Jag snittades ju på DS för 2 v sen och idag är jag lika rörlig i kroppen som jag var innan grav (om än att man inte rör sig på samma sätt då man måste ta det lugnt i några veckor till men poängen är den att jag nu KAN röra mig bra igen)
Jag skrattade och pratade under hela snittet, tyckte att det kändes lite sjukt liksom att ligg där bakom ett skynke medan några skar i min kropp. jag bad de säga vad de gjorde för ngt men det ville de inte (jag vet jag e lite knäpp men tror det e en arbetsskada)
ryggbedövningen var lätt att sätta då jag e överrörlig i kroppen och även som 9 mån grav kunde jag dra upp knäna mot bröstet så de var mkt nöjda m mig och det gick därmed jättesnabbt att lägga bedövningen, dock tog den inte så högt som den skulle så de fick sänka ned huvudändan av sängen så att den skulle ta högre upp - det kändes lite läskigt faktiskt och jag fick blotrycksfall och svårt att andas men de sa att det var ok en en kort period så då blev jag lugn igen...
på uppvaket så fick jag jättelågt blodtryck och fick ligga lite längre än brukligt, känd emig rätt så yr och flummig faktiskt men så fort det stabiliserats så var allt bra igen och vi fick komma upp på avd.
ja snittades efter kl 14 och kl 19 samma dag var jag uppe o gick samt satt och åt middag - hel skumt att man klarar av det så snabbt! det gjorde ont det drog i snittet och magen värkte rejält som om man gjort alldeles för många situps/crunches (har du ngn gång som otränad anlitat en personlig tränare och kört ett pass så vet du vad jag talar om = tortyr)
på DS får man alvedon och dexofen i kombination att ta var 6:e timme och det behövdes, råkade sova över en timme och vaknade av smärta dag 2...
det bästa man kan göra för läkningen är att röra på sig så jag var uppe o gick mkt, dock gjorde det ondare av det men det är ju också en påfrestning på snittet eftersom att magen ff är så pass stor.
dag 2 när jag åkte hem så fick man inte med sig ngt recept på smärtstillande utan man uppmanades att köpa voltaren 25mg på apoteket - receptfritt och ta det m en alvedon vid behov. gjorde det riktigt ont fick mn dubbla dosen men inte mer än så. jag körde så i totalt 1 vecka sen slutade jag m smärtstillande.
i helgen så sprack mitt ärr upp på ena sidan så där läcker det nu lymfa (sårvätska) på andra sidan ärret så har jag en glipa sen snittdagen - de sydde dåligt - så jag går hos ditriktsköterskan och får det tvättat och omlagt var 3:e dag. ingen infektion än så länge men man måste hålla ögonen på det så länge som det läcker (det känns inte, bara syns)
Det jobbiga m snittet tycker jag är det häng man får över det på magen. nu är jag överviktig och det hjälper ju till förstås men ändå, det e inte snyggt och absolut inte bekvämt, tycker att det känns lite tungt och har gärna på mig stödjande mormorstrosor - de e underbart sköna! (och jag som annars alltid har string, haha)
det sköna m snittet är att jag mådde så mkt bättre efter det än vad jag gjorde vid min vaginala förlossning och har kunnat gå på toaletten dagen efter och kissat och nummer 2 bara några dagar senare - det e inte helt fel
jut nu ligger lilla princessan o sover - hon sover massor den lilla men självklart inkluderar det inte alltid natten... då ska man äta o gosa och ha full uppmärksamhet av mamma o pappa så vi är alla lite i ofas här.... men men - jag e ju mammaledig så vad klagar jag på???