• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • pulmones
    Kaxmaja skrev 2007-11-07 14:26:02 följande:
    Här i Norge gör de inga vändningsförsök på bebisen. Så ligger den "fel" gör de en bedömning om man klarar de eller inte. Beroende på bäckenet.Ja de lutar åt snitt för mig del. De är iallafall så de känns just nu. Men jag e så himla rädd för att få panik när jag ligger där helt förlamad.
    Just DÅ händer det så mycket omkring att man inte tänker så mycket på det. Dessutom är man "bara" förlamad från brösten (under) och ner så man känner sig inte så förlamad.

Kan man inte få lite lugnande innan op då?, bara lite....inte så man är borta men lite salongsberusad liksom?
    Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • Kaxmaja
    pulmones skrev 2007-11-07 14:31:35 följande:
    Just DÅ händer det så mycket omkring att man inte tänker så mycket på det. Dessutom är man "bara" förlamad från brösten (under) och ner så man känner sig inte så förlamad.Kan man inte få lite lugnande innan op då?, bara lite....inte så man är borta men lite salongsberusad liksom?

Ligger man rakt på ryggen under ett kejsarsnitt?? för min jordmor pratade något om att ligga på sidan då man har en "släng" med bedøvning och sånt in i ryggen *ryser*

Du har gjort snitt eller hur?

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja

släng=slang

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • pulmones
    Kaxmaja skrev 2007-11-07 14:34:30 följande:
    Ligger man rakt på ryggen under ett kejsarsnitt?? för min jordmor pratade något om att ligga på sidan då man har en "släng" med bedøvning och sånt in i ryggen *ryser* Du har gjort snitt eller hur?
    Vanligtvis får man spinal (bara en bedövning i ryggen, ingen slang kvar). Man får hjälp att lägga sig ner och sen väntar man in bedövningen . Ibland lutar man sängen lite för att tyngden inte ska ligga på kroppspulsådern, man kan bli lite yrslig då. Kanske finns andra orsaker också? men inget som jag känner till

Man kan kanske få slang i ryggen men då är det nog meningen att man ska fylla på bedövning eftersom, vet inte varför man gör det när snittet tar så kort tid.

Efter bara några få minuter är bebisen ute och man tänker så mycket på den att man knappt bryr sig om vad de gör på andra sidan skynket
  • Kaxmaja
    pulmones skrev 2007-11-07 14:39:28 följande:
    Vanligtvis får man spinal (bara en bedövning i ryggen, ingen slang kvar). Man får hjälp att lägga sig ner och sen väntar man in bedövningen. Ibland lutar man sängen lite för att tyngden inte ska ligga på kroppspulsådern, man kan bli lite yrslig då. Kanske finns andra orsaker också? men inget som jag känner tillMan kan kanske få slang i ryggen men då är det nog meningen att man ska fylla på bedövning eftersom, vet inte varför man gör det när snittet tar så kort tid.Efter bara några få minuter är bebisen ute och man tänker så mycket på den att man knappt bryr sig om vad de gör på andra sidan skynket
    oki. Ja de var de med att man ska fylla på bedøvning tror jag för hon sa att man hade en slang från ryggen upp till axeln.
    Hmmm jag tror de blir snitt. Lutar mer och mer åt de.
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • pulmones
    Kaxmaja skrev 2007-11-07 14:42:58 följande:
    oki. Ja de var de med att man ska fylla på bedøvning tror jag för hon sa att man hade en slang från ryggen upp till axeln. Hmmm jag tror de blir snitt. Lutar mer och mer åt de.
    Ett planerat kejsarsnitt är så otroligt kontrollerat!, om det värsta händer så finns alla förutsättningar för att reparera skadan. HALLÅ, man ligger ju i händerna på en kirurg och barnet har nära tillgång till världens kanske bästa vård .

Man får garanterat inga underligsskador och risken för afyxi hos fostret är minimal.
  • Kaxmaja
    pulmones skrev 2007-11-07 14:46:47 följande:
    Ett planerat kejsarsnitt är så otroligt kontrollerat!, om det värsta händer så finns alla förutsättningar för att reparera skadan. HALLÅ, man ligger ju i händerna på en kirurg och barnet har nära tillgång till världens kanske bästa vård.Man får garanterat inga underligsskador och risken för afyxi hos fostret är minimal.

Ja de e så jag försöker tänka.

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • DrottGirl

ja just det ja, kom på en annan sak som jag och auror BM pratade om... hon sa att om ajg funderade på fler barn och vill föda vaginalt ska jag itne snittas nu för på DS vill man inte ha vagianle fter snitt - oavsett antal snitt. risken för utdragen förlossning, kompliaktioner och sammanväxnignar är för stora sa hon.

jag sa att efter ett snitt brukar det inte vara ngn far men hon sa att nej, det vill de inte ta. vill man föda enl dublinmetoden så är det uteslutet m tidigare snitt, dett då man inte sätter värkstimulerande dropp eftersom ärret i livmodern kan göra att det blir komplikationer då.

jag sa att andra sjukhus minsann låter en föda normalt efter ett snitt (både KS och huddinge) men hon var mkt förvånad över det då det är förenat m så mkt risker...

visste ni detta?

gravid m BF 16 dec
  • pulmones
    Kaxmaja skrev 2007-11-07 14:49:03 följande:
    Ja de e så jag försöker tänka.
    Man måste försöka se det goda . Visst, man KAN få infektion i ärret MEN det finns antibiotika. Barnet KAN få andningssvårigheter, men det finns övervak .
    Mamman KAN bli yrslig under snittet men narkosläkaren fixar det

Det är ju så sällan någon får men efter ett snitt som inte är övergående.
  • Kaxmaja
    DrottGirl skrev 2007-11-07 14:51:00 följande:
    ja just det ja, kom på en annan sak som jag och auror BM pratade om... hon sa att om ajg funderade på fler barn och vill föda vaginalt ska jag itne snittas nu för på DS vill man inte ha vagianle fter snitt - oavsett antal snitt. risken för utdragen förlossning, kompliaktioner och sammanväxnignar är för stora sa hon.jag sa att efter ett snitt brukar det inte vara ngn far men hon sa att nej, det vill de inte ta. vill man föda enl dublinmetoden så är det uteslutet m tidigare snitt, dett då man inte sätter värkstimulerande dropp eftersom ärret i livmodern kan göra att det blir komplikationer då. jag sa att andra sjukhus minsann låter en föda normalt efter ett snitt (både KS och huddinge) men hon var mkt förvånad över det då det är förenat m så mkt risker...visste ni detta?
    Min jordmor sa att jag mycke väl kan få snitt nu och föda barn nr 2 vaginalt. De ser inga som helst problem med de här. De förhörde jag mig väldigt noga om
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning