• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • MammaMu76

Apa; hur går det? jag tycker verkligen att du ska ringa BB de kan ge stöd. Eller om du redan fått kontakt med en bvc sköterska. Lycka till och Kram

Världens goaste Erik ska bli storebror
  • MammaMu76

kattöga; Grattis!!!

Apa; glömde ju skriva Grattis, så grattis till tjejen!!

Världens goaste Erik ska bli storebror
  • apan

Vad snälla ni är som stöttar och tipsar, tack :)
    Allt känns mycket bättre idag!
    Hon skrek fast hon hade fått sin tilldelade dos, vi trodde därför att det var magknip, jag ringde BB mitt i natten och hon sa "testa att ge lite mer mat", det gjorde vi och vips blev hon nöjd! Lilla matvrak!
    Min pojkvän hjälper mig jättemycket och är ledig, han försöker avlasta mig allt han kan. Vi bär och bär jättemycket på henne, hud mot hud gillar hon bäst. Gungar och nynnar sånger. Har testat "tigern i trädet" när vi trodde att det var magknip. Men som sagt, hon vill helt enkelt ha mycket mat.
    Dessutom gav vi upp den krångliga koppmatningen igår kväll och övergick till nappflaska som ju var helt suveränt! Inget spill och hon får inte i sig lika mycket luft. Jag fortsätter att testa amning men jag tänker inte vara knäckt om det inte funkar. Pumpar ur brösten så att hon ska få så mycket modersmjölk som möjligt.
    Så.
    Det var det, rapport från mig idag (som har hunnit både duscha, vila, kollat mail och nosat bäbisen i huvet)

• HaJoMi

Kattöga och Apan - stort grattis till er båda!!!

Apan, jag rekommenderar alla att ha Minifom hemma, det är guld värt för deras stackars små magar om det nu inte räcker med bara mer mat

• apan
    HaJoMi skrev 2007-12-10 12:35:54 följande:
    Kattöga och Apan - stort grattis till er båda!!!Apan, jag rekommenderar alla att ha Minifom hemma, det är guld värt för deras stackars små magar om det nu inte räcker med bara mer mat
    aha, vad är minifom för nåt? hur funkar det?
  • HaJoMi

apan, det är ett kosttillskott som finns på Apoteket. Det gör att bebisen lättare kan prutta ut luften då Minifomen "bryter sönder de stora pruttarna till mindre"

Likaså ska Semper ha magdroppar som säga vara jättebra

• Kattöga

Tack för gratulationerna!
    Det är så underbart att få snusa bebis igen - vår stora kille är 9, så det har jag väntat lääänge på.

drottgirl:
    Åh, vilken sötnos!!! Förstår att du föll för henne direkt!

apan:
    JätteGRATTIS till flickan!!
    Usch, ja - det är så hopplöst jobbigt när bebisarna är helt otröstliga.
    Vi kör också koppmatning med tillägg, särskilt på kvällen och natten.
    Ett tips är att (om bebben krånglar och inte vill ta ersättning) försöka igen en liten, liten stund senare. Ibland kan det först inte gå i någonting, en kvart senare får man i 50 ml på raken...

Amningen är kommit igång lite grann, igår kom äntligen lite råmjölk och idag verkar det så smått komma lite riktig mjölk. Inte så det räcker till sonen, men ändå. Det går ju lite framåt iallafall.
    Mina tuttar tycker visst att pumpen är helt kass, det kommer max ut en halv tesked sammanlagt ur båda brösten efter 10 minuters pumpning. *suck*

• apan
    Kattöga skrev 2007-12-10 17:03:42 följande:
    Amningen är kommit igång lite grann, igår kom äntligen lite råmjölk och idag verkar det så smått komma lite riktig mjölk. Inte så det räcker till sonen, men ändå. Det går ju lite framåt iallafall.Mina tuttar tycker visst att pumpen är helt kass, det kommer max ut en halv tesked sammanlagt ur båda brösten efter 10 minuters pumpning. *suck*
    Vi hyrde en elektrisk bröstpump från sjukhuset, bisarr grej! I början kändes det lite hopplöst men det ger resultat, nu ser jag ibland att det sprutar små strålar från bröstet när jag pumpar. Då blir jag så glad att jag ropar på sambon och säger "kolla in tuttarna! Fan vad coolt!".
    / mamma Mu
  • DrottGirl

Kattöga och Apan - GRATTIS!!!

hoppas allt har gått bra m era förlossningar/snitt och välkomna till andra sidan graviditeten vad jobbigt m skrikigt barn , min lilla har mkt magknip och bajsar efer varej mål hon äter och därimellan så knökar o bökar hon och gråter lite pga av alla gaser. jag har uteslutit en hel del ur kosten (choklad, koffein/tein, kolsyra, mjölkprodukter bönor, lök etc etc) och så har jag börjat dricka fänkålste som ska var bra och så har jag köpt hem semperdroppar (dyra men bättre än miniform sägs det) allt e värt att prövas

visst e det härligt o snusa bebis igen?! jag älskar det!!! tänk att det har gått snart 12 år sen jag gjorde det senast.

Nu är Mathilda här - en 3095gr och 47 cm lång princessa
  • sagabus

Kikar in i den här tråden då jag ska få ett planerat snitt på tisdag nästa vecka pg a förlossningsrädsla. Är glad över mitt snitt men också fruktansvärt nervös! Tänkte höra hur ni andra upplevde ert snitt som valde den vägen. Apan exempelvis..hur var ditt snitt? Är väl inte liiika rädd för snitt som för vaginal förlossning men nu när det närmar sig undrar jag ändå vad fasen jag gett mig in på. Har medicinskt skäl också för snittet (myom bl a) som gör att jag ändå i slutändan inte hade fött vaginalt antagligen.

Hur upplevde ni smärtan efter och under snitt? Mådde ni illa? Några tips?!

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning