• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • taksi

Ja, då håller jag tummarna för den närmaste veckan! Nästa onsdag är väl förresten ett väldigt snyggt födelsedatum?

• 0Love0
    taksi skrev 2007-11-01 11:02:51 följande:
    Ja, då håller jag tummarna för den närmaste veckan! Nästa onsdag är väl förresten ett väldigt snyggt födelsedatum?
    Nu förstod inte jag?
  • taksi

Jag håller tummarna för att du ska föda innan tillväxt-ul. Sen la jag bara till det fåniga att nästa onsdag är ett så snyggt datum. Då kan man ju tänka sig att föda barn. Fast det är bara sånt där som jag skulle lägga märke till.

• 0Love0
    taksi skrev 2007-11-01 11:06:31 följande:
    Jag håller tummarna för att du ska föda innan tillväxt-ul. Sen la jag bara till det fåniga att nästa onsdag är ett så snyggt datum. Då kan man ju tänka sig att föda barn. Fast det är bara sånt där som jag skulle lägga märke till.
    ok på min mans sida är dom födda antingen 5:e eller 30:e ,båda våra barn är födda 5:e,deras farbror och kusin med,deras pappa,faster,kusin och farmor den 30:e
  • herbst

vet ni  från vilekn v  barn brukar klara sig utan för magen?

maja du finns i mitt hjärta vaka över ditt syskon i magen
  • taksi

Aha, då satsar du på måndag? På min sida är alla barn födda på söndagar, eller jag och syrrorna i alla fall ...och så min 4-åring.

• taksi

herbst: till mig sa dom att det var lugnt när jag hade passerat v. 34, men att dom vill att den ska hålla sig kvar till senast lördag helst (36+0). Om förlossningen drar igång efter v. 34+0 så stoppar dom inte värkarbetet här utan då får man föda.

• 0Love0
    taksi skrev 2007-11-01 11:12:01 följande:
    Aha, då satsar du på måndag? På min sida är alla barn födda på söndagar, eller jag och syrrorna i alla fall ...och så min 4-åring.
    Japp för den 30:3 har precis varit ju och jag tänker inte gå över tillden 30:e denna månaden
  • Kattöga

herbst:
    Vissa barn kan klara sig utanför magen redan fr.om. v. 24, men då blir det ju en lång period på neonatalen förstås. Efter 34 v. brukar man säga att det bara är lungmognaden som är kvar, det blir väldigt sällan andra komplikationer.

• herbst

ja  men  jag har drömt inatt så ehmska  drömar att moderkakan lossnar o att jag skulle få föda vilkendag som helst sjukt men men du vet drömmar...

har barn inte en chans att överleva från v 25 eller e jag ute o reser men som sagt det va bara en dröm

maja du finns i mitt hjärta vaka över ditt syskon i magen
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning