• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • HaJoMi

Åh vad skönt att hon känns bra. Så viktigt för tryggheten och processen.

• taksi

Rebecca R: vilken fruktansvärd upplevelse! Förstår att det känns väldigt jobbig inför nästa förlossning. Eftersom du är omföderska ska en igångsättning vara mycket mer lättsam än vad det är för förstföderskor som ofta akutsnittas i och med misslyckade igångsättningar. Till mig har dom sagt att det ofta räcker att ta hål på hinnorna. I så fall behöver det ju inte heller göra mer ont, då det inte blir kemiska värkar utan kroppens spontana värkar som kommer igång pga vattenavgången.
    Jag kommer troligtvis att välja det alternativet. Nu vet jag ju redan idag att det kommer att gå vägen, eftersom min tapp faktiskt redan är mogen och vad jag förstår så har den nu gått från normallängd till väldigt kort (är i början av v. 36). Men min aurora-bm sa som du själv trodde att här sätter dom inte igång om dom inte vet att tappen är mogen.

Jag tycker alltid att dom borde göra det som är bäst för den födande kvinnan i en sån här situation och särskilt med din historia. Fråga aurora-bm och be att få träffa läkaren för att få veta vad som är fördelar resp. nackdelar med en igångsättning vs. planerat snitt OM tappen inte skulle vara mogen. Det var en fråga jag hade tänkt ställa innan jag visste att min tapp nu faktiskt är mogen.

Skönt att din aurora-bm verkar vara ett bra stöd!

• taksi

Kegge: jag tycker det värsta med snitt skulle vara att inte få ha mitt barn och pappan hos mig på en gång, för här får man vara själv på uppvaket vad jag har förstått. Det kändes väldigt jobbigt sist att bli lämnad ensam i tre timmar på förlossningssalen nrä dom skulle övervaka 4-åringen på barnavdelningen. Helst vill jag göra vad som helst för att bättra på chanserna att vi får vara hela familjen tillsammans på en gång. Det vore fint!

apan: lycka till med läkarbesöket! När ska du dit? Vilken vecka är du i nu igen? Jag tycker att det låter som en jättebra idé att skriva ihop det du tänker på coh dina frågor och känslor innan du går dit! Jag blir också sån där som glömmer vad jag ska säga, får tunghäfta elelr så blir jag sån att "vadå, nä jag har inga problem allt är sååå bra!" när jag träffar läkare. Dumt! Då verkar det ju jättesmart att redan innan ha formulerat sig oavsett om du väljer att skicka till läkaren i förväg eller ta med till samtalet. Håller tummarna!

• apan
    taksi skrev 2007-10-28 22:36:02 följande:
    apan: lycka till med läkarbesöket! När ska du dit? Vilken vecka är du i nu igen? Jag tycker att det låter som en jättebra idé att skriva ihop det du tänker på coh dina frågor och känslor innan du går dit! Jag blir också sån där som glömmer vad jag ska säga, får tunghäfta elelr så blir jag sån att "vadå, nä jag har inga problem allt är sååå bra!" när jag träffar läkare. Dumt! Då verkar det ju jättesmart att redan innan ha formulerat sig oavsett om du väljer att skicka till läkaren i förväg eller ta med till samtalet. Håller tummarna!
    crex och kattöga - tack för lycka till! Jag skickade iväg mejlet i morse och fick svar nu ikväll, på en söndag!!! Hon sa okej till kejsarsnitt! PUH! Så skönt. Så nu ska det väl gås igenom hur ett snitt går till och jag har massa frågor. Hoppas att jag kan känna mig lite lugnad nu när jag bara har en sak att koncentrera mig på. Men det ÄR läskigt med snitt, det kan jag inte komma ifrån. Jag kommer säkerligen vara ett nervvrak på dagen D.

crex - jag är i vecka 34 förresten

Och till RebeccaR vill jag bara säga lycka till i ditt beslut om förlossningssätt, herregud vilken fruktansvärd händelse du gått igenom. Det är svårt att veta vad man ska säga. Kram!
  • Kaxmaja

Hej
    Skriver inte så mycke men läser vad ni skriver varje dag. I mitt huvud håller jag på och skriver för och nackdelar listor men vaginalt/snitt. Just nu leder snitt.

Ang många snitt så har jag en kompis som har gjort 5 snitt inom loppet av en 10års period. Så de kan gå att få många barn och "bara" förlösas med snitt.

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • apan

Angelzezzan - du kanske skulle skriva ner din lista på papper också, det gjorde jag. Det kan vara intressant att se om ens prioritering ändras lite med tiden. Jag kände att vissa saker blev mindre viktiga och att det blev tydligare vad som var min stora skräck.

• taksi

apan: vad skönt att det gick så bra med mailet! Snart dags för dig nu då. Hoppas att du får bra information när du träffar läkaren. Visst får du göra besök på op också?

angelzezzan: skriv ner listan sen också och ta med för att diskutera med den bm du träffar. Det blir ju ett jättebra underlag för fortsatt planering inför förlossningen!

Inatt trodde jag att jag skulle föda barn igen. Var så nära att väcka sambon, ringa barnvakten och förlossningen. Är säker på att jag har öppningsvärkar, men det betyder ju inte att förlossningen ska dra igång dom närmaste veckorna. Det är så påfrestande att vänta och undra och oroa sig.

• herbst

hej nu har vi bestämt os för snitt denna gång bm o lkare tyckte oxå det va klokt!så kanske man  vågar föda igen på vanligt sätt nästa gång efter det vi gick igenom... för att föda vaginalt e så underbar känsla åste jag säga.

maja du finns i mitt hjärta vaka över ditt syskon i magen
  • 0Love0

Just nu pånåt sätt vill jag bara föda och ha det överstökat såman slipper gå här och tänka på det onda hela tiden.

• taksi

herbst: vad skönt att du har kommit fram till ett beslut och att det är klart med läkaren också! Hoppas att det ska göra att du känner dig trygg med en vaginal förlossning nästa gång.

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning