• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • 0Love0

crex

Ja dte är på onsdag sen får vi se om jag får bebis samma dag eller på torsdag

• taksi

Ja, jag är beredd på att det kan ta lite tid när det blir igångsättning. Jag känner några som har födelsedag på torsdag, så det vore ju inte helt omöjligt. MEn onsdag är ju så snyggt datum som sagt, 071107, jättefint födelsedatum! Stort lycka till på onsdag!!

• 0Love0
    taksi skrev 2007-11-05 11:18:33 följande:
    Ja, jag är beredd på att det kan ta lite tid när det blir igångsättning. Jag känner några som har födelsedag på torsdag, så det vore ju inte helt omöjligt. MEn onsdag är ju så snyggt datum som sagt, 071107, jättefint födelsedatum! Stort lycka till på onsdag!!
    Tack kan behöva det är så nervös att jag knappt vet var jag ska ta vägen
  • taksi

Det förstår jag verkligen! Har du fått några insomningstabletter inför igångsättningen? Det ska jag be om.

• taksi

För att slippa ligga vaken hela natten innan igångsättnignen och vara livrädd för förlsosningen som man vet kommer dagen efter! Jag känner mig så rädd att vara lika trött som innan min förra förlossning (fast då var det pga förvärkarna, som jag ju också lider av nu) så den här gången vill jag att allt jag kan påverka till det bättre ska hända. T ex sovdos dagarna innan igångsättningen. Alltså för min trygghets skull.

• 0Love0
    taksi skrev 2007-11-05 11:45:29 följande:
    För att slippa ligga vaken hela natten innan igångsättnignen och vara livrädd för förlsosningen som man vet kommer dagen efter! Jag känner mig så rädd att vara lika trött som innan min förra förlossning (fast då var det pga förvärkarna, som jag ju också lider av nu) så den här gången vill jag att allt jag kan påverka till det bättre ska hända. T ex sovdos dagarna innan igångsättningen. Alltså för min trygghets skull.
    Aha nä det är nog inget jag vill ha,
  • taksi

Nä, det viktigaste är ju att man ordnar det så att det blir så bra som möjligt för en själv utifrån hur man vet att man behöver ha det. Jag är ju så rädd att det ska bli som sist, så allt som kan bli annorlunda känns mentalt bättre.

Pust, vet inte om jag ska tycka att det är tur att jag har ett tag kvar på mig att förbereda mig, eller jobbigt att hinna vara orolig så här länge till!

• 0Love0

En vän har nu skrämmt upp mig totalt.Är rädd att det blir snitt nu.Hra ju råkat ut förtvåsfinklter rupturer och då menade hon på att när läkaren på spec mvc ser det kommer jag aldrig att fåföda vaginalt.Borde inte läkaren redan på mvc reagerat på det då?
    Jag vägrar snitt,dom sätter jäklar i det inte kniven i mig.Jag bad om i gångsättning inte snitt.

• taksi

Klart att dom inte kan tvinga dig till snitt! Jag tror absolut att läkaren på mvc skulle reagerat om det vore någon fara. Känner till andra här på fl som fått sfinkter rupturer och som fått föda vaginalt efter det. Någon har dock sagt att hon inte skulle få igångsättning pga det, men vet inte varför?

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning