• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • DrottGirl

ja gud ja, eftervärkarna ja... herreguuud vad ont de gjorde!!! jag fick ngn värmedyna mot värken och de vr jag glad för. när de kände på magen dag 2 sa de att nog sjutton hade jag haft eftervärkar alltid för så mkt som min livmoder hade dragit ihop sig var inte vanligt på så kort tid... men nu undra jag om den slutade dra ihop sig sen för bara 4-5 dgr efter snittet så slutade det göra ont i magen när jag ammade... jaja, vi får väl se på efterkollen sen.

Nu är Mathilda här - en 3095gr och 47 cm lång princessa
  • apan

Fru U skrev 2007-12-11 20:39:37 följande:

Jag tycker att det där att man känner hur de rotar runt verkar väldigt obehagligt. Tar det lång tid? Alltså att få ut barnet och sen när de rotar för att sy ihop igen?
    Att dom rotar runt var jag också rädd för skulle kännas läskigt men det var inte alls så jobbigt, jag kände liksom inte att dom var INUTI mig, mer som att dom bara petade på magen ordentligt hit och dit, drog liksom.
    Jag trodde att det skulle ta typ 30-45 minuter att bli ihopsydd (det hade jag läst) men OH NEJ sa kirurgen, det tar 20-25 minuter totalt för HELA operationen. Fantastiskt snabbt va?!
  • sagabus

Eftervärkarna, får man det just när man ammar eller är det hela tiden? Hur många veckor brukar de hålla i? Kanske ska packa ner min vetekudde till bb...

• apan
    sagabus skrev 2007-12-11 20:47:05 följande:
    På vilket sätt tycker du att smärtan kändes efteråt? Var det en brännande känsla när du rörde dig eller var det liksom molande hela tiden? Hatar mensvärk (har olidlig mensvärk i vanliga fall) och det känns som jag inte vet vart jag ska ta vägen ibland. Är rädd för att det ska kännas så så att man bara ligger och vrider sig av smärta flera dygn...Hur länge stannade du kvar på sjukhuset? Många frågor
    hmmm svårt att beskriva smärtan... inte brännande... molande ja kanske, rätt skarp smärta tycker jag men man kunde hitta lägen att ligga på så det inte kändes.
    jag var kvar 5 dar, stor skillnad mot Drottgirls upplevelse alltså.
  • MizzTez

Ska tillbaka till BB på exakt samma dag som min dotter föddes, 5 år senare och fick tiden prick 18.00, då är hon född dessutom!
    *Läskigt*

Alltså.. Jag ska på Aurora samtal på fredag, men nu funderar jag vad de pratar om där?!
    Jag är jätterädd för att få panik och springa därifrån, eller svimma rakt av! Ojojoj.. Nervös som tusan är jag!!

• Krickeline

Vanadiz - jag var på mitt första riktiga Aurorasamtal igår, tidigare har jag träffat en förlossningsläkare en gång och fått löfte om snitt ifall jag vill ha det. Nu när jag träffade en AuroraBM för första gången pratade vi om vad som var traumatiskt med min förra förlossning, och vilken hjälp och stöd jag kan få denna gång om jag föder vaginalt. Men kan, på Danderyd iallafall, få föda med personal på rummet hela tiden och de övervakar hela tiden att det fortskrider som det ska. Målet är att det inte ska ta mer är 12 timmar att föda. Vi pratade om smärtlindring, hon berättade att jag kan få en kateter för EDAn satt redan när jag kommer in och narkosläkaren sprutar då bara in en liten testdos. Sedan är allt förberett när jag verkligen behöver den och då är det bara för barnmorskan att fylla på en riktig dos direkt. På sätt behöver man inte vänta på att narkosläkaren ska komma och att det kanske strular med läggningen av EDAn när man väl ligger där med ohanterbart starka värkar.
    Det är säkert olika vad man pratar om första gången, berätta gärna hur det gick för dig idag.

Jag velar fortfarande, vill absolut ha kvar min snittid men en massa tankar kring vaginal förlossning ligger samtidigt och gnager i huvudet. Det ska ju gå lättare och snabbare andra gången sägs det, och med rätt stöd kanske det går... Fast det är hur läskigt som helst.

• taksi

milesdavis: eftervärkarna får man oftast lite extra just i samband med amningen, eftersom amningen frigör hormoner som hjälper till med sammandragningar. Fast man får det lite nu och då annars också så klart. TENS var en höjdare tyckte jag! Kolla om du kan låna en hos din bm, det borde räcka att ha en vecka efter förlossningen. Du kan ju alltid säga att det är för förvärkarna...

vanadiz: å, förstår att det känns lite extra läskigt att komma dit just då! Jag var på gynakuten dagen då min dotter fyllde 2 år och kom in EXAKT samma tid som hon föddes (18:36) och jag grät floder kan jag lova! Hade fått en liten cysta på äggstocken som gjorde ont och som jag åkte dit för att kolla upp (efter en dag på vanliga akuten). Säkert kommer mycket känslor när du kommer dit.
    På mitt första aurorabesök pratade vi lite bakgrund och varför jag var orolig, men mest grät jag. Gången efter var lite lättare att prata och komma nån vart.

Krickeline: jag hade nog glömt att du hade fått en snittid. När är du beräknad nu igen? För mig var ju andra förlossningen en dröm. Samtidigt var jag väldigt orolig innan efetrsom det ju inte finns några garantier. Jag tror att man själv är bättre förberedd andra gången och därför har nån sorts beredskap i förväg. Nån sorts plan på hur man ska hantera förlossningen. Fast jag kommer inte ihåg exakt vad det är i din förra förlossning som du är orolig för och omd et är något som går att förebygga. Hade du något samtalsstöd?

Hur går det förresten med dagisstrulet? Kram!

• MizzTez

Så ironiskt.. Skulle till Aurora BM idag, skulle kolla på våran ev. nya lägenhet igår, men då har man legat med någon slags magsjuka i 2 dygn!
    Har sovit 24 timmar men nu har man piggnat till lite, mår lite illa men det är överkomligt.
    Ha aldrig kännt sån hunger som jag gjort idag när jag vaknade till, stackars bejbis som inte fått mat!! Hujja..

Nu går man på här med hjälp av pro-viva blåbär och mineralvatten.

• taksi

vanadiz: bebisen är det inte synd om men dig är det verkligen synd om! Usch för att inte kunan äta som gravid och magsjuka är verkligen det sista som står på min önskelista. Brrrrr. Skönt att det är över nu, hoppas att övriga familjen klarar sig så att ni slipper smitta runt!

• sagabus

crex: ja en sån där tens kanske man ska försöka sig på att få låna...Nu hinner jag ju iof inte träffa bm nåt mer innan snittet men det kanske finns på bb (?)...annars får väl värmekudde räcka så länge om det inte blir alldeles för hemskt.

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning