• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • apan

0Love0 - grattis att det gick så bra! Det låter som en drömförlossning i mina öron, fantastiskt! Åh så avundsjuk jag är att du är "ute på andra sidan" nu ;)

• 0Love0
    apan skrev 2007-11-11 23:18:27 följande:
    0Love0 - grattis att det gick så bra! Det låter som en drömförlossning i mina öron, fantastiskt! Åh så avundsjuk jag är att du är "ute på andra sidan" nu ;)
    Var kanske inte drömmen i slutet men det gick ju bra iaf!=)
  • taksi

Love: GRATTIS, vad underbart att du har fött barn nu! Lät som om det gick rätt fort, kände du att du hängde med ordentligt? Skönt att du inte sprack. Hoppas att du mår bra!

• 0Love0
    taksi skrev 2007-11-12 11:30:30 följande:
    Love: GRATTIS, vad underbart att du har fött barn nu! Lät som om det gick rätt fort, kände du att du hängde med ordentligt? Skönt att du inte sprack. Hoppas att du mår bra!
    Hände inte med alls i slutet,var lite skämmnade samtidigt som det var häftigt att det gick så fort.
  • DrottGirl

idag var jag på tillväxt UL. Jag har mkt fostervatten men inte farligt mkt. bebis kommer inte att fixera sig utan får plats att röra sig hur den vill till BF. Den väger nästan 12% mer än vad beräknat (3kg) i v.36 (oandra sidan är jag ju ev i v.37 så då stämmer det ju bättre)

m anledning av mängden fostervatten så är livmodern konstant uttänjd. detta gör oftast att man får ett mkt långt värkarbete då livmodern aldrig har fått vara avslappnad, när värkarbete kickar igång så orkar den inte (mina 17 timmar mellan 2-3 cm vittnar ju om det från förra förlossningen) när det inte är ngt fel på barnet så är mkt fostervatten enbart genetiskt betingat så att jag skulle få en smidig vaginal förlossning denna gång finner hon osannolikt...

vad skönt att jag har bestämt mig för snitt nu!! nu känns det ännu bättre! vidare så hade man fått göra ytterliggare UL om jag hade valt att föda vaginalt då det finns risk för att navelsträngen kommer ikläm när den vänder sig så mkt.

skönt att få ytterliggare en anledning till att välja snitt ( som jag oxå har valt nu)

gravid m BF 16 dec
  • taksi

Love: kan tänka mig det!

DrottGirl: grattis till beslutet! Det måste kännas otroligt skönt att ha landat i hur du vill ha din förlossning. Hur känns det med oro inför snittet? Elelr känner du mer lättnad över att ha valt nu? Har du fått snittid?
    ---------------------------------------------------
    Jag är jätteorolig för värksvaghet utifrån min konstant sammandragna livmoder. Men den har ju vilat en vecka från i förra söndagen tills i måndags (nåja, men väldigt lite hård jämfört med vanligt) så jag hoppas att det ska göra susen. Annars är jag rädd för just det, att den inte ska orka den här gången heller!

Till mig sa dom att jag inte får extra ul för att kolla navelsträngen eftersom det ändå inte är någon fara att den snurrar in sig i den. Min bebis hade den ju två varv runt förra gången, men det tror dom inte var skälet till att hon hade hotande syrebrist. Själv tror jag att det var droppet hon mådde dåligt av (värkstimulerande) och är så rädd  att få det igen.
    Nu har jag börjat ligga vaken på nätterna igen pga oron inför förlossningen. Kunde inte somna inatt och när jag vaknade kunde jag absolut inte somna om. Imorgon ska jag till mvc-läkaren och hoppas på att få insomningstabletter nu inför igångsättningen nästa vecka. Känns jättenervöst att tänka på hur det kan bli! Hoppas att jag ska få hjälp att somna i alla fall så att man är så kroppsligt pigg det bara går nrä det är dags!

• Kaxmaja
    DrottGirl skrev 2007-11-14 10:47:06 följande:
    idag var jag på tillväxt UL. Jag har mkt fostervatten men inte farligt mkt. bebis kommer inte att fixera sig utan får plats att röra sig hur den vill till BF. Den väger nästan 12% mer än vad beräknat (3kg) i v.36 (oandra sidan är jag ju ev i v.37 så då stämmer det ju bättre)m anledning av mängden fostervatten så är livmodern konstant uttänjd. detta gör oftast att man får ett mkt långt värkarbete då livmodern aldrig har fått vara avslappnad, när värkarbete kickar igång så orkar den inte (mina 17 timmar mellan 2-3 cm vittnar ju om det från förra förlossningen) när det inte är ngt fel på barnet så är mkt fostervatten enbart genetiskt betingat så att jag skulle få en smidig vaginal förlossning denna gång finner hon osannolikt...vad skönt att jag har bestämt mig för snitt nu!! nu känns det ännu bättre! vidare så hade man fått göra ytterliggare UL om jag hade valt att föda vaginalt då det finns risk för att navelsträngen kommer ikläm när den vänder sig så mkt.skönt att få ytterliggare en anledning till att välja snitt ( som jag oxå har valt nu)
    Skönt att du bestämt dig nu.
    Skulle gå in på din sida för att kolla när du har BF men jag var inte inbjuden
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kattöga

DrottGirl:
    Vad skönt att du bestämt dig och att det känns bra! Grattis!!
    Det kommer att bli så bra, ska du se.
    Har du fått något datum bokat för snittet?

crex:
    Vad jobbigt att du inte får sova! Känner verkligen med dig!
    *kram*
    Hoppas du får något utskrivet imorgon, man behöver verkligen få sova för att orka med.
    Förstår att det känns väldigt pirrigt nu när det är så kort tid kvar till igångsättningen. Snart snusar du bebis och slipper alla eländes sd och förlossningsoro!
    Sååå mysigt...

- - -

Jag hade ingen aning om att man kunde drabbas av värksvaghet om man haft mycket sammandragningar... Jag trodde livmodern blev mer vältränad!
    Anledningen till att jag trodde det är väl att det gick så fort för mig vid förra förlossningen (2 timmar från första känningen), trodde det var delvis p.g.a. min bodybuilderlivmoder (för övrigt enda delen av min kropp som - isåfall - är vältränad efter den här graviditeten med sjukskrivning och vila...).
    Men jag kan föreställa mig hur slitsamt det är med evighetslånga förlossningar, och inte minst oron över att det inte går framåt.
    (Det var inte kul med en snabb fl, heller. Jag blev alldeles chockad och apatisk efteråt.)

Jag ska träffa en kurator imorgon och prata förlossningsrädsla, men jag börjar känna mig rätt uppgiven numera. Besöken hos Aurora-BM gav inte så mycket, mer än att jag tycker det är väldigt bra att det står uttryckligen i min journal att jag är förlossningsrädd och att jag (om förlossningen startar spontant) ska föda på en avdelning där det hela tiden är personal närvarande i rummet. (Men man får köra ut dem, om man vill vara ifred!)

• taksi

Kattöga: jag ahr ju haft tur som fått sova så bra en vecka utan förvärkar!

Jag är mest orolig över en riktigt snabb förlossning, att inte hänga med osv. Min superlånga flerdygnsförlossning slutade ju extremt snabbt tyckte jag. Jag fattade ingenting och det var jobbigt att gå från "vi måste snitta det händer inget" till att föda på så otroligt kort tid! Det jobbigaste är ju att man var så utmattad efter så lång förlossning och precis som du var jag både chockad och apatisk efteråt. Just då tänkte jag knappt på att jag inte ens hade barnet hos mig. Orkade inte bry mig då i stunden, det kom senare.

Håller tummarna för att du får bra kontakt med kuratorn och att det är en person som kan hjläpa dig med förlossningsrädslan!

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning