• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • HaJoMi

Drottgirl - oj känns det bra? Det låter som ett beslut och besked du är nöjd med All lycka till!

• Kattöga

Drottgirl:
    Oj, det var snabba ryck!
    Säger som HaJoMi, att det låter som att det ändå känns ganska bra - hoppas det är så!

• taksi

Vanadiz: i min släkt har vi också så där sega förlossningar med första barnet. SEn med andra så har dom visst kommit i raketfart! Fast själv är jag ju inne i världens längsta latensfas med tappen som började mogna och dra sig tillbaka redan i v. 32. Nu är jag i v. 39.... Så inte lär det gå så mycket fortare den här gången. Förvärkar har jag varit sjuskriven för sen v. 24 coh jag har svår foglossning, vilket gör att jag har varit rädd för att vara väldigt utmattad även inför den här förlossningen. Men istället har jag tagit hjälp av alla mediciner som går att få och sovit riktigt bra nu.

Jag kunde inte gå eller stå upp efter min förlossning och inte bära barnet till skötbordet på en månad trots vag. förlossning, så för mig biter inte det första argumentet som alla hävt ur sig ang snitt "då kommer du inte orka ta hand om barnet i början". Ser det nästan som större chans att kunna det om jag blir förlöst med snitt. Fast jag är ju tyvärr snitträdd!

DrottGirl: grattis till tiden, spännande! Hur känns det? Är det oroligt eller pirrigt, elelr kanske både och?

• Kattöga

crex:
    Tänk att du är i v. 39!! Snart snusar du bebis...
    Hur var det, när skulle du få din igångsättning (om tappen var tillräckligt mogen) - snart, va??
    Hur känns det?

• taksi

Ja, jag blir alldeles kär bara jag tänker på det!

Om tappen är tillräckligt mogen så är onsdag den stora dagen. Jag har i ärlighetens namn kliat bebisen på huvudet två gånger idag i mina försöka att skynda på tappens utplånande. Haha, rätt gulligt faktiskt att känna det lilla huvudet där och tänka sig att snart kommer jag att få se det. Undrar om bebisen är flintis som storasyster var eller om den har kalufs? Vilken ögonfärg, hur ansiktet ser ut, hur stor den är när den föds? Å, vad jag längtar nu! Känner mig sååå kär i denna lilla varelse som jag snart ska få träffa!

• Kattöga

crex:
    Åh, vad underbart!! Du ska se att det inte blir några som helst problem med anknytningen den här gången, du är ju redan KÄR!

Jag skulle vilja känna efter hur det är med tappen (är ett tvättäkta kontrollfreak, egentligen... ) men jag har ju fått strikta riktlinjer att hålla mig borta från det området för att inte få in bakterier eller reta igång något. Jag längtar sååå efter att få ta ett bad!!

Tror inte jag skulle våga testa ens när cerklaget är borta - för då får man ju ett nytt litet sår när de drar ut tråden (tror jag...). Har väl fått någon sorts infektionsnoja efter mina infektioner i cerklaget... För några månader sedan dristade jag mig till att känna liiite längst ut på tappen - tappen var bara så mjuk och sladdrig och tråden så grov, hård och vass! Så jag gjorde inte om det...

Onsdag - det är ju bara i övermorgon!! Oj, vad spännande!! Hoppas din tapp "uppför" sig nu och blir riktigt mogen tills dess!

• taksi

Haha, får nästan lust att gå och klia bebisen på huvudet igen nu bara för att verkligen verkligen se till att nåt händer!
    Jag hoppas ju att anknytningen ska gå toppenbra den hrä gången. Det känns så eftersom det har varit så stor skillnad nu nrä jag haft bebisen i magen bara, men jag vet ju att allt kan hända efter förlossningen (typ trauma och sånt), så jag är förberedd på allt och hoppas och tror på det bästa!

Ja, det är imorgon kvar att fördriva tiden och då kanske jag ska åka till jobbet hela förmiddagen och intervjua blivande chefer. Eller så ska jag ligga i soffan och bara vila, vila, vila. Men med tanke på att jag inte har klarat av att somna idag, trots att jag inte kunde somna om när jag vaknade i natt (förlossningsnervositet, ska inte kalla det för skräck längre) så kanske jag behöver annat att tänka på imorgon.

Vet ni, min sambo den dumbommen ska vara borta imorgon kväll! Kvällen innan igångsättningen! Jag fattar inte, han erbjöd sig att avstyra, men jag sa nej, eftersom jag vet att det här är hans största nöje och han har inte mycket av nöje i sitt liv numera (bara dubbelarbete). Han kan inte boka om eftersom han ska spela med ett band och dom brukar träffas en gång per månad. Nästa månad lär han ju inte kunna, så jag unnar honom, men det känns så tråkigt att inte ha honom hemma just imorgon kväll. När man ska förbereda sig, vara pirrig, vara skitskraj osv. Ikväll får vi mycket att göra inför bebisens ankomst med andra ord!

• HaJoMi

crex, jag måste bara säga att du iallafall idag låter så långt kommen i din rädsla. Nu låter du så inriktad på själva bebisen och ser längre bort än bara förlossningen. Skitroligt att läsa eller iallafall tolka det så!

• taksi

HaJoMi: precis så som jag känner. Det är helt underbart att vara i den känslan!

• DrottGirl

jag är inte nervös alls faktiskt - tycker att det ska bli kul att träffa min lilla hyresgäst

men det kom lite plötsligt - känner mig lite oförberedd trodde ju att det skulle bli veckan efter dvs 3-5 dec men det tyckte de var för nära... så nus ka jag klämm ihop 2 veckors fixande på 1 och dessutom jobba samtidigt - det är DET om är det stressiga här... hur ska man hinna liksom?

oandra sidan har jag köpt det mesta så det känns som om att här hemma kommer det mesta att fungera - alltid ngt

Crex - ja nu e det nära för dig med! spännande! jobbigt m mannen som ska iväg men som sagt kan han barw nås på en gång om det skulle vara ngt så är det ju bättre att han åkker nu än efter den lilla är född.

Kejsarsnitt 26 november
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning