• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • Fru U

Jätteglad för din skull . Är helt övertygad om att vaginal förlossning är bra om man är fullt frisk (man hämtar sig oftast fortare och som crex beskriver i sin förlossningsberättelse så är det en helt fantastisk upplevelse om allt går bra)

Hade jag varit frisk hade jag velat föda vaginalt. Min halvsyster gjorde det och mådde oförskämt bra (hon hade halva tjocka släkten på besök hemma bara tre dagar senare, och hon mådde verkligen bra nog för att orka med det)

Live and let live
  • Kaxmaja
    Fru U skrev 2008-01-04 14:54:35 följande:
    Jätteglad för din skull . Är helt övertygad om att vaginal förlossning är bra om man är fullt frisk (man hämtar sig oftast fortare och som crex beskriver i sin förlossningsberättelse så är det en helt fantastisk upplevelse om allt går bra)Hade jag varit frisk hade jag velat föda vaginalt. Min halvsyster gjorde det och mådde oförskämt bra (hon hade halva tjocka släkten på besök hemma bara tre dagar senare, och hon mådde verkligen bra nog för att orka med det)
    Eftersom du inte e fullt frisk så borde de ju inte vara några problem att få beviljat snitt.
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Grodan ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Fru U

Fast läkarna anser inte att det finns några fysiska skäl för mig att få snitt . Men jag tror de förstod att jag menade allvar eftersom jag sa att får jag inte snitt så avstår jag från att skaffa barn (dvs så viktigt är det för mig, det är inget jag bara liksom fått för mig, om du förstår vad jag menar)

Live and let live
  • Kaxmaja
    Fru U skrev 2008-01-04 15:49:49 följande:
    Fast läkarna anser inte att det finns några fysiska skäl för mig att få snitt . Men jag tror de förstod att jag menade allvar eftersom jag sa att får jag inte snitt så avstår jag från att skaffa barn (dvs så viktigt är det för mig, det är inget jag bara liksom fått för mig, om du förstår vad jag menar)
    Hoppas verkligen att de lyssnar på dig och du får ditt snitt.
  • taksi

MammaMu: bra att du fått första tiden! Till mig sa aurora-bm och psykologen att det är ju bra att kunna gråta och släppa fram dom här känslorna. Sen är det ju bra att kunna ha en fin jul, tänka på annat och bearbeta och släppa fram dom här känslorna lite pö om pö. Kram!

Angelzezzan: vad underbart att höra! Jag hade ju samma process, innan graviditeten var jag stensäker på snitt och sen kände jag att jag bara MÅSTE klara en vaginal förlossning eftersom jag var så rädd utifrån att ajg ahde hotande förtidsbörd. Liksom tvingade mig själv att få till det där jäklar anammat! Boken du läser tror jag är jättebra förberedelse. Jag hade inte just den innan min första förlossning, men en annan som också är bra, nämligen "Att föda" av Gudrun Abascal. Vad många än säger så tror jag stenhårt på att det åtminstone för mig och andra som känt rädsla inför förlsosningen är superbra att vara förbredd och att ladda mentalt. Pepp på dig!

Fru U: ring på måndag, tumhållning här!

• Kaxmaja
    taksi skrev 2008-01-04 19:29:51 följande:
    MammaMu: bra att du fått första tiden! Till mig sa aurora-bm och psykologen att det är ju bra att kunna gråta och släppa fram dom här känslorna. Sen är det ju bra att kunna ha en fin jul, tänka på annat och bearbeta och släppa fram dom här känslorna lite pö om pö. Kram! Angelzezzan: vad underbart att höra! Jag hade ju samma process, innan graviditeten var jag stensäker på snitt och sen kände jag att jag bara MÅSTE klara en vaginal förlossning eftersom jag var så rädd utifrån att ajg ahde hotande förtidsbörd. Liksom tvingade mig själv att få till det där jäklar anammat! Boken du läser tror jag är jättebra förberedelse. Jag hade inte just den innan min första förlossning, men en annan som också är bra, nämligen "Att föda" av Gudrun Abascal. Vad många än säger så tror jag stenhårt på att det åtminstone för mig och andra som känt rädsla inför förlsosningen är superbra att vara förbredd och att ladda mentalt. Pepp på dig! Fru U: ring på måndag, tumhållning här!
    Tack. Ja jag tror på att peppa sig. Eller rättare sagt jag tror de kan fungera för mig
    Boken e verkligen skit bra. Riktigt längtar tills jag ska gå och lägga mig ikväll. Har tänkt läsa lite innan jag somnar
  • MizzTez

Jag önskar att jag kunde sova mig genom en förlossning.. Låter konstigt, jag vet, men det hade varit skönt! Oavsett om de snittar eller vaginalt, men bara vakna upp och ha bejbis i famnen hade varit underbart!

Börjar tänka mycket nu på förlossningen..
    Känner mej helt kluven! Jag vill gärna kunna jämföra den här förlossningen med den första, men samtidigt kommer jag ihåg hur det kändes och jag vill verkligen inte igen!
    Jag vill inte snittas heller..
    Fast mycket kan hända innan bejbis är ute!

Har Aurora tid 12/1 och längtar så mycket efter att få prata med någon! Nån som kanske förstår mej när jag säger att efter den här graviditeten kommer jag vara bulimiker, hypokondriker och schitzufren (hur man nu stavar det)

• asfaltsblomman

Fru U skrev 2008-01-04 14:26:38 följande:

Jag funderar på hur länge man ska behöva vänta på ett snittbesked (är inte gravid än). Om ni minns så var jag ju hos läkaren runt den 20:de i november och ännu har jag inte hört nåtFunderar på att ringa dit på måndag och höra, för jag vill veta om vi kan påbörja IVF-behandlingen i slutet av denna månaden (vilket vi ju inte gör om jag inte beviljas snitt )
    jobbig sits du är i! detta med rädslor kan verkligen sätta käppar i hjulet..jag tänkte som du, att fårjag inte snitt beviljat så tänker jag inte ens bli gravid..men nu är jag gravid och är säker på att jag inte kommer bli nekad, fast nu vet jag inte om jag vill ha kejsarsnitt längre..så det får bli aurora
    först och sen se hur jag mår..Inte bra med detta kontrollbehov..
  • asfaltsblomman

Fru U skrev 2008-01-04 15:49:49 följande:

men du är väl lika berättigad snitt för psykiska skäl. humanitära orsaker kallas det ju.
    du lär ju inte behöva oroa dig för det men fattar..
  • Fru U

Finns det någon situation där man kan tvingas välja vaginal födsel istället för kejsarsnitt?

Live and let live
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning