• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • taksi

Ja, det hoppas jag med - om jag nu inte ska föda inatt! Nä, men jag tyckte dom var lite roliga på förlossningen som försökte ge mig hopp om att gå igång spontant nu av hinnsvepningen när det inte har funkat tidigare.

Jag har förresten i samråd med sambon bestämt mig för att säga nej till att lägga epiduralen innan dom spränger hinnorna (om jag nu inte får egna värkar innan dess) eftersom jag vill ha en chans att få ett eget etablerat värkarbete först och så lite dropp och sånt som möjligt. KÄnns skönt att ha bestämt det!

• Kattöga

crex:
    Har inte sett till dig i tråden sedan i förrgår, så jag gissar att du har fått din bebis?
    Hoppas att allt har gått bra!! *kramisar*

• Fru U

Nu e jag helt velig. Min vanliga kirurg menar på att det skulle gå alldeles utmärkt för mig att föda vaginalt och OM jag skulle spricka så får jag inte samma problem som alla andra (för jag använder inte rumpan s.a.s i och med att jag har stomi)

Ack o ve, dessa beslut. Får väl ta o bli på smällen först iofs *s*

Live and let live
  • MizzTez

Åh vad lycklig man kan känna sig.. Eller inte!!
    Hade BM tid den 26:e, fick veta att det är 3 månaders kö till aurora samtalen, att jag gått upp 10kg och att jag bör undvika smörgåsar..
    F*n!! Är beräknad till 29:e februari men ja skulle tro att våran bejbis har bråttom ut.. Undrar om jag hinner på samtal?!?! Suck!
    Så nu sitter jag här med halsmandlar stora som golfbollar, svettas och mår illa, envis förkylding som slagit på öron och hals! Är orolig för förlossningen och känner mej som en elefant!!

Blääää!!

Vissa veckor skulle man kunna hoppa över ibland!!

• HaJoMi

Vanadiz - usch stackare Hur kan de bara med att ha så lång väntetid Alla vet väl att en graviditet är 9 månader lång, då är det väl inte säkert att man ens har tre månader kvar på sig, man ska ju hinna stöttas med och inte bara dit, säga hej och sätta sig på huk och föda på väg ut

• taksi

Vi har äntligen kommit hem med bebis. Haha, vi fick övertala dom på bb att få åka hem igår kväll redan. (sängarna är ju inte anpassade för foglossare)
    Dom satte igång förlossningen vid halv tolv i tisdags och strax före nio på kvällen tittade han ut. Förlossningen var en riktig dröm för mig och varken jag eller sambon kan riktigt fatta att vi har fått vara med om en så otroligt bra förlossning tillsammans.

Det går jättebra med amningen, men han är bara vaken på nätterna hittills. Just nu kämpar sambon på stenhårt för att hålla honom vaken. Jag vill vänta med nästa amning tills bb på väg kommer hit och kan hjälpa till med taget lite.

Lillebror var rätt stor av sig och ser ut som en liten sumo trots att han tittade ut några dagar tidigare än bf. Han var 53 cm lång och 4230 g när han föddes. Fast jag gissar att han väger en så där strax under 4 nu med tanke på alla bajsblöjorna!

• Kaxmaja
    taksi skrev 2007-11-29 13:43:24 följande:
    Vi har äntligen kommit hem med bebis. Haha, vi fick övertala dom på bb att få åka hem igår kväll redan. (sängarna är ju inte anpassade för foglossare)Dom satte igång förlossningen vid halv tolv i tisdags och strax före nio på kvällen tittade han ut. Förlossningen var en riktig dröm för mig och varken jag eller sambon kan riktigt fatta att vi har fått vara med om en så otroligt bra förlossning tillsammans. Det går jättebra med amningen, men han är bara vaken på nätterna hittills. Just nu kämpar sambon på stenhårt för att hålla honom vaken. Jag vill vänta med nästa amning tills bb på väg kommer hit och kan hjälpa till med taget lite. Lillebror var rätt stor av sig och ser ut som en liten sumo trots att han tittade ut några dagar tidigare än bf. Han var 53 cm lång och 4230 g när han föddes. Fast jag gissar att han väger en så där strax under 4 nu med tanke på alla bajsblöjorna!
    GRATTIS.
    Åhhh vad underbart att allt gick så bra. Hoppas jag får en likalätt förlossning
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • taksi

Jag skriver en förlossningsberättelse i bloggen sen när jag orkar, så att dom som vill och vågar kan läsa.

• Kaxmaja
    taksi skrev 2007-11-29 13:48:31 följande:
    Jag skriver en förlossningsberättelse i bloggen sen när jag orkar, så att dom som vill och vågar kan läsa.
    Eftersom de gick bra så ska jag helt klart läsa
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Fru U

crex, jag är så glad för din skull. Önskar jag kunde ge dig ett fång  Jätteskönt att du fick en bra förlossning särskilt i kontrast till hur det varit

Live and let live
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning