• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • Kattöga

DrottGirl:
    Vad kul att det kändes bra! Glad för din skull!
    Det lät riktigt proffsigt, upplägget.
    Skööönt att få eget rum.

Min man är förresten på DS på föräldraföreläsning själv just nu! Jag har så otroligt mycket sammandragningar + att det trycker på ordentligt och drar i cerklaget, så jag ger mig inte längre ut på utflykter som innebär att jag måste gå en bit alt. tar flera timmar (har lärt mig att det straffar sig).
    Å andra sidan hade man ju varit på rätt ställe iallafall om det drog igång!

Jag visste inte att det var besöksförbud på DS nu, bra att veta. Det gäller väl samma sak om två veckor, gissningsvis - när det förhoppningsvis är min tur. *håller tummarna!*
    Måste förbereda sonen på det, för han har sett fram emot att få komma och hälsa på på BB. (Jag kommer förmodligen inte att vara på hotell-BB den här gången, har en hel del tråkiga erfarenheter av det från förra gången så jag undviker det helst.)

• apan

Jag och pojkvännen ska på inskrivning om en vecka, hoppas att jag inte glömmer att ställa alla mina frågor. Usch så nervöst. Men det låter väldigt bra det du berättar DrottGirl. Fast vi ska till Karolinska.

• apan
    taksi skrev 2007-11-22 14:56:34 följande:
    Så alla visste om igångsättningsförsöket igår utom svärisarna. Haha, jag var så glad att särskilt svärmor inte visste, hon är ännu nipprigare ohc jag skulle ha blivit galen om hon skulle vara nervös!
    Just av den anledningen vill jag inte berätta för nån, speciellt inte för min mamma. Jag tänker att hon bara kommer sitta vid telefonen och vänta som ett nervvrak. Jag vill inte känna den pressen att jag måste berätta så fort barnet är ute, utan vill kunna vänta fler dar om jag vill.
  • taksi

apan: jag kan verkligen förstå, för jobbigt att ringa runt alla och "dementera" så här när det inte blev nåt.

• Krickeline

Tack för alla bra svar på mina frågor om hur snitt opåverkar bebisen.

apan skrev 2007-11-22 14:56:13 följande:
    Jag var orolig för andningssvårigheter hos barnet och ökad allergirisk som jag hört om. Tog reda på massa statistik och procent genom att fråga Aurora-läkaren. Det är förhöjda risker vid kejsarsnitt men på vissa grejer är det verkligen försumbart tycker jag. Jag kan hjälpa dig att kolla upp procent om det är nåt speciellt du undrar.
    Ja tack! Jag är intresserad av alla fakta. Tex kan andningssvårigheterna ge sån allvarlig syrebrist att de ger hjärnskador? Och detta med förhöjd risk för allergi hade jag inte hört, vet man varför det är så och hur många snittade barn drabbas?
  • MizzTez
    Krickeline skrev 2007-11-23 14:42:58 följande:
    Tack för alla bra svar på mina frågor om hur snitt opåverkar bebisen.
    Ja tack! Jag är intresserad av alla fakta. Tex kan andningssvårigheterna ge sån allvarlig syrebrist att de ger hjärnskador? Och detta med förhöjd risk för allergi hade jag inte hört, vet man varför det är så och hur många snittade barn drabbas?
    Jag klassas som en mad högrisk-allergier och har HK-kod på AF, som sagt är jag kommen till världen med akut snitt.
    MEN mina systrar har inga allergier alls och de är åxå snittade, min dotter kom vaginalt och är allergisk med atopiskt exem (som jag)Jag ammade min dotter i 2 år pga att de sags att det förstärker immunförsvaret. Min systerdotter kom vaginalt och är pälsdjursallergiker trotts att hennes mamma inte är det, inte pappa heller..

Så jag tror inte riktigt på det där med statistiken om att barn med snitt skulle få större risk att bli allergiker.
    Däremot så tror jag att amningen kan ha endel med saken att göra, kanske inte mycket men lite.
  • Krickeline
    MizzTez skrev 2007-11-23 16:37:07 följande:
    [citat]
    Jag klassas som en mad högrisk-allergier och har HK-kod på AF

Vad betyder det?
  • MizzTez
    Krickeline skrev 2007-11-23 19:26:46 följande:
    [citat]Jag klassas som en mad högrisk-allergier och har HK-kod på AFVad betyder det?
    Att jag har så pass grova allegier och så mycket allergier att vissa saker kan vara grymt skadliga för mig. Jag är allergisk mot pälsdjur, mögel, kvalster, pollen, fukt och damm.
    Då menar jag inte att jag snorar lite om det kommer en hund i närheten av mej.
    Min kille jobbar med att köra saker åt folk och har han stött på en hund i jobbet, kommer hem med arbetskläderna på så blir jag jättesjuk. Får utslag över hela kroppen, ögonen sväller igen och jag ser ingenting.
    Jag kan inte bo i en lägenhet som det funnits djur i tidigare.
    Vissa yrken kan jag inte ta. Jag kan inte jobba med datorer för det är för torr luft och damm runt dem, i butik träffar jag för mkt folk, lokalvårdare är inte ett lämpligt yrke heller. Därför har jag en handikapps kod på arbetsförmedlingen.(HK-kod)
    När jag gick i skolan, låg-hög så kunde jag inte sitta i klassrummen i bland för då blev jag sjuk. En lärare på mellanstadiet fick duscha och byta kläder innan han hade lektion med oss, bara så jag kunde vara med. Gymnasiet var en mardröm och jag avbröt efter halva tiden. Försökte på nytt på folkhögskola men då visade det sig att det var mögel i skolan, så gissa vem som var tvungen att åka hem efter nån timme?!?!

Så, hoppas du förstod vad de menar med högrisk allergiker. Kan ju meddela att jag varit på akuten och lassarettet ett antal gånger pga allergierna samt stressen det innebär.
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning