• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • Fru U

Nej, vi har inte blivit gravida trots att jag varit utan p-piller i sju år nu så vi ska göra IVF. Planen är att börja med hormonerna i januari (sen får vi se om det blir så, livet har kommit i mellan nu ett tag)

Ville inte börja med hormoner och insättning av befruktat embryo å så nu när vi har levt i en renoveringsröra i flera månader (just nu har vi en trea med ett rum o kök med fem katter) och jag blir en riktig bitch på hormonerna (har tagit dem förr av annan anledning) och vi behöver inte fler irritationsmoment just nu (och ivf tar psykiskt på en så jag tycker det är bra att liksom inte ha nåt annat som tar för mycket av ens energi samtidigt)

Enda anledningen till att jag varit uppe sen halv åtta idag är att målaren kom idag. Han blir förhoppningsvis färdig denna veckan och sen ska det slipas golv, städas, alla möbler ska tillbaks och alla grejer ska packas upp igen och det är jobbigt nog utan extra hormoner *s*

Tilläggas bör att vi inte önskat denna renovering utan den beror på en skada i bostadsrätten (vems felet är och vem som ska betala tvistar vi ännu om)

Live and let live
  • MizzTez

Fru U skrev 2007-12-03 09:06:16 följande:

Nej, vi har inte blivit gravida trots att jag varit utan p-piller i sju år nu så vi ska göra IVF. Planen är att börja med hormonerna i januari (sen får vi se om det blir så, livet har kommit i mellan nu ett tag)Ville inte börja med hormoner och insättning av befruktat embryo å så nu när vi har levt i en renoveringsröra i flera månader (just nu har vi en trea med ett rum o kök med fem katter) och jag blir en riktig bitch på hormonerna (har tagit dem förr av annan anledning) och vi behöver inte fler irritationsmoment just nu (och ivf tar psykiskt på en så jag tycker det är bra att liksom inte ha nåt annat som tar för mycket av ens energi samtidigt)Enda anledningen till att jag varit uppe sen halv åtta idag är att målaren kom idag. Han blir förhoppningsvis färdig denna veckan och sen ska det slipas golv, städas, alla möbler ska tillbaks och alla grejer ska packas upp igen och det är jobbigt nog utan extra hormoner *s*Tilläggas bör att vi inte önskat denna renovering utan den beror på en skada i bostadsrätten (vems felet är och vem som ska betala tvistar vi ännu om)
    Ja vem tusan behöver egentligen de där extra hormonerna.. Jag har massor av dem ändå!
    Men tydligen inte när jag är gravid! Då blir jag snäll som tusan.. Jag är nog en bitch vanligtvis, fattar inte att min karl stått ut med mej! Han oroade sig för det när han fick veta att vi ska utöka familjen lite till.. hihi Stackarn trodde att han skulle behöva åka mitt i natten och leta mat åt mej odyl. Men jag har ju faktist två egna ben!
    Hoppas det går bra för er med bejbis-planerna nu! Kan tänka mej att det inte är så kul om man är mitt inne i ett rep att behöva fundera på annat samtidigt och ha extra hormoner! Inte lätt att vara tjejj..
  • Kattöga

Angelzezzan:
    Vad positivt att det kändes bra att besöka förlossningen!
    Och grattis till 100 dagar kvar, förstås!

Vanadiz:
    Förstår att det känns bra att ha fått en tid, då har man liksom fått känslan av att någon vill hjälpa en och bara det kan underlätta.

Skönt att ni fått bra kontakt med era Aurora-BM. Jag tror det är jätteviktigt. Jag tyckte inte min var särskilt bra, men fick bättre kontakt med en kurator istället.

Just nu oroar jag mig (kanske?) lite mindre än vanligt, vet inte om det är att jag ÄR lugnare eller om jag stoppar huvudet i sanden i full förnekelse om att jag snart ska föda barn eller om det är lugnet före stormen.
    I övermorgon klipper de cerklaget, och det kanske visar sig då vilket alternativ som stämmer... Det känns helt overkligt att det snart är dags, vi har tagit fram lite bebisprylar men det känns inte verkligare för det.

• Kaxmaja

Tack Kattöga. Ja de kåanns faktiskt super bra just nu. Hoppas bara att känslan håller i sig.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • taksi

Angelzezzan: underbart!

Kattöga: spännande, jag håller tummarna stenhårt nu! Förstår att det känns nervöst, overkligt  och att man lätt får lite strutsbeteende - been there done that! Tänker på dig nu!

• Kaxmaja

Kattöga h¨ller alla tummar jag kan för dig/er nu

• Kaxmaja
    taksi skrev 2007-12-03 19:29:39 följande:
    Angelzezzan: underbart! Kattöga: spännande, jag håller tummarna stenhårt nu! Förstår att det känns nervöst, overkligt  och att man lätt får lite strutsbeteende - been there done that! Tänker på dig nu!
    Ja de känns verkligen helt otroligt underbart. Hoppas känslan håller i sig
  • MizzTez

Min svärmor frågade mej idag vad det är för bejbisgrejjer vi behöver.. Vet ni hur ställd jag blev?!?!
    Vad behöver vi?? Öhh.. Typ allt!! Har inte fixat desstomer, känns så konstigt eftersom vi måste hitta en större lägenhet åxå, det är inte lätt!! Hur kan man bo 4 pers i en 2:a? Det är trångt nu redan och så ska vi fixa till det med spjälsäng, skötbord osv.
    Jag gav inget svar till min svärmor, för det enda jag tänkte var "En större lägenhet!"
    Tupist alltså...

• Krickeline

Igår var jag på första Aurorabesöket, vilket dock visade sig att det inte var ett besök på Auroramottagningen utan jag fick träffa en förlossningsläkare på en annan avd istället. Tydligen börjar man så, trots att remissen gått till Aurora.
    Hon var iallafall jättebra och frågade om min förra förlossning och vi gick igenom min förlossningsjournal. Hon visade respekt för att jag sa att jag antagligen kommer vilja ha snitt, men tyckte ändå att jag skulle ha nytta av att prata med en AuroraBM några ggr fram till förlossningen. Hon sa att jag kan hålla båda möjligheterna öppna, få en preltid för snitt och samtidigt planera för en vaginal förlossning tillsammans med Aurora. Sedan är det jag som väljer i slutänden. Det känns i och försig bra men jag blir inte klokare av det. Låg halva natten och ältade de olika möjligheterna men kom inte fram till något. Fasen vad svårt det är.

• Krickeline

Crex - har läst din förlossningsberättelse och blev väldigt rörd. Så fint du beskriver hala förloppet och dina känslor kring det. Wow, förstår att du är lycklig efter att ha fått din drömförlossning! Grattis igen!

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning