• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • Mamma Åsa
    apan skrev 2007-10-24 23:59:06 följande:
    Intressant att höra om er som fått kejsarsnitt att det inte kändes så läskigt när dom tog ut barnet, det måste ändå vara en bisarr känsla. Jag är så rädd för att må illa också, men det har jag hört att man mycket väl kan göra under en vaginal förlossning också.Idag var jag och min kille på ett första möte med en barnmorska på Aurora, hon pratade hela tiden om hur NATURLIGT det var att föda barn (vaginalt) och att kroppen sköter det där. Det känns inte ett dugg betryggande för mig att höra, jag är ju rädd att mitt PSYKE inte ska klara av det och få panik och göra att allt blir krångligare. Om en person till säger att det är NATURLIGT att föda så skriker jag!!!
    .. Ja de är så jag kände då jag snittades.. har 2 vaginala och ett snitt bakom mig..Jag känner oxå att de här med Aurora bm är bara dravvel.. de ger inte mig något lugnande med förlossning.. Har ju dessvärre fått förlossnings rädsla efter min sons bortgång då han fastnade.. och INGEWN aurora bm kan få mig att må BRA de säger som du skriver de är naturligt?????????????????? VAd är naturligt att föda? jo ja vem fasiken vet inte att de är naturlligt men förde försvinner inte rädslan.. neää jag har en UNDRBAR Kurator som jag går till hon ger mig mer kraft....även min "vanliga" barnmorska på mvc.. Kram på dig
  • taksi

Ja jag brukar säga att det är n aturligt att dö av förlossningar också. Blir så less på den kommentaren i samband med förlossingsrädsla!

Vad trist att ni har så dåliga aurora-bm. Min är så otroligt bra, mycket empatisk och lägger stor vikt vid känslor kring förlossningen. Samtidigt vill hon så klart fokusera på praktiska saker kring planeringen.

Psykologen har jag bara varit hos en gång. Skulle dit i tisdags, men fick avboka pga förlossningsbesöket tyvärr. Tyckte hon var bra, men efter en gång så orkar man inte riktigt ta tag i och öppna upp för allt, utan då börjar man ju med lite bakgrund och så. Missade tyvärr hennes telefontid idag pga felkoppling i hjärnan, så ajg ska ringa henne och be på svararen att hon ringer upp och bokar in en ny tid.

Idag har ajg varit på mvc för at tkolla mitt bt och nu var det normalt igen (126/81) utan att ligga så där nära gränsen för för högt.

• apan
    Kattöga skrev 2007-10-25 12:42:11 följande:
    Någon mamma lär ha svarat att "Det är NATURLIGT att dö också!".

Jag frågade om de hade psykologer på Auroramottagningen, och hon sa att de har en kurator. Så jag bad att få en remiss till henne, kanske kuratorn förstår att man kan ha oro som inte botas av allmängiltiga fakta. Hoppas hon kan ge mig lite mer personlig hjälp. Om du inte blir tillräckligt hjälpt av Aurora-BM, kanske du kan fråga efter kurator/psykolog?
    "NATURLIGT att dö" ja det var en bra replik! ha ha

Jo jag har precis frågat efter nån kurator faktiskt så jag hoppas att jag får nån tid till henne snart. Jag klarar inte av att prata med såna där käcka runda äldre kvinnor. Helst skulle man ju vilja träffa nån i sin egen ålder som säger "Ja jag vet! Jag var också skiträdd för att föda, men så här hanterade jag det...".
  • Kattöga
    apan skrev 2007-10-25 18:04:42 följande:
    Helst skulle man ju vilja träffa nån i sin egen ålder som säger "Ja jag vet! Jag var också skiträdd för att föda, men så här hanterade jag det...".
    Håller med till 100%.

crex:
    Skönt att bt var ok!

Jag har fått så våldsamt med sammandragningar senaste 1-2 veckorna, så nu har jag fått Bricanyl utskrivet. Gud, vad dålig man blir av dem!
    Om man kände sig nervös i kroppen innan (t.ex. p.g.a. förlossningsrädsla...), så är det inget mot hur man mår med Bricanyl. Jag skakar hela jag, det känns som om jag hade full panik. Försöker hålla masken inför sonen, men det är inte lätt...
    På förpackningen står det att det tar 1-2 veckor innan biverkningarna ev. minskar lite. Jippie.
  • taksi

Kattöga: vilken dos fick du? Jag fick tabletter som var 5 mg men skulle ta en halv varje kväll innan jag ska sova. Visst får jag hjärtklappningar och blir liksom stel i musklerna men inte så där våldsamt och skakigt som det blir om jag tar en hel tablett. Fy! Hatar att känna det där som liknar ångestattack, men halva tabletten går osm sagt bra för mig.

apan: det finns säkert massor här på fl som har känt så och kan dela med sig. Det är det bästa med internet!

• Kaxmaja

Tjo ho

En lycklig Zezza har kommit hem efter en ny timme hos Gaia jordmor. Och nu verkar de som att om jag vill så får jag kejsarsnitt. Nu e de upp till mig att fundera och bestämma mig E såååå glad

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • apan
    taksi skrev 2007-10-25 20:07:05 följande:
    apan: det finns säkert massor här på fl som har känt så och kan dela med sig. Det är det bästa med internet!
    Ja det är verkligen skönt att höra att man inte är ensam, gillar den här tråden!

Vad vidrigt det låter förresten med Bricanyl-biverkningarna! Stackars er. Jag har astma ibland och har förut inhalerat Bricanyl, men det här med tabletter låter som en helt annan grej. Eller minns jag fel tro? Visst är det så det heter?
  • taksi

apan: Jag får samma biverkningar av inhalatorn, men om man använder regelbundet ett tag så ska biverkningarna ge med sig. För mig har det redan blivit mindre efter tre dagars användning, och då har jag ju väldigt låg dos.
    Nu vågar jag gå och lägga mig t ex eftersom jag tror att dom värsta hjärtklappningarna gett med sig och citodon börjar verka.

angelzezzan: härligt! Det löftet fick jag också från min aurora-bm och det gör att man åtminstone känner att man har valfrihet. Sen kan det nog fortsätta pendla fram och tillbaka vilket förlossningssätt som är läskigast, men då får man ju ta det som det kommer när man vet att man får välja.

• DrottGirl

Ang Bricanyl så tar jag ju det 3 ggr per dag för min astma (samt pulmicort och innan grav symbicort) jag vet precis biverkningarna ni talar om och även om det blr bättre m tiden så är det vissa saker man bara får acceptera, för mig är det skakningarna, jag kan tex in sminka mig eller utföra ngt precisionsarbete ca 10-15 min efter att jag har inhalerat för jag skakar så mkt. hjärtklappningarna brukar bara komma när man ökar dosen och yrseln likaså men visst kan det vara lite obehagligt - dock inget farligt.

om en vecka ska vi till DS och prata förlossningssätt - ska bli spännande att höra deras synpunkter, jag vet ju vad jag tycker

gravid m BF 16 dec
  • 0Love0

Fortfarande nervöst här,inte fått nån tid än till Ul väntar & väntar.Inget skoj att inte veta eller vara förberedd på hur man ska föda.

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning