• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • taksi

Love: wow! Jag är lika impad som dom andra. Inte dåligt med 500 g på en vecka. Han måste växa så det knakar om det!

Iiiiik vad jag är nervös inför imorgon! Jag är så rädd att bli hemskickad, tiotusen gånger mer rädd för det än att föda! Antagligen för att jag inte skulle palla påfrestningen att ladda inför förlossning en till (och kanske en till coh en till) gång! Gah, 1,5 timme kvar tills det är Desperate Houswives och jag vet inte vad jag ska hitta på att fördriva tiden med.

• Kattöga

crex:
    Förstår att det är superpirrigt just nu...
    Hoppas nu att det går vägen med din igångsättning imorgon så att tappen är tillräckligt mogen, att du får en schysst EDA och ett värkarbete som går som smort - jag ska hålla tummarna hela dagen för dig!

Skickar en extra stor kram!

• DrottGirl

Crex - jag håller tummarna för att det går bra för dig imorgon! *skickar en stor cyberkram!* förstår om du är nervös - tycker att du är jättemodig! Lycka till!!!

Kejsarsnitt 26 november
  • Cedergren

hej måste fråga er som har lite mer "koll"

hur "förlossningsrädd" ska man vara för att få hjälp?

jag är ännu inte gravid men vi är i gång o försöker igen .

jag fick ett ma i v 20 o fick föda ut mina tvillingar jag han inte få nån rygg bedövning hon kom för sent upp . o dom skulle skicka ner mig på förlossningen för att jag skulle få lustgas .. dom sa att vi sätter in så mycket bedövning som behövs för du ska inte behöva ha ont . men saken är den att allt gick så fort så jag han inte få något alls två spruter i handen o vad de va vet jag inte äns . värkarna va de värsta jag varit med om i mitt liv .

jag blev ju igång satt o viste att jag skulle föda ut dom o det tyckte jag va lugnande .

jag är inte rädd för förlossningen utan förloppet innan förlossningen .

tror ni man kan bli igångsatt ? eller krävs de något särskilt för det?

jag har väldigt mycket ångest sen allt detta hände men jag drömmer om man massa barn o detta ska inte hindra mig . snitt är det sista jag vill vara med om det är jag livrädd för . men tror ni man kan få hjälp för detta eller?

Hoppas jag inte skrämt någon nu.. fast de va som det va så vill jag ha MASSOR med barn o gör gärna om det .. men finns det hjälp så är de ju bra man kan få det

väntan är jobbig hur länge man än försökt ,mamma till ängla pojkarna viggo och elias
  • 0Love0

CREX

Lycka till!

Vågar knappt mata sonen längre.Kanske fel att känna så men så känns det,men vi hade iaf inte fel om att han hade lagt på sig lite.Just nu vill jag bara att hans dumma förkyldning ska försvinna så han kan slippa spy och man skaslippa vara orolig.

• apan
    Cedergren skrev 2007-11-21 01:13:39 följande:
    hej måste fråga er som har lite mer "koll"hur "förlossningsrädd" ska man vara för att få hjälp?
    Gud vilken fruktansvärd upplevelse du verkar ha varit med om! Stackars!!! Tror säkert att du kan få hjälp med din rädsla. Lycka till.
  • Kaxmaja

Crex alla tummar hållna för er idag

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kattöga

Hoppas det går bra för crex nu idag... (kan knappt skriva på tangentbordet eftersom jag håller tummarna! )

Jag ska träffa spec-MVC-läkaren idag och prata klippning av cerklage och ev. igångsättning. Vi har inte pratat igångsättning tidigare, så jag vet inte hur han ställer sig till det. Usch, det känns väldigt nervöst...

• Kaxmaja
    Kattöga skrev 2007-11-21 12:10:04 följande:
    Hoppas det går bra för crex nu idag... (kan knappt skriva på tangentbordet eftersom jag håller tummarna! )Jag ska träffa spec-MVC-läkaren idag och prata klippning av cerklage och ev. igångsättning. Vi har inte pratat igångsättning tidigare, så jag vet inte hur han ställer sig till det. Usch, det känns väldigt nervöst...
    hoppas de går bra gumman. Ska hålla tummarna før dig oxå
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning