76

kattöga och apa; lycka till imorgon!!!

Mamma till världens goaste Erik
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning