• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • Kattöga

apan, Fru U, Mamma Mu:
    Tack för alla lyckönskningar, det värmer!

apan:
    7.00 - hu, så tidigt! (Ryys, jag är ingen morgonmänniska. )
    Känner igen mig så väl i att personkemin med Aurora-BM inte var bra. Men vad skönt att de visar dig full respekt för ditt val, det är ju super.

Nu ska jag packa det sista i min förlossningsväska inför morgondagen, tänkte jag skulle ta med något att fördriva tiden med om det är så att vi får vara kvar. Och sedan får jag försöka släppa tankarna på förlossningen! (Har kommit fram till att jag inte är ett dugg nervös för själva cerklageklippandet - även om det kan göra ont - det är själva förlossningen som är grejen.)

Hoppas jag får en BM med humor (finns det?) - tror det skulle vara det bästa att garva sig genom FL!

• DrottGirl

kattöga - lycka till imorgon - jag håller tummarna!!!

apan - är det redan dags för dig eller e det ngn annan dag som du snittas kl 7? om så, lycka till du med!!!

Crex- hur går det för dig? e ngt på gång? tänker på dig!!!

jag har haft fullt upp som mamma åt två och samtidigt vara värdinna till halva sverige men jag lovar att jag ska blogga om det så snart som möjligt!!!

jag måste bara få tacka för allt er stöd o support o lyckönskningar härinne - ni är super!

*** Lägger upp 1 kort på lilla princessan nu - kommer du inte in på min sida så hojta till här -

kram till er alla!

Nu är Mathilda här - en 3095gr och 47 cm lång princessa
  • Lukas syskon

Drottgirl; Har du missat att Crex fick en pojke för en v sedan??? Vi har hållt till i samma sd tråd + att jag läser ofta här pga traumatisk första förlossning. Crex sitter hemma och gosar med sin lilla kille och allt har gått suuuper! Hon har lagt ut en förlossningsberättelse som alla bör läsa här! Vill ha en sån förlossning också!!!

• Kaxmaja
    DrottGirl skrev 2007-12-04 21:28:05 följande:
    kattöga - lycka till imorgon - jag håller tummarna!!!apan - är det redan dags för dig eller e det ngn annan dag som du snittas kl 7? om så, lycka till du med!!!Crex- hur går det för dig? e ngt på gång? tänker på dig!!!jag har haft fullt upp som mamma åt två och samtidigt vara värdinna till halva sverige men jag lovar att jag ska blogga om det så snart som möjligt!!!jag måste bara få tacka för allt er stöd o support o lyckönskningar härinne - ni är super!*** Lägger upp 1 kort på lilla princessan nu - kommer du inte in på min sida så hojta till här -kram till er alla!
    Såååå fin
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • apan
    Kattöga skrev 2007-12-04 20:43:28 följande:
    apan:7.00 - hu, så tidigt! (Ryys, jag är ingen morgonmänniska. )
    I vanliga fall hade jag tyckt att det skulle vara asjobbigt att gå upp så tidigt (kl.5 för att vara där 7). Men nu tycker jag det är bra för jag tror att jag kommer ha enormt svårt att sova så att varje timme blir en plåga och att jag dessutom kommer vara jättehungrig, jag är en sån som måste äta var tredje/ var fjärde timme för att må bra. Men dom har lovat att jag ska få näringsdropp när jag kommer in. Åh fy fan vad jag känner mig oredo...
  • MizzTez

Nu sitter jag här och funderar igen...

Nu kom tanken på om min förlossning startar vanligt, hur ska man då veta när det är dags att åka de där 12 milen till BB?!?!

Blev igångsatt sist så då var man ju redan där när allt kom..

Hujja, vilka tankar som snurrar i skallen på mej!

• DrottGirl

men det vet jag ju - ang crex alltså! *suckar åt mig själv* skyller på att jag ammar

Nu är Mathilda här - en 3095gr och 47 cm lång princessa
  • MammaMu76
    MizzTez skrev 2007-12-05 00:07:29 följande:
    Nu sitter jag här och funderar igen...Nu kom tanken på om min förlossning startar vanligt, hur ska man då veta när det är dags att åka de där 12 milen till BB?!?!Blev igångsatt sist så då var man ju redan där när allt kom.. Hujja, vilka tankar som snurrar i skallen på mej!
    när vattnet går el du börjar få värkar så ring in direkt.  Om du känner dig osäker o inte vill vara hemma brukar man få komma in direkt! Jag hade tät telefon kontakt sist med BB från vattnet gick 05, in för kontroll 09, hem igen tills vi vara inne för gott vid 18
    Mamma till världens goaste Erik
  • Kattöga

apan:
    Pratade med en kompis nyss som snittades i onsdags kl. 15.30. Hon hade inte fått äta sedan kl. 07.00 och bara fått dropp efter det - och det blir man ju inte så mätt av.

Här är det lite busy just nu (understatement!), så jag kan bara skriva lite kort:
    vi kom hem från BB igår med en liten Elias, han kom i torsdags morse och vägde 3150 g och var 49 cm lång.
    Han är bara så underbar!!

Allt gick bra vid förlossningen, men amningen strular som vanligt för mig så det är full cirkus med amningsförsök, pumpning, tillägg, koppmatning... Och så ska man försöka hinna med stora killen mitt i allt ihop... *puh*
    Men det är det värt, förstås!

Får skriva mer när det lugnat ner sig lite.
    Tack för allt stöd, ni är härliga!
    Hoppas allt går bra för er andra!

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning