• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • DrottGirl
    Krickeline skrev 2007-11-23 19:26:46 följande:
    [citat]Jag klassas som en mad högrisk-allergier och har HK-kod på AFVad betyder det?
    mad ska nog vara med-  och HK-kod på AF betyder att hon pga allergin har en handikappkod i arbetsförmedlingens register vilket gör att om hon är arb-lös inte aviseras alla lediga jobb även om hon har kvaliikationerna för dem * har jobbat på AF en gång i tiden*
    Kejsarsnitt 26 november
  • apan
    Krickeline skrev 2007-11-23 14:42:58 följande:
    Tack för alla bra svar på mina frågor om hur snitt opåverkar bebisen.Ja tack! Jag är intresserad av alla fakta. Tex kan andningssvårigheterna ge sån allvarlig syrebrist att de ger hjärnskador? Och detta med förhöjd risk för allergi hade jag inte hört, vet man varför det är så och hur många snittade barn drabbas?
    Okej, här är lite siffror som jag fått genom min Aurora-BM...

ökad risk för infektion:
    1,6 % vaginalt
    16 % plan. snitt

ökad risk för blodpropp:
    1/1000 vag.
    2-10/1000 snitt

ökad risk för andningssvårighet hos barnet som kräver vård på neonatalavdelningen:
    0,37 % vag.
    1,85 % snitt

allergi:
    22 % vag.
    26 % snitt
  • MizzTez
    apan skrev 2007-11-23 23:25:08 följande:
    Okej, här är lite siffror som jag fått genom min Aurora-BM...
    ökad risk för infektion: 1,6 % vaginalt 16 % plan. snitt
    ökad risk för blodpropp:1/1000 vag.2-10/1000 snitt
    ökad risk för andningssvårighet hos barnet som kräver vård på neonatalavdelningen: 0,37 % vag.1,85 % snitt
    allergi: 22 % vag.26 % snitt
    Det är verkligen inga stora marginaler det handlar om. Möjligtvis det om blodpropparna, men är det stora chanser att få blodproppar oavsett vad man opererar? Har för mej att jag fick ngt medel mot det när jag tog ut blindtarmen.
    Sen verkar det ju vara 10ggr större chans att få infektioner åxå, men gäller detta mamman eller barnet?
  • apan
    MizzTez skrev 2007-11-24 22:35:01 följande:
    Det är verkligen inga stora marginaler det handlar om. Möjligtvis det om blodpropparna, men är det stora chanser att få blodproppar oavsett vad man opererar? Har för mej att jag fick ngt medel mot det när jag tog ut blindtarmen.Sen verkar det ju vara 10ggr större chans att få infektioner åxå, men gäller detta mamman eller barnet?
    Risk för infektion menar dom mamman. Och det är ju klart att det är högre på kejsarsnitt eftersom man har ett stort sår.
    Blodproppsrisken måste ju också vara för att man ligger still längre i sängen efter kejsarsnitt. Viktigt då att tidigt upp och röra sig.
    Men nej jag tycker inte heller att de förhöjda riskerna är så skräckinjagande egentligen. Ganska låga procent-tal ändå över lag.
  • MizzTez

Hujja! Det är jobbigt det här..
    Sitter och försöker hitta en massa info och hellst av folk som varit/är i samma sitts som jag. Dvs livrädd för att föda detta barn!! På måndag får jag veta om jag fått tid till aurora, men det känns som att de inte kan göra något åt min skräck!
    Det jag funderar nu över är mest det där att vi får så stora bejbisar i våran släkt.. Jag vägde ju inte mindre än 5270g när jag föddes, min syster (3 veckor tidigare med snitt) 4710g och min yngsta syster plockade de ut 4 veckor innan BF då vägde hon 3895g, min dotter vägde 3995g och det kändes att tryck ut!! Hon vägde lika mkt som våran julskinka det året! Så jag kallar alla bejbisar för skinkan när de ligger i magen..
    Min dotters pappas sida hade de alla små barn vid födseln, då vägde den största 3100g.
    Min nuvarande killes släkt får normalstora barn!! Shit om man slår ut en medelvikt på det! Då kommer det ju en koloss den här gången åxå!! *hjälp*
    När jag väntade min dotter så sa jag åt BM att jag ville de skulle kolla på ett ungefär hur stor hon var, då beräknaded e henne till att var kring 3000g, lite underviktig sa de.. Pga av min rökning då. Oj, va fel de hade!! Nästan 1 kg!!! Så dem litar jag inte på...
    Pust.. Hur fixar man sånt här då?!?!

• HaJoMi

Efter mitt snitt fick jag förebyggande medicin mot blodpropp, likaså har jag för mig att de gav förebyggande antibiotika mot infektion med

Men rör man sig mycket och tidigt efter snittet hjälper det ju inte bara till att förhindra blodproppar utan man sägs ju läka snabbare

• apan

Vanadiz - när jag sa till min Aurora-läkare att jag var rädd för att spricka fixade hon ett extra ultraljud till mig för att beräkna hur stort barnet kommer bli. Så det kan du säkert också få veta. Nu valde ju jag kejsarsnitt i alla fall fast mitt barn antagligen blir litet men ändå.

• Kaxmaja
    apan skrev 2007-11-25 08:31:56 följande:
    Vanadiz - när jag sa till min Aurora-läkare att jag var rädd för att spricka fixade hon ett extra ultraljud till mig för att beräkna hur stort barnet kommer bli. Så det kan du säkert också få veta. Nu valde ju jag kejsarsnitt i alla fall fast mitt barn antagligen blir litet men ändå.
    De ska jag få. Extra UL för att beräkna hur stort barnet e alltså
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • taksi

Jaha, världens falsklarm inatt, trodde att jag skulle få min spontana förlossning ändå. Men inte det! Så håll tummarna imorgon för att det går att sätta igång mig!

• Kattöga

crex:
    Oj, då!
    Det kanske betyder att det är något på gång, alltså att bebisen kommit ner igen och så. *håller tummarna*

Hur känns det idag då, dagen före??

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning