• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • MizzTez
    taksi skrev 2007-11-29 13:43:24 följande:
    Vi har äntligen kommit hem med bebis. Haha, vi fick övertala dom på bb att få åka hem igår kväll redan. (sängarna är ju inte anpassade för foglossare)Dom satte igång förlossningen vid halv tolv i tisdags och strax före nio på kvällen tittade han ut. Förlossningen var en riktig dröm för mig och varken jag eller sambon kan riktigt fatta att vi har fått vara med om en så otroligt bra förlossning tillsammans. Det går jättebra med amningen, men han är bara vaken på nätterna hittills. Just nu kämpar sambon på stenhårt för att hålla honom vaken. Jag vill vänta med nästa amning tills bb på väg kommer hit och kan hjälpa till med taget lite. Lillebror var rätt stor av sig och ser ut som en liten sumo trots att han tittade ut några dagar tidigare än bf. Han var 53 cm lång och 4230 g när han föddes. Fast jag gissar att han väger en så där strax under 4 nu med tanke på alla bajsblöjorna!
    Åhh!! GRATTIS!!!

Längtar som tusan tills våran lilla bejbis åxå kommer hem eller ut snarare!!
  • apan

Ett STORT GRATTIS till dig crex! Fasen vad underbart att förlossningen är över och att det gick bra! HURRA!

Jag vill också vara ute "på andra sidan" nu!

• MammaMu76

Hajomi; Hej hej

Hej
    Vill gärna vara med, även om många av er redan fått barn... Blev tipsad om denna tråd av Hajomi. Jag är livrädd för det som komma ska! Hade en mardröms förlossning med sonen för snart 3 år sedan. Och nu är jag gravid igen, längtan efter bebis blev för stor, är bara i v10+6 men var på inskrivning igår. Har samma BM som med sonen och hon kom ihåg min förlossning, hon hälsade på mig dagarna efter och såg hur matt jag var.. Så det räckte med att jag nämnde min rädsla så bokade hon direkt mig hos en aurora läkare, ska även få gå på vattengympa ledd av BM, med inriktning på avslappning och andning. Känner mig 100 gånger lättare efter samtalet igår. Ska träffa läkaren redan 20/12, sen är det han som skriver remiss till aurora gruppen, han ska kolla så att det inte finns medicinska hinder för vaginal förlossning, är om möjligt ännu mer rädd för snitt.....
    Ska nu sätta mig o läsa tråden..
    /Lina

Mamma till världens goaste Erik
  • taksi

Tack för era grattis!
    Nu finns förlossningsberättelsen (så lång som den nånsin kan bli, akta ögonen! ) i bloggen.

MammaMu: skönt att du fick samma bm och snabb hjälp med kontakt hos aurora-läkaren! Vad bra att du känner dig lättad efter inskrivningen. Själv grät jag som en dåre, och samtidigt kändes det så skönt att ha delat med sig till bm. Just då var jag mer rädd för vaginal förlossning än snitt och sen växlade det under graviditetens gång. Nu känner jag mig jätteglad över all hjälp jag fick av aurora-bm och mvc-psykologen + allt stöd här på nätet. Kunde så småningom komma fram till hur jag ville att min förlossning skulle vara och hade aldrig kunnat drömma om en så bra förlossning som jag nu fick! Hoppas att du också ska få bra hjälp att komma till ett bra beslut och landa i någon sorts trygghet inför förlossningen oavsett hur den blir! Sen håller jag tummarna för att det inte finns medicinska hinder för vaginal förlossning, så att du har valmöjligheten.

• Kaxmaja
    taksi skrev 2007-11-29 21:30:51 följande:
    Tack för era grattis! Nu finns förlossningsberättelsen (så lång som den nånsin kan bli, akta ögonen! ) i bloggen. MammaMu: skönt att du fick samma bm och snabb hjälp med kontakt hos aurora-läkaren! Vad bra att du känner dig lättad efter inskrivningen. Själv grät jag som en dåre, och samtidigt kändes det så skönt att ha delat med sig till bm. Just då var jag mer rädd för vaginal förlossning än snitt och sen växlade det under graviditetens gång. Nu känner jag mig jätteglad över all hjälp jag fick av aurora-bm och mvc-psykologen + allt stöd här på nätet. Kunde så småningom komma fram till hur jag ville att min förlossning skulle vara och hade aldrig kunnat drömma om en så bra förlossning som jag nu fick! Hoppas att du också ska få bra hjälp att komma till ett bra beslut och landa i någon sorts trygghet inför förlossningen oavsett hur den blir! Sen håller jag tummarna för att det inte finns medicinska hinder för vaginal förlossning, så att du har valmöjligheten.
    Har läst. Sitter här och gråter nu. E så glad för er skull att de gick bra.
    Prövade att lägga in kommentar i bloggen men de fungerade inte
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • taksi

Tack Angelzezzan! Jag har ändrat nu måste ha tryckt på lite fel knappar angående kommentarerna.

• DrottGirl

Men! jag har ju inte skrivit här o berättat om att jag har fått en liten flicka nu!

snittet lades lite efter 14 i måndags och 14.26 föddes Mathilda 3095gr och 47cm liten

hon är en liten princessa!! så otroligt näpen att beskyddarinstinkterna kickade igågn direkt.

allt har gått bra vi kom hem igår exakt 2 dygna efter snitttet, längre uppdatering kommer men nu måste jag anmma en vrål hungrig tjej,

tjingelign o GRATTIS Crex till din härliga uplevelse!

Kejsarsnitt 26 november
  • MizzTez
    DrottGirl skrev 2007-11-29 22:44:38 följande:
    Men! jag har ju inte skrivit här o berättat om att jag har fått en liten flicka nu!snittet lades lite efter 14 i måndags och 14.26 föddes Mathilda 3095gr och 47cm litenhon är en liten princessa!! så otroligt näpen att beskyddarinstinkterna kickade igågn direkt.allt har gått bra vi kom hem igår exakt 2 dygna efter snitttet, längre uppdatering kommer men nu måste jag anmma en vrål hungrig tjej,tjingelign o GRATTIS Crex till din härliga uplevelse!
    Grattis till lillisen!! Sååå fint namn ni gett henne!!

Hur kändes det att bli snittad? Hur mår du nu då? Funkar amning odyl?
    Ursäkta om jag är frågvis, men jag har 1000 funderingar ang. snitt! Känner som ingen som blivitt snittad heller, bara min mamma men det har varit kaotiska snitt då!
  • MammaMu76

crex; tack o grattis. Jag grät oxå på inskrivningen, men nu efteråt känner jag mig lugn. Skönt att de tar min oro på allvar, och att det finns hjälp! Hoppas bara jag får träffa en bra läkare..

Drottgirl; grattis!

Mamma till världens goaste Erik
  • HaJoMi

Grattis Crex!!!!! Redan innan jag läst din berättelse blir jag alldeles lipig bara för att du skriver att det var så bra Man är sin sista förlossningen ju! Du ska se att din första nu bleknar i minnet

Ett enormt stort grattis till dig med Drott! Vad roligt att snittet/förlossningen gick bra för dig med!

MammaMu, åh vad bra att du tog mig på orden. Bara genom att läsa våra inlägg kommer du se resornas gång för många av oss som fått. Men ni är många kvar och vissa av oss gamlingar (läs; jag själv) har svårt att hålla oss härifrån för det

Åh vad bra att din BM känner till dig och tar dig på fullaste allvar!!!

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning